ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NADUŻYCIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE PRZECIWDZIAŁANIE I WYKRYWANIE


JASIŃSKI W.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 65.00 Twoja cena  61,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Nadużycia w przedsiębiorstwie

przeciwdziałanie i wykrywanie


Książka zawiera praktyczny komentarz przepisów prawa karnego materialnego, który pozwala zrozumieć zasady odpowiedzialności karnej za przestępstwa popełniane z wykorzystaniem stanowisk w przedsiębiorstwie.

Komentarz jest uzupełniony opisami mechanizmów popełniania nadużyć, licznymi przykładami wykrytych przestępstw gospodarczych, a także charakterystyką ich kosztów, które obciążają zarówno firmę, jak i sprawców.

Część książki stanowi poradnik dotyczący zarządzania ryzykiem nadużyć w przedsiębiorstwach oraz przykładowy program antydefraudacyjny i antykorupcyjny.


Wiesław Jasiński – jest doktorem nauk prawnych od ponad 20 lat związanym z organami ścigania zwalczającymi przestępczość finansową. Jest m.in. wykładowcą Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, ekspertem Rady ds. Informacji Finansowej przy Ministrze Finansów oraz Multidisciplinary Group of Organized Crime przy Radzie Europejskiej.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział I. Istota nadużyć w przedsiębiorstwie.
Klasyfikacja karnoprawna i fenomenologiczna
1. Definicja nadużyć w przedsiębiorstwie
2. Klasyfikacje nadużyć w przedsiębiorstwie
3. Przestępstwa przeciwko mieniu przedsiębiorstwa
3.1. Kradzież składników majątkowych przedsiębiorstwa
3.2. Przywłaszczenie składników majątkowych przedsiębiorstwa
3.3. Sprzeniewierzenie składników majątkowych przedsiębiorstwa
3.4. Oszustwo
4. Wybrane przestępstwa przeciwko integralności procesów zarządczych w przedsiębiorstwie
4.1. Nadużycie zaufania (karalna niegospodarność)
4.2. Korupcja gospodarcza
5. Przestępstwa przeciwko dokumentowaniu zdarzeń gospodarczych
5.1. Fałszowanie dokumentacji działalności gospodarczej
5.2. Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów
5.2.1. Fałszowanie dokumentów i używanie sfałszowanych dokumentów
5.2.2. Poświadczenie nieprawdy
5.2.3. Wyłudzenie poświadczenia nieprawdy
5.2.4. Użycie poświadczenia nieprawdy
6. Pozostałe kategorie przestępstw w przedsiębiorstwie
6.1. Uwagi ogólne o innych przestępstwach w przedsiębiorstwie
6.2. Oszustwo kapitałowe
6.3. Przestępstwa przeciwko wierzycielom
6.4. Czyny nieuczciwej konkurencji
6.5. Pranie pieniędzy
7. Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych (przedsiębiorstw)

Rozdział II. Mechanizmy popełniania wybranych nadużyć w przedsiębiorstwie
1. Wybrane metody przestępstw przeciwko mieniu przedsiębiorstw
1.1. Mechanizmy związane z wyprowadzaniem gotówki z przedsiębiorstwa
1.1.1. Nieewidencjonowana sprzedaż
1.1.2. Zaniżanie przychodów (utargów)
1.1.3. Kradzież (zagarnięcie) należności od klienta
1.1.4. Metody kradzieży (sprzeniewierzenia) gotówki z kasy (innych miejsc w przedsiębiorstwie)
1.1.5. Nieuczciwe wypłaty z kasy
2.2. Manipulowanie fakturami
2.2.1. Fikcyjne faktury od przedsiębiorstwa przykrywki
2.2.2. Manipulowanie fakturami od rzeczywistych dostawców
2.2.3. Zakupy dokonywane przez pracowników - oszustów za środki finansowe przedsiębiorcy
2.3. Mechanizmy przestępstw przeciwko funduszowi płac i rozliczaniu wydatków służbowych
2.3.3. Mechanizmy nadużyć płacowych
2.3.4. Manipulowanie wydatkami służbowymi
2.4. Mechanizmy nadużywania zapasów i innych składników majątkowych w przedsiębiorstwie
2. Metody korupcji gospodarczej
2.1. Relacje między sprawcami korupcji gospodarczej
2.2. Charakterystyka wybranych spraw załatwianych przez pracowników w związku z korupcją
2.3. Formy łapówek
3. Wybrane metody fałszowania sprawozdań finansowych
3.1. Ujęcie fikcyjnych przychodów lub kosztów
3.2. Przesunięcia w czasie, czyli przypisanie do niewłaściwego okresu
3.3. Zatajone zobowiązania i koszty
3.4. Niewłaściwa klasyfikacja operacji w księgach lub informacji dodatkowych
3.5. Niewłaściwa wycena aktywów
4. Mechanizmy prania pieniędzy w przedsiębiorstwach
4.1. Mieszanie
4.2. Kredyt dla własnego przedsiębiorstwa (loan back)
4.3. Mechanizm cen transferowych
4.4. Oszustwa podatkowe a pranie pieniędzy

