|
NAJEM I UŻYCZENIE EGZEMPLARZY UTWORU JAKO ODRĘBNE POLA EKSPLOATACJI
SZCZOTKA J. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 129.00 Twoja cena 122,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Najem i użyczenie egzemplarzy utworu jako odrębne pola eksploatacji
Książka stanowi pierwsze
monograficzne opracowanie instytucji najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako odrębnych
pól eksploatacji dzieł chronionych na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych.
Pierwsza część pracy poświęcona została ukazaniu przesłanek, genezy i
efektów normatywnego wyodrębnienia najmu i użyczenia jako oddzielnych pól eksploatacji
utworu z uwzględnieniem międzynarodowych umów z zakresu prawa autorskiego,
unijnej dyrektywy dotyczącej tego zagadnienia oraz ustawodawstwa polskiego.
Część druga zawiera prezentację najmu i użyczenia egzemplarzy utworu w
świetle obecnie obowiązujących w Polsce przepisów. Przedstawiono tu
najważniejsze z merytorycznego punktu widzenia aspekty tej materii, tj.:
praktycznie istotne zagadnienie dozwolonego korzystania z wynajętych i użyczonych
egzemplarzy utworu,
problematykę podmiotu autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
oraz
kwestię charakteru, treści i ograniczenia tego prawa.
Książka adresowana jest zarówno do prawników praktyków (sędziów, radców
prawnych, adwokatów), jak i do przedstawicieli nauki oraz studentów prawa.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Uwagi wstępne
Część pierwsza Normatywne wyodrębnienie najmu i użyczenia egzemplarzy
utworu jako pól eksploatacji
Rozdział I
Przesłanki i geneza wyodrębnienia najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako
pól eksploatacji
1. Pola eksploatacji utworu w zakresie autorskich praw majątkowych
2. Wyodrębnienie najmu egzemplarzy utworu jako pola eksploatacji
2.1. Przesłanki wyodrębnienia
2.2. Najem egzemplarzy utworu a wyczerpanie prawa autorskiego
2.2.1. Wyczerpanie prawa - geneza i charakter instytucji
2.2.2.Wyczerpanie w prawie Unii Europejskiej
2.2.3. Normatywne ujęcie instytucji wyczerpania i prawa najmu egzemplarzy utworu
3. Wyodrębnienie użyczenia egzemplarzy utworu jako pola eksploatacji
3.1. Przesłanki wyodrębnienia
3.2. Prawo publicznego użyczania (public lending right)
3.2.1. Pojęcie i geneza instytucji
3.2.2. Regulacja prawna
Rozdział II
Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w międzynarodowym prawie autorskim
1. Wypożyczanie fonogramów i wideogramów - inicjatywy rozwiązania problemu
2. Wiążące Polskę umowy w dziedzinie prawa autorskiego
3. Najem i użyczenie w Konwencji berneńskiej i Konwencji powszechnej
4. Najem i użyczenie w Porozumieniu TRIPS
5. Najem i użyczenie w Traktacie WIPO o prawie autorskim
Rozdział III
Dyrektywa 2006/115/WE w sprawie najmu i użyczenia
1. Geneza i cele dyrektywy 2006/115/WE w sprawie najmu i użyczenia
2. Treść dyrektywy 2006/115/WE
2.1. Autorskie prawo najmu i użyczenia
2.2. Ograniczenia autorskiego prawa publicznego użyczenia
2.3. Przedmiot autorskiego prawa najmu i użyczenia
2.4. Podmiot autorskiego prawa najmu i użyczenia
2.5. Wynagrodzenie autorskie
3. Zasady implementacji dyrektywy 2006/115/WE
4. Implementacja dyrektywy w zakresie prawa użyczenia. Raport Komisji Europejskiej
Rozdział IV
Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w polskich ustawach o prawie autorskim
(zarys rozwoju)
1. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1926 r.
1.1. Autorskie prawa majątkowe na polu najmu i użyczenia
1.2. Dozwolony użytek publiczny w zakresie najmu i użyczenia
2. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1952 r.
2.1. Autorskie prawa majątkowe na polu najmu i użyczenia
2.2. Wypożyczanie egzemplarzy utworu
3. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1994 r. -
charakterystyka ogólna
3.1. Regulacja prawna najmu i użyczenia
3.1.1.Najem i dzierżawa - wersja pierwotna
3.1.2. Zmiany regulacji
3.2. Pojęcie egzemplarza i oryginału utworu
3.2.1. Pojęcie egzemplarza utworu
3.2.2.Oryginał utworu jako jego egzemplarz
3.3. Pojęcie najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
Część druga Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie
autorskim z 1994 r.
