Książka Christophera Daya wychodzi naprzeciw nowym wyzwaniom i trudom pełnienia roli
zawodowej przez nauczycieli we współczesnym świecie. Polifoniczność ponowoczesnej
rzeczywistości wymaga bowiem od nauczycieli połączenia edukacji permanentnej z
zaspokajaniem oczekiwań społeczeństwa, przekazywaniem wiedzy za pomocą nowoczesnych
technologii, a także dostosowaniem się do podlegającej zmianom struktury szkoły.
Autora interesuje nauczyciel jako osoba, człowiek z problemami i sukcesami osobistego
życia, zmagający się z codziennością oraz z profesjonalnymi uwarunkowaniami roli
zawodowej. Ważne jest dla niego, by nauczyciel nie tylko zarażał uczniów swoją
wiedzą, ale by również sam był nieustannie uczącym się podmiotem. Ponadto Ch. Day
wskazuje, jak istotne są partnerskie typy interakcji między nauczycielami, inwestowanie
pracodawców w swoich pracowników czy tworzenie sieci społecznego i profesjonalnego
wsparcia.
Dla pedeutologów publikacja Od teorii do praktyki będzie niebywałym źródłem
inspiracji, gdyż ukazana w niej dynamika cyklu kariery nauczycielskiej odsłania nowe
obszary do naukowej penetracji. Indywidualne doskonalenie, nacisk na cechy charakteru,
proaktywność, dążenie do doskonałości, poczucie własnej wartości i szacunek dla
innych to właściwości, które powinny tkwić u podstaw relacji nadzoru pedagogicznego z
nauczycielami. Nadchodzi zatem czas na doceniany profesjonalizm i refleksyjną zmianę.
Znakomitą dla niej inspiracją jest książka Ch. Daya. Powinni ją przeczytać przede
wszystkim przedstawiciele władz oświatowych wszelkich szczebli, eksperci komisji
egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych do awansu zawodowego nauczycieli, a nade wszystko sami
pedagodzy, by odnaleźć w bogactwie treści rzeczywisty sens własnej pracy, rdzeń
godnego pełnienia swojej roli.
Wstęp do wydania polskiego autorstwa prof. Tadeusza Lewowickiego
Christopher Day - profesor na Uniwersytecie w Nottingham w Anglii, znany
pedeutolog, specjalizuje się w dziedzinie rozwoju zawodowego nauczycieli. Jest redaktorem
"Teachers and Teaching: Theory and Practice", współpracuje z "Educational
Action Research" i "Journal of In-Service Education". Autor między innymi
takich książek, jak The Heart of Teaching, Effective Leadership for School Improvement,
Leading Schools in Times of Change: a multiperspective study of effective head-teachers i
innych.
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Bycie nauczycielem i rozwój zawodowy
2. Nauczyciele jako badacze
3. Zrozumienie rozwoju nauczycieli: doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencja
4. Warunki pracy nauczycieli: klasy, kultury i przywództwo
5. Samoodnowienie: ocenianie nauczyciela, zmiany i planowanie rozwoju osobistego
6. Rozwój zawodowy pod przywództwem szkoły: studium przypadku
7. Doskonalenie zawodowe nauczycieli: ograniczenia i możliwości
8. Uczenie się poprzez partnerstwo
Zakończenie
Bibliografia
Indeksy
334 strony, B5, oprawa twarda