AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA A PRACOHOLIZM
LIPKA A. WASZCZAK S. WINNICKA-WEJS wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 58.60 Twoja cena 55,67 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
Aktywność twórcza a pracoholizm.
Jak utrzymać kapitał kreatywności pracowników?
z recenzji prof. UEK dr hab. Alicji Miś:
Podjęta problematyka ma charakter nowatorski; nie ma bowiem w polskiej literaturze
przedmiotu podobnego opracowania. Znaleźć można jedynie przyczynki, w postaci
nielicznych artykułów, częściej dotyczących twórczości i talentów w organizacji
niż pracoholizmu (…).
Sformułowany przez Autorów przedmiot opracowania sprowadza się do „dokładniejszego
określenia możliwych relacji pomiędzy aktywnością twórczą a pracoholizmem”.
Sposób dojścia do tak nakreślonego wyniku obejmuje także wykorzystanie metody
biograficznej jako podstawy prowadzonych badań – co ujawnia dodatkowy walor pracy: jej
wkład w metodologię badawczą nauk o zarządzaniu, w których metoda biograficzna jako
sposób gromadzenia informacji jest śladowo wykorzystywana jedynie w procesie
pozyskiwania pracowników do organizacji (…). Stojąc na gruncie koncepcji zasobowej
organizacji Autorzy skonstatowali, iż tworzywem aktywności twórczej jest wiedza
poddająca się kształtowaniu i transformowaniu w konkretne produkty, a duże
zaangażowanie pracowników w pracę, odczuwanie przymusu pracy i satysfakcji z pracy jest
pożądane z punktu widzenia organizacji. Jednak pewien specyficzny układ wymienionych
charakterystyk aktywności twórczej prowadzi do zachowań nieefektywnych i swoistego
„nadużycia” zasobu ludzkiego. Przyjęto zatem, iż „pracoholizm” wcale nie jest
mniej groźny w skutkach tylko dlatego, że odnosi się do wykonywania pracy twórczej a
nie odtwórczej (…). Rozdział IV „Wypowiedzi twórców jako źródło informacji o
ich pracoholizmie” jest najbardziej spektakularny w całym opracowaniu. Sam w sobie
niezwykle twórczy zarówno jeśli chodzi o pomysł, jak i jego realizację, że nie
wspomnę o ciekawej zawartości. Zaproponowany tu algorytm poszukiwania elementów
pracoholizmu jest nowatorski i otwiera nowe możliwości metodologiczne w zarządzaniu.
Spis treści:
Wstęp (Anna Lipka)
1. Interpretacje twórczości przez pryzmat pracoholizmu
1.1. Pojęcie aktywności twórczej (Stanisław Waszczak)
1.2. Przystawalność definicji pracoholizmu do aktywności twórczej (Stanisław
Waszczak)
1.3. Odniesienia do pracoholizmu w wybranych teoriach i koncepcjach twórczości
1.3.1. Klasyczne teorie procesu twórczego (Stanisław Waszczak)
1.3.2. Współczesne teorie procesu twórczego (Anna Lipka)
1.3.3. Systemowe koncepcje twórczości (Anna Lipka)
1.4. Podsumowanie (Anna Lipka)
2. Cechy aktywności twórczej w objaśnieniach etiologicznych pracoholizmu
2.1. Podział objaśnień powstawania i utrzymywania się pracoholizmu (Anna Lipka)
2.2. Charakterystyka poszczególnych objaśnień i ich odniesienie do pracoholizmu
twórców
2.2.1. Objaśnienie pracoholizmu teoriami zachowań względnie uczenia się (Anna Lipka)
2.2.2. Pracoholizm z punktu widzenia psychoanalizy (Stanisław Waszczak)
2.2.3. Osobowość anankastyczna jako uwarunkowanie pracoholizmu (Stanisław Waszczak)
2.2.4. Pracoholizm jako specjalny styl zachowania (Anna Lipka)
2.2.5. Pracoholizm jako uzależnienie (Anna Lipka)
2.2.6. Poszukiwania źródeł pracoholizmu w dynamice rodziny lub w wymaganiach systemów
(Anna Lipka)
2.2.7. Integrujący model pracoholizmu (Anna Lipka)
2.2.8. Pracoholizm twórców jako przymus przetwarzania wrażeń/informacji (Anna Lipka)
2.3. Podsumowanie (Anna Lipka)
3. Zastosowanie analizy danych biograficznych do badania przebiegu twórczości w
