ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.90 47,41   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MEDIA A DEMOKRACJA W XXI WIEKU POSZUKIWANIE NOWYCH MODELI


JAKUBOWICZ K.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 49.90 Twoja cena  47,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Media a demokracja w XXI wieku

Poszukiwanie nowych modeli


Amerykański medioznawca James Carey uważa, że „gdzie nie ma dziennikarstwa, nie ma też demokracji, ale jednocześnie, gdzie nie ma demokracji, nie ma też dziennikarstwa. Dziennikarstwo i demokracja to dwie nazwy na to samo”. (…) Demokratyczne media potrzebują demokratycznego państwa i vice versa.

Dlatego Carey uważa, że dziennikarze mogą być niezależni czy też bezstronni w każdej innej sprawie, ale nie mogą być obojętni na kwestię demokracji, bowiem stanowi ona fundament ich własnej pracy.

Bez instytucji demokratycznych, powiada Carey, dziennikarze stają się propagandzistami bądź dostarczycielami rozrywki. Jest to pogląd słuszny, ale bardzo uproszczony i nazbyt oderwany od rzeczywistości. Coraz większą popularność zyskuje opinia, że w dzisiejszym swoim kształcie media i dziennikarze szkodzą demokracji, zamiast ją umacniać.

Jak stwierdziło Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy, „Media nazbyt często są przede wszystkim przedsiębiorstwami rynkowymi, a nadając priorytet interesom gospodarczym, przed służbą obywatelom i demokracji, nieuchronnie przyczyniają się do zakłócania demokracji”.


Wstęp

Rozdział 1
Media a demokracja: przegląd modeli i podejść
1. Zadania mediów w demokracji
2. Ku bezpośredniej demokracji komunikacyjnej: niektóre modele relacji media-demokracja
2.1. "Budzik"
2.2. Pies obronny i stróżujący demokracji (watchdog)
2.3. Media konfliktu i konsensu
2.4. Media przedstawicielsko-partycypacyjnej demokracji komunikacyjnej
2.5. Dziennikarstwo obywatelskie
2.6. Komunikacja i rozmowa społeczna Peer-to-Peer (P2P)
3. Bezpośrednia demokracja komunikacyjna: koncepcja realistyczna czy utopijna?

Rozdział 2
Kryzys demokracji
1. Demokracja: uwagi wstępne
2. Kryzys demokracji, jego formy i przyczyny
2.1. Utrata poczucia sensu i celu procesu demokratycznego
2.2. Utrata wiary w instytucje i procedury demokratyczne
2.3. Erozja i zanik społecznej infrastruktury demokracji

Rozdział 3
Dekompozycja terytorialnych i polityczno-ideowych ram demokracji
1. Globalizacja
2. Neoliberalizm
3. Nacjonalizm
3.1. Zwiększona asertywność mniejszości narodowych i etnicznych, zwłaszcza imigracyjnych
3.2. Narastające napięcia między społecznościami większościowymi i mniejszościowymi
3.3. Opór przeciwko globalizacji i efektom integracji międzynarodowej
3.4. Procesy państwowotwórcze
4. Populizm

Rozdział 4
Kryzys roli mediów w demokracji
1. Kryzys mediów: wybrane aspekty
2. Komodyfikacja
3. Tabloidyzacja
4. Władza czwarta czy pierwsza? Mediokracja

Rozdział 5
Demokratyzacja mediów
1. Demokratyzacja mediów: rozważania konceptualne
2. Ruchy na rzecz demokratyzacji mediów w krajach zachodnich: nadzieje i rozczarowania
3. Przykre przebudzenie w krajach postkomunistycznych: polityka medialna idealistyczna, atawistyczna, czy "standardowa"?
3.1. Orientacja idealistyczna
3.2. Orientacja idealistyczno-mimetyczna
3.3. Orientacja mimetyczna
3.4. Orientacja prywatyzacyjna
3.5. Orientacja atawistyczna
3.6. Orientacja "standardowa"
4. Po kryzysie: wszystkie media publiczne, non-profit, czy " filantrokarstwo"?

Rozdział 6
Media publiczne a demokracja
1. Wyzwania, przed którymi stoją nadawcy publiczni
2. Media publiczne a ich odbiorcy
3. Media publiczne a nowe technologie
4. Media publiczne a demokracja - program

Rozdział 7
Nowe media i technologie a nowe kształty demokracji
1. Nowe oblicza demokracji
2. Nowe media i technologie a demokracja
3. Nowe media i technologie a polityka

Zakończenie
Demokracja na wpół bezpośrednia

Bibliografia

Indeks


274 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022