W lutym 2009 roku Kuba Mikurda i Michał Oleszczyk odwiedzili Maddina
w Winnipeg i przeprowadzili z nim szereg rozmów, które złożyły się na
tom Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem. Książka ta -
której tytuł mógłby brzmieć również "wspaniałe obsesje" - jest zapisem
prywatnych mitologii reżysera i świadectwem jego szalonej miłości do kina.
Zilustrowana została ponad czterystoma zdjęciami, w tym storyboardami, notatkami
z planu i kolażami.
Guy Maddin - kanadyjski reżyser i scenarzysta, twórca
dziewięciu filmów pełnometrażowych i kilkudziesięciu krótkometrażówek.
Kinofil, wielbiciel dobrej prozy. Większość z jego dzieł sprawia wrażenie, jakby
były wyeksploatowanymi kopiami filmów powstałych w latach dwudziestych lub
trzydziestych ubiegłego wieku. Nie jest to jednak wyłącznie nostalgiczna zabawa
w kino. Paradoksalnie, przywiązanie twórcy Mojego Winnipeg do archiwalnych
środków filmowych czyni z jego twórczości jeden z najbardziej wyrazistych
i awangardowych projektów estetycznych we współczesnym kinie. Bez względu na to,
czy tematem są bolszewicy, czarna ospa, czy salon fryzjerski, Maddin zdaje się
z konsekwencją uprawiać "melodramat eksperymentalny", nie rezygnując
przy tym z jego klasycznych elementów: trójkątów miłosnych, amnezji
i amputacji.
• • •
Kuba Mikurda - tłumacz, redaktor, teoretyk kultury. Studiował
w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN, na Uniwersytecie Jagiellońskim i na
Uniwersytecie w Lublanie. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej
w Instytucie Kultury UJ. Członek zespołów redakcyjnych "International Journal
for Žižek Studies" i "Krytyki Politycznej". Redaktor Linii Filmowej
w Korporacji Ha!art.
Michał Oleszczyk - krytyk filmowy, absolwent filmoznawstwa UJ.
Publikuje w "Kinie" i na blogach "Ostatni fotel po prawej
stronie" i "Last Seat on the Right". Autor książki Gorycz wygnania.
Kino Terence'a Daviesa (Kraków 2008). W Instytucie Amerykanistyki i Studiów
Polonijnych UJ przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą Pauline Kael.
304 strony, oprawa miękka