Rozdział III. Kategorie sprawców defraudacji i korupcji w biznesie
1. Informacje ogólne
2. Kategorie sprawców i ich charakterystyki
3. Motywy popełniania nadużyć w przedsiębiorstwie
4. Racjonalizacja nadużycia

Rozdział IV. Skala i koszty nadużyć w przedsiębiorstwie
1. Skala nadużyć w biznesie
2. Kategorie kosztów nadużyć w przedsiębiorstwie
3. Szacowanie kosztów nadużyć w przedsiębiorstwach

Rozdział V. Strategia przeciwdziałania defraudacjom i korupcji w przedsiębiorstwie
1. Istota, zakres i cele strategii antydefraudacyjnej i antykorupcyjnej
1.1. Istota strategii antydefraudacyjnej i antykorupcyjnej
1.2. Funkcje strategii antydefraudacyjnej i antykorupcyjnej
1.3. Cele strategii antydefraudacyjnej i antykorupcyjnej
1.3.1. Zintegrowanie przeciwdziałania nadużyciom z systemem zarządzania przedsiębiorstwem. Istota tonę at the top
1.3.2. Biznesowe cele strategii
1.3.3. Podnoszenie świadomości znaczenia przeciwdziałania nadużyciom
1.4. Program (polityka) antydefraudacyjny i antykorupcyjny w ramach strategii
1.5. Kodeks etyki w ramach strategii antydefraudacyjnej i antykorupcyjnej
1.5.1. Istota i zawartość kodeksów etycznych
1.5.2. Przygotowywanie kodeksu etycznego
1.5.3. Wdrożenie kodeksu etycznego w przedsiębiorstwie
1.5.4. Relacje między kodeksem etycznym a programem antydefraudacyjnym i antykorupcyjnym
1.6. Szkolenia w zakresie strategii antydefraudacyjnej i antykorupcyjnej
1.6.1. Diagnoza polskiego rynku szkoleń z zakresu przeciwdziałania defraudacjom i korupcji w przedsiębiorstwach
1.6.2. Projektowanie przedsięwzięć szkoleniowych
1.6.3. Propozycja szkolenia antydefraudacyjnego i antykorupcyjnego
2. Identyfikacja obszarów zagrożonych w przedsiębiorstwie i ocena ryzyka nadużyć
2.1. Istota oceny ryzyka nadużyć i modelowania jej profilu
2.2. Identyfikacja mechanizmów nadużyć
2.3. Ustalanie prawdopodobieństwa występowania nadużyć
2.4. Ustalanie skutków nadużyć
2.5. Szacowanie wpływu systemu nadzoru i kontroli
3. Wybór sposobu (mechanizmu) zarządzania ryzykiem nadużyć
4. Alokacja odpowiedzialności za zarządzanie ryzykiem nadużyć
4.1. Istota odpowiedzialności za zarządzanie ryzykiem nadużyć w przedsiębiorstwie
4.2. Zakres odpowiedzialności w wybranych strukturach organizacyjnych przedsiębiorstwa
4.2.1. Zadania zarządu przedsiębiorstwa
4.2.2. Audyt wewnętrzny
4.2.3. Służby ochrony przedsiębiorstwa
4.2 4. Struktury ds. pracowniczych (zasobów ludzkich)
4.2.5. Rada nadzorcza i zespół (komitet) ds. nadużyć
4.2.6. Pracownicy
5. Monitoring technik i metod ujawniania nadużyć w ramach zarządzania ryzykiem
5.1. Informacje ogólne
5.2. Proaktywne techniki ujawniania nadużyć
5.2.1. Sprawdzanie kandydatów do pracy (pre-employment screening)
5.2.2. Znaczenie audytu wewnętrznego w ujawnianiu nadużyć
5.2.3. Monitoring manualny
5.2.4. Taktyki ujawniania nadużyć oparte na nowoczesnych technologiach informatycznych
5.2.5. Ubezpieczenie od nielojalności pracowników
5.3. Reaktywne techniki ujawniania nadużyć
5.3.1. Istota reaktywnych technik ujawniania nadużyć
5.3.2. Symptomy w zakresie zachowań pracowników (menedżerów)
5.3.3. Symptomy dotyczące transakcji
5.3.4. Symptomy dotyczące systemów informatycznych w przedsiębiorstwie
5.3.5. Symptomy dotyczące podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie
5.3.6. Sposoby informowania o symptomach nadużyć
5.4. Whistleblowing w przedsiębiorstwie
5.5. Adwokat zaufania w przedsiębiorstwie
6. Dochodzenie w sprawie nadużyć w przedsiębiorstwie
6.1. Inicjacja dochodzenia wewnętrznego w przedsiębiorstwie
6.1.1. Organizacja struktur ds. dochodzeniowych oraz procedur dochodzeniowych
6.1.2. Przyjmowanie informacji o nadużyciach i rozpoczęcie dochodzenia wewnętrznego
6.2. Zarządzanie dochodzeniem
6.3. Gromadzenie dowodów
6.3.1. Źródła informacji i dowodów
6.3.2. Metody gromadzenia dowodów
6.4. Przesłuchiwanie osób (rozmowa z osobami w dochodzeniu wewnętrznym)
6.5. Zawiadomienie o przestępstwie
6.6. Odzyskiwanie strat
7. Działania podejmowane po zakończeniu dochodzenia. Reakcja na nadużycia

