Arthur jest szoferem, który w pół godziny potrafi rozwiązać krzyżówkę
w New York Timesie, przeprowadzić analizę stanu gospodarki Ameryki
Łacińskiej i wykonać w pamięci obliczenia szybciej niż inni za pomocą
kalkulatora. Jonathan jest równie inteligentny jak Arthur, równie pracowity, tyle tylko
że jest milionerem. Jak to się stało, że Jonathan siedzi na tylnej kanapie limuzyny,
a Arthur z przodu? Dlaczego ich życiowe osiągnięcia są tak różne? Co
wyjaśnia różnicę między sukcesem a porażką?
Odpowiedź kryje się w przełomowym badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet
Stanforda. W pokoju pozostawiono dzieci, każde z jednym cukierkiem,
i poinformowano je, że albo mogą go zjeść, albo poczekać, a po piętnastu
minutach dostaną drugiego jako nagrodę za cierpliwość. Niektóre z nich zjadły
swojego cukierka od razu. Inne czekały. Prawdziwe znaczenie eksperymentu ujawniło się
dziesięć lat później, kiedy badacze odkryli, że dzieci, które czekały na nagrodę,
osiągały w życiu większe sukcesy niż dzieci, które natychmiast zjadły swojego
cukierka.
Joachim de Posada, światowej sławy ekspert motywacyjny, który współpracował
z tysiącami menedżerów i zawodowych sportowców, nie zmarnował tej lekcji.
"Teoria cukierka" jest zwieńczeniem trzydziestu lat poszukiwań odpowiedzi na
pytanie, dlaczego jednym się udaje, a innym nie. Posada był przekonany, że
kluczowa różnica między sukcesem a porażką nie polega jedynie na ciężkiej
pracy lub większej inteligencji, ale na zdolności do odroczenia gratyfikacji. Osoby
potrafiące oprzeć się "cukierkom" osiągają większy sukces, podczas gdy
reszta z nas zjada swoją porcję od razu, tym samym zwiększając swój dług
i niezadowolenie, niezależnie od zawodu i zarobków. Ale nie musi tak być.
Za pomocą prostego opowiadania i przykładów wziętych z życia ta zdolna
odmienić twoje życie książka pokazuje, w jak wielkim stopniu decyzje, które
dziś podejmujesz, mogą zaowocować jutro - jeśli tylko nie zjesz swojego
cukierka... od razu!
Sir Francis Bacon powiedział, że "wiedza to potęga". Miał rację,
zapomniał jednak o jednym słowie, które czyni to zdanie prawdziwym w każdej
sytuacji. "Zastosowana wiedza to potęga".
112 stron, miękka oprawa