Jan Troell - urodzony w 1931 roku szwedzki reżyser filmowy, scenarzysta i
operator. Przez jednych doceniany za warsztatową wszechstronność i
umiejętność zapanowania nad niemal każdym elementem filmu, przez innych – za
poetyckie wizje o publicystycznym zacięciu. Nigdy nie ukończył szkoły filmowej, a do
świata filmu fabularnego wkraczał przez fotografię oraz film amatorski, którego
specyfika ("zrób to sam") uczyniła z niego twórcę totalnego.
Debiutował w 1966 roku filmem "Oto twoje życie", za który otrzymał szwedzką
nagrodę Złotego Barana. Miarą jego twórczego temperamentu - poety wizjonera i epika
realisty w jednej osobie - była dwuczęściowa saga filmowa "Emigranci" (1971)
i "Osadnicy" (1972), oparta na trylogii Vilhelma Moberga. Uznany za kontynuatora
najlepszych tradycji epickich kina szwedzkiego, w latach siedemdziesiątych próbował
swoich sił w USA, gdzie nakręcił "Narzeczoną Zandy’ego" (1975) i
"Huragan" (1978).
W "Baśniowej krainie" (1986) - swoim ukochanym filmie - krytycznie przyglądał
się kondycji społeczeństwa szwedzkiego, a w kontrowersyjnym "Il Capitano"
(1991) szukał źródeł przemocy, biorąc za punkt wyjścia rzeczywistą zbrodnię,
która wstrząsnęła Szwecją pod koniec lat osiemdziesiątych. Do stałych motywów w
twórczości Troella należą pragnienie wolności (które - jak w "Białym jak
śnieg" z 2001 roku - wyraża się w marzeniu o lataniu) i pasja fotografii (jak w
"Uwiecznionych chwilach Marii Larsson" z 2007 roku).
Tadeusz Szczepański ? historyk filmu, krytyk i tłumacz. Pracuje
na Uniwersytecie Wrocławskim i w PWSFTViT w Łodzi. W latach
1988?1994 redagował "Film na świecie". Publikuje m.in.
w "Dialogu", "Odrze", "Kwartalniku Filmowym" oraz
w "Kinie", którego jest stałym współpracownikiem. Autor książek
"Eisenstein. U źródeł twórczości" (Warszawa 1986) oraz "Zwierciadło
Bergmana" (Gdańsk 1997, 1999, 2002, 2007). Współredaktor tomów "Eisenstein -
artysta i myśliciel" (z Wojciechem Wierzewskim, Warszawa 1982),
"Zbigniew Cybulski. Aktor XX wieku" (z Janem Ciechowiczem, Gdańsk 1997)
oraz "Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa" (z Bogusławem Żyłko,
Gdańsk 2002).
134 strony, oprawa miękka