ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

HISTORIA JAZZU 100 WYKŁADÓW


NIEDZIELA J.

wydawnictwo: DOBREWYDWNICTWO , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 77.50 Twoja cena  73,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Historię Jazzu. 100 wykładów pragniemy skierować nie tylko do pasjonatów, ekspertów i znawców tematu, ale i stale rosnącego grona słuchaczy. Odkrywamy w niej korzenie i ewolucje jazzu oraz biografie najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku.
Jazz, by narodzić się i rozwinąć, potrzebował wielu czynników: bogatej afrykańskiej tradycji, gorączki przebudzenia religijnego, beznadziei niewolnictwa, 4 milionów Afroamerykanów walczących o wolność. Stad podobnie jak sam jazz, będący syntezą kultur i wielu czynników, książka zawiera elementy historii, dokumentu, reportażu, biografie i dyskografie.
Ubarwiają ja opowieści i anegdoty, jak ta o złamanym smyczku kontrabasisty, który w ten sposób spopularyzował technikę pizzicato. Książka powstawała i dojrzewała przez ostatnie trzy lata, stanowiąc największą przygodę życiową, w którą autor zabiera czytelnika zapraszając do wspólnej wędrówki przez kolejne style muzyczne.


Dr hab. Jacek Niedziela – kontrabasista, kompozytor, wykładowca. Profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, pełnił funkcję dziekana/dyrektora Wydziału/Instytutu Jazzu w latach 2002-2005. Wykłada także na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Uniwersytecie Zielonogórskim. Wykształcił kilkudziesięciu absolwentów – dziś tak znane postaci sceny jazzowej jak: Adam Kowalewski, Sławomir Kurkiewicz, Michał Barański, Tomasz Kupiec, Robert Kubiszyn, Kuba Olejnik czy Maciej Adamczak. Prowadził też gościnne wykłady na uniwersytetach w Louisville (Kentucky) i Cinncinatti w USA.

Jako muzyk współpracował uznanymi amerykańskimi artystami takimi jak: Eddie Henderson, Art Farmer, John Clayton, Victor Lewis, Bobby Watson, Kevin Mahogany, Mike Mainieri, Deborah Brown, Jack Walrath, Garrison Fewell, a także czołówką polskiej sceny jazzowej - Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Leszek Możdżer, Anna Maria Jopek, Ewa Bem, Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak, Piotr Wojtasik. Prowadził też własny zespół. Uczestnik licznych festiwali jazzowych w kraju i za granica. W czerwcu 2007 został zaproszony do zaprezentowania solowego recitalu podczas Światowej Konwencji Kontrabasowej w Oklahoma City, USA.

Ma w dorobku ponad 30 nagranych płyt, w tym 5 autorskich, występy w całej niemal Europie i USA. W latach 1998, 2002-2004, 2006-2007 w ankiecie pisma Jazz Forum uznany został najlepszym polskim kontrabasistą jazzowym. Solowa płyta „Bassville” została nominowana do Nagrody Fryderyka w 2006.

Wykładowca letnich warsztatów jazzowych, juror wielu konkursów. Nagrodzony ministerialnym medalem Gloria Artis i prezydenckim Srebrnym Krzyżem Zasługi. Brał udział również w licznych sesjach nagraniowych Polskiego Radia i programach telewizyjnych.


 

