Codziennie zalewa nas potok wiadomości. Wpatrzeni jesteśmy w bohaterów reality show
i seriali. Czy wokół nadal jest świat rzeczywisty czy ten wykreowany przez media? W
dużej mierze żyjemy tym, co przedstawią nam gazety, powiedzą prezenterzy programów
informacyjnych radia czy telewizji. Nie jesteśmy w stanie uchronić się przed wpływem
informacji na naszą podświadomość, jeżeli uczestniczymy w normalnym nurcie obecnego
życia. Pewnie nie jest to takie złe, o ile za informacją nie kryje się kłamstwo i
oszustwo. Problemy zaczynają się dopiero wtedy, gdy ograniczymy nasze postrzeganie
świata jedynie do tego, co przyniosą nam media.
Książka dotyczy dwóch obszarów zagadnień. Pierwszy koncentruje się wokół
odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób programy telewizyjne oddziałują na widzów?
Autorzy skupiają się tu przede wszystkim na przemocy w mediach. Drugi obszar, to
przedstawienie zdrowia jako wartości w programach telewizyjnych.
Książka zasługuje na uwagę co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze dotyczy
aktualnej problematyki związanej z istotnymi zagadnieniami pedagogicznymi. Po drugie
Autorzy podjęli się dokonania analizy teoretycznej dwóch ważnych społecznie
zagadnień: przemocy w mediach i jej oddziaływania na odbiorcę oraz problematyki zdrowia
w programach telewizyjnych.
Spis treści
Wstęp
Część I. Widz telewizyjny w ponowoczesnym świecie (Mariusz Drożdż)
Wstęp
Telewizja jako element kształtowania postaw życiowych odbiorców
Oddziaływanie mediów wizualnych na podświadomość
Konstruowanie znaczenia
Kod hermeneutyczny i jego wpływ na rozumienie treści
Telewizja jako źródło informacji i manipulacji w świecie globalizacji i gospodarki
rynkowej
Telewizja - szansa czy zagrożenie w świecie globalizacji i gospodarki rynkowej?
Telewizyjna przemoc w świetle badań naukowych
Przejawy negatywnego wpływu programów telewizyjnych na postawy dzieci, młodzieży oraz
dorosłych
Pedagogiczne wymiary telewizji
Miejsce pedagogiki w stymulowanym przez telewizję świecie
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych odbiorców
Propozycje rozwiązań edukacyjnych zapobiegających wywołanej przez media elektroniczne
agresji i przemocy
Część II. Obraz telewizyjny jako przestrzeń kultury zdrowia (Mirosław
Kowalski)
Wstęp
Zdrowie dla wszystkich - aktualność tematu, jego znaczenie pedagogiczne i społeczne
Wokół pojęć: zdrowie, wartość zdrowia, kultura zdrowotna
Zdrowie młodego pokolenia: towar czy wartość?
Konsumpcjonizm i konsumeryzm zdrowotny
Wokół triady: zdrowie - wartość - telewizja
"Telewizyjność" zdrowia.
Między zrozumieniem a odrzuceniem
Telewizyjna "mandragora" wartości zdrowia.
Telewizja jako nośnik wartości zdrowia.
Świat iluzji - świat bez zdrowia?
Wiesz wszystko - reklama telewizyjna jako spektakl o zdrowiu i dla zdrowia?
Zdrowie dzięki telewizji, czyli wielkie wychowawcze udawanie?
Trudne pytania do (nie)dojrzałych rodziców
Telewizyny świat zdrowia - konteksty panowania konsumpcji zdrowotnej
Edukacja zdrowotna przez "codzienność" telewizyjną.
I co dalej?
Krótkie zakończenie z mottem
Abstract
Bibliografia
184 strony, B5, miękka oprawa