Nowa sytuacja spo³eczna, nowa technika i mo¿liwo¶ci mediów zmieniaj± kszta³t
starych problemów moralnych. Wspó³czesne media - a zw³aszcza telewizja, internet, gry
komputerowe s± same w sobie "moralnie obojêtne", jednak ich oferty stoj±
czêsto w sprzeczno¶ci z prawami moralnymi, nios± wielorakie zagro¿enia, jak np.
negatywny wp³yw gier komputerowych na psychikê graczy i system warto¶ci, zagro¿enia
p³yn±ce z anonimowo¶ci w sieci czy mo¿liwo¶ci dokonywania oszustw internetowych
(w³amania na konta, nieuprawnione przelewy).
W publikacji omówiono wybrane problemy moralne spo³eczeñstwa informacyjnego z punktu
widzenia nadawcy i odbiorcy wspó³czesnych mediów. Jednym z punktów odniesienia analiz
jest Dekalog w aspekcie jego aktualno¶ci i uniwersalno¶ci. Spo³eczeñstwo informacyjne
ukazano z perspektywy cz³owieka, który sam za siebie odpowiada i sam decyduje o
przyjêciu lub odrzuceniu norm moralnych. Ksi±¿ka zachêca do refleksji - jak budowaæ i
jak wykorzystywaæ przestrzeñ informacyjn± w zgodzie z prawami moralnymi i z w³asnym
sumieniem.
Spis tre¶ci:
Wprowadzenie
Rozdzia³ 1. Dylematy rozwoju technik informacyjnych
1.1. Istota spo³eczeñstwa informacyjnego
1.2. Potrzeba prymatu osoby nad technik±
1.3. Wizerunek wspó³czesnych mediów
Rozdzia³ 2. Media ¼ród³em zagro¿eñ w ¶wietle zasad moralno¶ci
2.1. Negatywne aspekty mediów w spo³eczeñstwie
2.2. Cz³owiek jako centrum refleksji etycznej
2.3. Infoetyka twórców i odbiorców informacji
Rozdzia³ 3. Dekalog homo informaticus
3.1. Fundamentalna pozycja Dekalogu w zasadach etyki
3.2. Dekalog a Bóg w ¶wiecie wspó³czesnych mediów
3.3. Dekalog a drugi cz³owiek w ¶wiecie wspó³czesnych mediów
Literatura
200 stron, B5, miêkka oprawa