|
MEDIA A DEMOKRACJA W XXI WIEKU POSZUKIWANIE NOWYCH MODELI
JAKUBOWICZ K. wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 49.90 Twoja cena 47,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Media a demokracja w XXI wieku
Poszukiwanie nowych modeli
Amerykański medioznawca James Carey uważa, że „gdzie nie ma dziennikarstwa, nie
ma też demokracji, ale jednocześnie, gdzie nie ma demokracji, nie ma też
dziennikarstwa. Dziennikarstwo i demokracja to dwie nazwy na to samo”. (…)
Demokratyczne media potrzebują demokratycznego państwa i vice versa.
Dlatego Carey uważa, że dziennikarze mogą być niezależni czy też bezstronni
w każdej innej sprawie, ale nie mogą być obojętni na kwestię demokracji, bowiem
stanowi ona fundament ich własnej pracy.
Bez instytucji demokratycznych, powiada Carey, dziennikarze stają się
propagandzistami bądź dostarczycielami rozrywki. Jest to pogląd słuszny, ale bardzo
uproszczony i nazbyt oderwany od rzeczywistości. Coraz większą popularność zyskuje
opinia, że w dzisiejszym swoim kształcie media i dziennikarze szkodzą demokracji,
zamiast ją umacniać.
Jak stwierdziło Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy, „Media nazbyt często są
przede wszystkim przedsiębiorstwami rynkowymi, a nadając priorytet interesom
gospodarczym, przed służbą obywatelom i demokracji, nieuchronnie przyczyniają się do
zakłócania demokracji”.
Wstęp
Rozdział 1
Media a demokracja: przegląd modeli i podejść
1. Zadania mediów w demokracji
2. Ku bezpośredniej demokracji komunikacyjnej: niektóre modele relacji media-demokracja
2.1. "Budzik"
2.2. Pies obronny i stróżujący demokracji (watchdog)
2.3. Media konfliktu i konsensu
2.4. Media przedstawicielsko-partycypacyjnej demokracji komunikacyjnej
2.5. Dziennikarstwo obywatelskie
2.6. Komunikacja i rozmowa społeczna Peer-to-Peer (P2P)
3. Bezpośrednia demokracja komunikacyjna: koncepcja realistyczna czy utopijna?
Rozdział 2
Kryzys demokracji
1. Demokracja: uwagi wstępne
2. Kryzys demokracji, jego formy i przyczyny
2.1. Utrata poczucia sensu i celu procesu demokratycznego
2.2. Utrata wiary w instytucje i procedury demokratyczne
2.3. Erozja i zanik społecznej infrastruktury demokracji
Rozdział 3
Dekompozycja terytorialnych i polityczno-ideowych ram demokracji
1. Globalizacja
2. Neoliberalizm
3. Nacjonalizm
3.1. Zwiększona asertywność mniejszości narodowych i etnicznych, zwłaszcza
imigracyjnych
3.2. Narastające napięcia między społecznościami większościowymi i
mniejszościowymi
3.3. Opór przeciwko globalizacji i efektom integracji międzynarodowej
3.4. Procesy państwowotwórcze
4. Populizm
Rozdział 4
Kryzys roli mediów w demokracji
1. Kryzys mediów: wybrane aspekty
2. Komodyfikacja
3. Tabloidyzacja
4. Władza czwarta czy pierwsza? Mediokracja
Rozdział 5
Demokratyzacja mediów
1. Demokratyzacja mediów: rozważania konceptualne
2. Ruchy na rzecz demokratyzacji mediów w krajach zachodnich: nadzieje i rozczarowania
3. Przykre przebudzenie w krajach postkomunistycznych: polityka medialna idealistyczna,
atawistyczna, czy "standardowa"?
3.1. Orientacja idealistyczna
3.2. Orientacja idealistyczno-mimetyczna
3.3. Orientacja mimetyczna
3.4. Orientacja prywatyzacyjna
3.5. Orientacja atawistyczna
3.6. Orientacja "standardowa"
4. Po kryzysie: wszystkie media publiczne, non-profit, czy " filantrokarstwo"?
Rozdział 6
Media publiczne a demokracja
1. Wyzwania, przed którymi stoją nadawcy publiczni
2. Media publiczne a ich odbiorcy
3. Media publiczne a nowe technologie
4. Media publiczne a demokracja - program
Rozdział 7
Nowe media i technologie a nowe kształty demokracji
1. Nowe oblicza demokracji
2. Nowe media i technologie a demokracja
3. Nowe media i technologie a polityka
Zakończenie
Demokracja na wpół bezpośrednia
Bibliografia
Indeks
274 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|