Zachowania agresywne dzieci i młodzieży
Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania
Z recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Pospiszyla:
Praca zawiera szerokie i ciekawe spojrzenie na uwarunkowania i dynamikę zjawiska agresji
u dzieci i młodzieży. Wielu autorów z różnych punktów widzenia, zarówno przez
pryzmat wyników badań empirycznych, jak i poprzez próby stworzenia wartościowych
konceptualizacji stara się wyjaśnić mechanizmy powstawania i funkcjonowania tego
niepokojącego zjawiska. Dotykowym atutem recenzowanej pracy jest to, że zawiera ona
także prace autorów zagranicznych, przez co niepokojący problem narastania agresji
dzieci i młodzieży zyskuje szersze, międzykulturowe ujęcie.
Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława Cioska:
Oto literatura polska poświęcona problematyce agresji dzieci i młodzieży wzbogaca się
o pozycję godną bacznej uwagi Czytelników. Nie mam najmniejszej wątpliwości, że
prace zawarte w zbiorze „Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz
możliwości ich przezwyciężania“ starannie zredagowanym przez Danutę
Borecką-Biernat spotkają się z życzliwym przyjęciem szerokiego kręgu Czytelników i
będą dla nich bardzo cennym i użytecznym materiałem do przemyśleń. Zaprezentowane
artykuły bardzo dobrze świadczą o dociekliwości poznawczej i wysokim poziomie
kompetencji ich Autorów.
Spis treści:
Wstęp
I. SPOŁECZNE I OSOBOWOŚCIOWE UWARUNKOWANIA AGRESJI WŚRÓD DZIECI I
MŁODZIEŻY
1. Społeczno-kulturowe wyznaczniki agresji młodzieży – próba systematyzacji
Ewa Wysocka
2. Modele i postacie uwarunkowań agresji adolescentów
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz
3. Determinanty zachowań agresywnych młodzieży agresywnej
Grażyna Miłkowska
4. Percepcja postaw rodzicielskich matek i ojców a zachowania agresywne
dorastających córek i synów
Hanna Liberska, Mirosława Matuszewska, Dariusz Freudenreich
5. Zachowania agresywne adolescentów jako efekt stylu wychowania w rodzinie
pochodzenia
Katarzyna Walęcka-Matyja
6. Agresja w obrazie rodziny jako korelat atrakcyjności społecznej dziecka
(studia nad zjawiskiem resilience)
Elżbieta Napora
7. Poziom syndromu agresji a funkcjonowanie w roli zawodowej u nauczycieli
Grażyna Poraj
8. Masmedia a agresywność dzieci
Zdenka Stránská, Kateřina Hourová, Ivana Poledňová
9. Sytuacje stresowe w wyzwalaniu zachowań agresywnych
Małgorzata Cywińska
10. Reagowanie oporem w sytuacji nacisku społecznego a wiek i płeć młodzieży
Anna Hibner
11.Temperamentalne uwarunkowania agresywnej strategii radzenia sobie młodzieży
gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych
Dorota Domińska-Werbel
12. Emocjonalny wymiar agresywnej strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji
konfliktu społecznego i jej uzależnienie od postaw wychowawczych w rodzinie
Danuta Borecka-Biernat
II. PRZEJAWY I PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
13. Skojarzenia związane ze słowem „agresja” u studentów
Irina F. Oukhvanova, Magdalena Łuczkiewicz
14. Płeć jako korelat poziomu zachowań agresywnych u młodzieży
Irena Pufal-Struzik
15. Kozioł ofiarny w klasie - w poszukiwaniu psychologicznego portretu
Zofia Dołęga
16. Zachowania o podłożu autoagresywnym u młodzieży szkolnej
Krzysztof Zajdel
17. Dynamika, profilaktyka i resocjalizacja agresji dzieci i młodzieży
Jolanta Maria Wolińska
18. Podstawy technik radzenia sobie z gniewem dzieci
Lazaros A. Vlachopoulos
19. Agresja stadionowa – przejawy oraz strategie profilaktyczne
Małgorzata Prokosz
372 strony, oprawa miękka