aspekcie pracoholizmu (Anna Lipka)
3.1. Rodzaje informacji o aktywności twórczej czerpanych z biografii
3.2. Typologie aktywności twórczej w oparciu o dane biograficzne – propozycja
3.3. Egzemplifikacja zaproponowanej typologii aktywności twórczej
3.3.1. Wzór: szybka adolescencja do tworzenia przerwana przedwczesną śmiercią twórcy
3.3.2. Wzór: szybka adolescencja do tworzenia i długa, nieprzerwana aktywność twórcza
stanowiąca wybrany styl życia lub konieczność życiową
3.3.3. Wzór: szybka adolescencja do tworzenia, owocująca aktywnością, z przerwami
uwarunkowanymi sytuacją osobistą i/lub wydarzeniami polityczno- społecznymi oraz
przedwczesną śmiercią
3.3.4. Wzór: szybka adolescencja do tworzenia, owocująca długotrwałą aktywnością, z
przerwami uwarunkowanymi sytuacją osobistą i/lub wydarzeniami polityczno-społecznymi,
i/lub inną działalnością
3.3.5. Wzór: szybka adolescencja do tworzenia, owocująca aktywnością twórczą po
jednej dłuższej przerwie
3.3.6. Wzór: szybka adolescencja do tworzenia i aktywność twórcza ograniczona do
jednego etapu życiowego
3.4. Podsumowanie
4. Wypowiedzi twórców jako źródło informacji o ich pracoholizmie
4.1. Postępowanie badawcze przy wykorzystaniu wypowiedzi twórców do identyfikacji u
nich pracoholizmu (Anna Lipka)
4.2. Egzemplifikacja zaproponowanego postępowania badawczego
4.2.1. Maria Skłodowska-Curie (Alicja Winnicka-Wejs)
4.2.2. Agata Christie (Anna Lipka)
4.2.3. Erica Jong (Anna Lipka)
4.2.4. Bohumil Hrabal (Anna Lipka)
4.2.5. Witold Gombrowicz (Anna Lipka)
4.2.6. Franciszek Kafka (Stanisław Waszczak)
4.2.7. Mario Vargas Llosa (Anna Lipka)
4.2.8. Vincent van Gogh (Stanisław Waszczak)
4.2.9. Krzysztof Kieślowski (Alicja Winnicka-Wejs)
4.2.10. Józef Kozielecki (Alicja Winnicka-Wejs)
4.3. Podsumowanie (Anna Lipka)
5. Pracoholizm i aktywność twórcza jako przedmiot zainteresowania zarządzania
kapitałem ludzkim
5.1. Różnicowanie pomiędzy wysokim zaangażowaniem w pracę a pracoholizmem (Stanisław
Waszczak, Alicja Winnicka-Wejs)
5.2. Pracoholizm jako ryzyko personalne (Anna Lipka)
5.3. Oddziaływanie na uwarunkowania pracoholizmu (Alicja Winnicka-Wejs)
5.3.1. Podział uwarunkowań pracoholizmu z punktu widzenia organizacji
5.3.2. Wpływ na uwarunkowania zewnętrzne
5.3.3. Wpływ na uwarunkowania wewnętrzne
5.3.4. Wpływ na uwarunkowania indywidualne
5.4. Oddziaływanie na skutki pracoholizmu (Alicja Winnicka-Wejs)
5.5. Możliwości terapii pracoholizmu poza organizacją (Stanisław Waszczak)
5.6. Możliwości prewencji i zmniejszania skutków (interwencji) pracoholizmu jako
zadanie z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim (Anna Lipka)
5.7. Podsumowanie (Anna Lipka)
Zakończenie (Anna Lipka)
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
212 stron, oprawa twarda Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- AARON T. BECK WEISHAAR M.
- 8 PROSTYCH KROKÓW DO SZCZĘŚCIA WEDŁUG BUDDY BHANTE H.G. - WSKAZÓWKI DLA WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA
- INTERWENCJA KRYZYSOWA GREENSTONE J. LEVITON SH.
- RYSUNEK W PSYCHOTERAPII OSTER G.D. GOULD P.
- JA NIWIŃSKI T.
- DLACZEGO MYŚLIMY TO, CO MYŚLIMY WZORCE W GŁOWIE SCHWARTZ F.
- BUDDYZM ZEN I PSYCHOANALIZA FROMM E. SUZUKI D.T., DE MARTINO R.
- ANATOMIA LUDZKIEJ DESTRUKCYJNOŚCI FROMM E.
- 40 PRAC BADAWCZYCH KTÓRE ZMIENIŁY OBLICZE PSYCHOLOGII HOCK R.
- MILTON H.ERICKSON ZEIG J. MUNION M.
- JAK PISAĆ PRACE Z PSYCHOLOGII PORADNIK DLA STUDENTÓW I BADACZY STOCKI R. NĘCKA E.
- GDZIEKOLWIEK JESTEŚ BĄDŹ PRZEWODNIK UWAŻNEGO ŻYCIA KABAT-ZINN J.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY. PALUCHOWSKI W.J.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|