SPIS TREŚCI

1. Wstęp ....................................................................................... 9

2. Kolonizacja i niewolnictwo ..................................................... 13

3. Czas, miejsce, sposobność ..................................................... 28

4. Emancypacja ........................................................................... 36

5. Minstrels ................................................................................. 42

6. Spirituals ................................................................................ 47

Thomas Dorsey, Mahalia Jackson, Rosetta Tharpe

7. Ragtime .................................................................................. 55

Scott Joplin

8. Blues ....................................................................................... 62

W.C. Handy, Mamie Smith, Gertruda Ma Rainey, Bessie Smith, Sara Martin,

Alberta Hunter, Ida Cox, Sippie Wallace, Ethel Waters, Memphis Minnie,

Blind Lemon Jefferson, Lonnie Johnson, Blind Willie Johnson, Charlie Patton,

Leadbelly, Mississippi John Hurt, Son House, Robert Johnson, Big Bill Broonzy,

Muddy Waters, John Lee Hooker, T-Bone Walker, B.B.King

9. Nowy Orlean .......................................................................... 85

Buddy Bolden, Freddie Keppard, King Oliver, Louis Armstrong, Jelly Roll Morton,

Sidney Bechet, Johnny Dodds, Jimmie Noone, Omer Simeon, Buster Bailey, Kid Ory,

Bill Johnson, Pops Foster, Johnny St. Cyr, Baby Dodds

10. Chicago – jazz lat 20. i 30. ................................................. 108

Boogie Woogie: Pinetop Smith, Meade Lux Lewis, Jimmy Yancey, Albert Ammons,

Pete Johnson, Bix Beiderbecke, Frankie Trumbauer, Frank Teschemacher, Joe Venuti,

Eddie Lang, Jack Teagarden, Ben Pollack, Boswell Sisters, Jean Goldkette,

Adrian Rollini, Earl Hines

11. Nowy Jork/Stride piano/Harlem Renaissance ..................... 126

James P. Johnson, Fats Waller, Willie Lion Smith, Lucky Roberts, Eubie Blake,

James Reese Europe, Josephine Baker, Tin Pan Alley: George Gershwin,

Irving Berlin, Harold Arlen

12. Swing .................................................................................. 139

Fletcher Henderson, Don Redman, Kansas City: Count Basie, Jimmy Rushing,

Hot Lips Page, Buster Smith, Eddie Durham, Major N. Clark Smith, Bennie Moten,

Jo Jones, Joe Williams, Duke Ellington i jego muzycy, Billy Strayhorn, Benny Goodman,

Lionel Hampton, Teddy Wilson, Charlie Christian, Gene Krupa, Ella Fitzgerald,

Chick Webb, Billie Holiday, Frank Sinatra, Tommy Dorsey, Anita O’Day, Art Tatum,

Coleman Hawkins, Lester Young, Buddy Rich, Cab Calloway,

Jimmy Lunceford, Artie Shaw, Glenn Miller

13. Bebop ................................................................................. 206

Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Howard McGhee, Thelonious Monk,

Bud Powell, Tadd Dameron, Kenny Clarke, Sonny Stitt

14. Pianiści przełomu ............................................................... 241

Nat King Cole, Erroll Garner, Oscar Peterson, George Shearing

15. Cool – West Coast .............................................................. 251

Gerry Mulligan, inni saksofoniści: Jimmy Giuffre, Art Pepper, Serge Chaloff , Shelly

Manne i perkusiści, Hampton Hawes, Chet Baker, Dave Brubeck, Paul Desmond,

Modern Jazz Quartet, Woody Herman, Stan Kenton, Gil Evans, Lennie Tristano,

Stan Getz

16. Hard Bop – lata 50. ............................................................ 276

Jazz Messengers, Horace Silver, Clifford Brown/Max Roach, Lee Morgan, Kenny

Dorham, Donald Byrd, Blue Mitchell, Booker Little, Cannonball Adderley, Dexter

Gordon, Hank Mobley, Johnny Griffin, Lou Donaldson, Stalney Turrentine, Joe

Henderson, Jazztet – Benny Golson, Art Farmer, Curtis Fuller, J.J. Johnson, Wes

Montgomery, Grant Green, organy Hammonda – Jimmy Smith, inni pianiści: Kenny

Drew, Sonny Clark, Elmo Hope; John Coltrane, Miles Davis, Sonny Rollins, Charlie

Mingus, Bill Evans, historia wytwórni Blue Note

17. Free Jazz ............................................................................. 332

Ornette Coleman, Don Cherry, Eric Dolphy, Albert Ayler, Cecil Taylor, Andrew Hill,

Archie Shepp

18. Bossa Nova ......................................................................... 353

19. Fusion ................................................................................. 357

Wayne Shorter

20. Zakończenie ...................................................................... 367

21. Przypisy .............................................................................. 378

22. Bibliografia ......................................................................... 383

23. Dodatek zdjęciowy ............................................................. 385

24. Kalendarium ....................................................................... 421

25. Standardy jazzowe w poszczególnych dekadach ............... 431

26. Słownik terminów ............................................................... 435

27. Dyskografia ........................................................................ 440

28. Indeks nazwisk ................................................................... 447

 


456 stron, oprawa twarda, Format: 24.6x22.5cm

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022