Rozdział VI. Wykrywanie przestępstw korupcyjnych i defraudacyjnych przez organy ścigania
1. System przeciwdziałania nadużyciom w przedsiębiorstwach i zwalczania ich
1.1. Przeciwdziałanie nadużyciom a zwalczanie ich
1.2. Organy ścigania w systemie zwalczania nadużyć w przedsiębiorstwach
1.2.1. Prokuratura
1.2.2. Policja
1.2.3. Centralne Biuro Antykorupcyjne
2. Proces wykrywczy przestępstw w przedsiębiorstwach
3. Wybrane aspekty czynności operacyjno-rozpoznawczych w zwalczaniu przestępstw gospodarczych
3.1. Kontrola operacyjna
3.2. Dostawy kontrolowane i łapownictwo kontrolowane
3.3. Operacje pod przykryciem (specjalne)
4. Przetwarzanie informacji o składnikach majątkowych w procesie wykrywczym przestępstw gospodarczych
4.1. Źródła informacji o składnikach majątkowych w procesie wykrywczym przestępstw gospodarczych
4.1.1. Sądowe bazy danych o składnikach majątkowych
4.1.2. Bazy danych o składnikach majątkowych ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji
4.1.3. Bazy administracji skarbowej
4.1.4. Bazy pozostałych organów administracji państwowej i inne
4.1.5. Bazy organów administracji samorządowej
4.2. Dostęp do informacji objętych tajemnicą bankową i ubezpieczeniową
5. Wybrane zagadnienia postępowania dowodowego w sprawach o przestępstwa gospodarcze
5.1. Kontrola korespondencji i rozmów telefonicznych
5.2. Przesłuchanie
5.3. Pozycja biegłego w postępowaniu dowodowym w sprawach o przestępstwa gospodarcze
5.4. Zatrzymanie i przeszukanie
5.5. Zabezpieczenie majątkowe w sprawach o przestępstwa gospodarcze

Podsumowanie

Bibliografia

Wykaz rysunków i tabel


340 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022