Rozdział V
Podmiot autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
1. Twórca i współtwórcy utworu podmiotami autorskiego prawa do najmu i
użyczenia egzemplarzy utworu
1.1. Twórca utworu
1.2. Współtwórcy utworu
2. Inny niż twórca podmiot autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
2.1. Wydawca lub producent utworu zbiorowego
2.2. Pracodawca
2.3. Instytucja naukowa
2.4. Uczelnia
3. Podmiot praw autorskich na polu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu audiowizualnego
3.1. Producent utworu audiowizualnego
3.2. Współtwórcy jako uprawnieni do wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy
Rozdział VI
Autorskie prawo do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
1. Charakter i treść autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
2. Autorskie prawo do korzystania z utworu na polu najmu i użyczenia jego egzemplarzy
2.1 Treść autorskiego prawa do korzystania z utworu na polu najmu i użyczenia
2.2. Umowa najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako instrument wykonywania uprawnienia
autora
2.3. Status prawny autora jako wynajmującego w świetle kodeksu cywilnego
2.3.1 Autor jako strona umowy najmu egzemplarzy utworu
2.3.2. Prawa i obowiązki autora jako wynajmującego egzemplarze utworu
2.4. Status prawny autora jako użyczającego w świetle kodeksu cywilnego
3. Prawo do rozporządzania utworem na polu najmu i użyczenia jego egzemplarzy
3.1 Ustawowe zasady wykonywania prawa do rozporządzania utworem na polu najmu i
użyczenia
3.1.1 Umowy uprawniające do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
3.1.2. Pactum de non cedendo
3.1.3. Ustawowy wymóg specyfikacji pól eksploatacji utworu
3.2. Zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi na polu najmu i użyczenia egzemplarzy
utworu
3.2.1 Status prawny organizacji zbiorowegozarządzania
3.2.2. Stosunek prawny twórcy z organizacją zbiorowego zarządzania
3.2.3. Domniemanie uprawnienia organizacji zbiorowego zarządzania z art. 105 pr. aut.
3.2.4. Właściwa organizacja zbiorowego zarządzania na polu najmu egzemplarzy utworu
audiowizualnego
3.3. Rozporządzanie utworem audiowizualnym na polu najmu jego egzemplarzy
4. Prawo do wynagrodzenia z tytułu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
4.1. Pojęcie i charakter prawa do wynagrodzenia
4.2. Wykonywanie prawa do wynagrodzenia
4.2.1. Zasady ogólne
4.2.2. Wykonywanie prawa do wynagrodzenia przez organizację zbiorowego zarządzania
5. Dozwolony najem i użyczenie egzemplarzy utworu - ograniczenia praw autorskich
5.1. Istota dozwolonego użytku utworu w zakresie najmu i użyczenia jego egzemplarzy
5.2. Dozwolony użytek publiczny w zakresie najmu egzemplarzy utworu
5.3. Dozwolony użytek publiczny w zakresie użyczenia egzemplarzy utworu
Rozdział VII
Dozwolone korzystanie z wynajętych i użyczonych egzemplarzy utworu
1. Dozwolone korzystanie z utworu przy użyciu egzemplarza wynajętego i
użyczonego
1.1. Podstawy dozwolonego korzystania z chronionego utworu
1.2. Umowna modyfikacja przepisów o dozwolonym użytku chronionych utworów
1.3. Przesłanki dozwolonego korzystania z chronionego utworu według art. 34 i 35 pr.
aut.
2. Dozwolony użytek osobisty utworu utrwalonego na egzemplarzu wynajętym lub użyczonym
2.1. Pojęcie i zakres dozwolonego użytku osobistego
2.1.1. Pojęcie dozwolonego użytku osobistego
2.1.2. Zakres dozwolonego użytku osobistego
2.2. Ustawowe ograniczenia dozwolonego użytku osobistego określonych kategorii utworów
2.2.1 Utwory architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne
2.2.2. Elektroniczne bazy danych
2.2.3. Programy komputerowe
2.3. Odpłatne zwielokrotnianie utworu dla własnego użytku osobistego
2.4. Zwielokrotnienie utworu dla użytku osobistego w ramach działalności gospodarczej
3. Dozwolony użytek publiczny utworu utrwalonego na egzemplarzu wynajętym lub użyczonym
3.1. Pojęcie dozwolonego użytku publicznego
3.2. Treść dozwolonego użytku publicznego
4. Status prawny najemcy egzemplarza utworu w świetle kodeksu cywilnego
4.1. Najemca egzemplarza utworu
4.2. Prawa i obowiązki najemcy egzemplarza utworu
4.2.1. Zapłata czynszu
4.2.2. Sposób używania egzemplarza i jego zwrot
4.2.3.Wady egzemplarza najętego
5. Status prawny biorącego egzemplarz utworu w użyczenie w świetle kodeksu cywilnego
5.1. Osoba biorąca egzemplarz utworu w użyczenie
5.2 Prawa i obowiązki biorącego egzemplarz utworu w użyczenie
Podsumowanie
Źródła prawa
Orzecznictwo sądowe
Bibliografia
532 stron, Format: 13.0x20.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|