Historię Jazzu. 100 wykładów pragniemy skierować nie tylko do pasjonatów,
ekspertów i znawców tematu, ale i stale rosnącego grona słuchaczy. Odkrywamy w niej
korzenie i ewolucje jazzu oraz biografie najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku.
Jazz, by narodzić się i rozwinąć, potrzebował wielu czynników: bogatej
afrykańskiej tradycji, gorączki przebudzenia religijnego, beznadziei niewolnictwa, 4
milionów Afroamerykanów walczących o wolność. Stad podobnie jak sam jazz, będący
syntezą kultur i wielu czynników, książka zawiera elementy historii, dokumentu,
reportażu, biografie i dyskografie.
Ubarwiają ja opowieści i anegdoty, jak ta o złamanym smyczku kontrabasisty, który w
ten sposób spopularyzował technikę pizzicato. Książka powstawała i dojrzewała przez
ostatnie trzy lata, stanowiąc największą przygodę życiową, w którą autor zabiera
czytelnika zapraszając do wspólnej wędrówki przez kolejne style muzyczne.
Dr hab. Jacek Niedziela – kontrabasista, kompozytor, wykładowca.
Profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, pełnił funkcję dziekana/dyrektora
Wydziału/Instytutu Jazzu w latach 2002-2005. Wykłada także na Akademii Muzycznej we
Wrocławiu i Uniwersytecie Zielonogórskim. Wykształcił kilkudziesięciu absolwentów
– dziś tak znane postaci sceny jazzowej jak: Adam Kowalewski, Sławomir Kurkiewicz,
Michał Barański, Tomasz Kupiec, Robert Kubiszyn, Kuba Olejnik czy Maciej Adamczak.
Prowadził też gościnne wykłady na uniwersytetach w Louisville (Kentucky) i Cinncinatti
w USA.
Jako muzyk współpracował uznanymi amerykańskimi artystami takimi jak: Eddie Henderson,
Art Farmer, John Clayton, Victor Lewis, Bobby Watson, Kevin Mahogany, Mike Mainieri,
Deborah Brown, Jack Walrath, Garrison Fewell, a także czołówką polskiej sceny jazzowej
- Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Leszek Możdżer, Anna Maria Jopek, Ewa
Bem, Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak, Piotr
Wojtasik. Prowadził też własny zespół. Uczestnik licznych festiwali jazzowych w kraju
i za granica. W czerwcu 2007 został zaproszony do zaprezentowania solowego recitalu
podczas Światowej Konwencji Kontrabasowej w Oklahoma City, USA.
Ma w dorobku ponad 30 nagranych płyt, w tym 5 autorskich, występy w całej niemal
Europie i USA. W latach 1998, 2002-2004, 2006-2007 w ankiecie pisma Jazz Forum uznany
został najlepszym polskim kontrabasistą jazzowym. Solowa płyta „Bassville” została
nominowana do Nagrody Fryderyka w 2006.
Wykładowca letnich warsztatów jazzowych, juror wielu konkursów. Nagrodzony
ministerialnym medalem Gloria Artis i prezydenckim Srebrnym Krzyżem Zasługi. Brał
udział również w licznych sesjach nagraniowych Polskiego Radia i programach
telewizyjnych.
SPIS TREŚCI
1. Wstęp
....................................................................................... 9
2. Kolonizacja i niewolnictwo
..................................................... 13
3. Czas, miejsce, sposobność
..................................................... 28
4. Emancypacja
........................................................................... 36
5. Minstrels
................................................................................. 42
6. Spirituals
................................................................................ 47
Thomas Dorsey, Mahalia Jackson, Rosetta Tharpe
7. Ragtime
.................................................................................. 55
Scott Joplin
8. Blues
....................................................................................... 62
W.C. Handy, Mamie Smith, Gertruda Ma Rainey, Bessie Smith, Sara Martin,
Alberta Hunter, Ida Cox, Sippie Wallace, Ethel Waters, Memphis Minnie,
Blind Lemon Jefferson, Lonnie Johnson, Blind Willie Johnson, Charlie
Patton,
Leadbelly, Mississippi John Hurt, Son House, Robert Johnson, Big Bill
Broonzy,
Muddy Waters, John Lee Hooker, T-Bone Walker, B.B.King
9. Nowy Orlean
.......................................................................... 85
Buddy Bolden, Freddie Keppard, King Oliver, Louis Armstrong, Jelly Roll
Morton,
Sidney Bechet, Johnny Dodds, Jimmie Noone, Omer Simeon, Buster Bailey, Kid
Ory,
Bill Johnson, Pops Foster, Johnny St. Cyr, Baby Dodds
10. Chicago – jazz lat 20. i 30.
................................................. 108
Boogie Woogie: Pinetop Smith, Meade Lux Lewis, Jimmy Yancey, Albert
Ammons,
Pete Johnson, Bix Beiderbecke, Frankie Trumbauer, Frank Teschemacher, Joe
Venuti,
Eddie Lang, Jack Teagarden, Ben Pollack, Boswell Sisters, Jean Goldkette,
Adrian Rollini, Earl Hines
11. Nowy Jork/Stride piano/Harlem Renaissance ..................... 126
James P. Johnson, Fats Waller, Willie Lion Smith, Lucky Roberts, Eubie
Blake,
James Reese Europe, Josephine Baker, Tin Pan Alley: George Gershwin,
Irving Berlin, Harold Arlen
12. Swing
.................................................................................. 139
Fletcher Henderson, Don Redman, Kansas City: Count Basie, Jimmy Rushing,
Hot Lips Page, Buster Smith, Eddie Durham, Major N. Clark Smith, Bennie
Moten,
Jo Jones, Joe Williams, Duke Ellington i jego muzycy, Billy Strayhorn,
Benny Goodman,
Lionel Hampton, Teddy Wilson, Charlie Christian, Gene Krupa, Ella
Fitzgerald,
Chick Webb, Billie Holiday, Frank Sinatra, Tommy Dorsey, Anita O’Day,
Art Tatum,
Coleman Hawkins, Lester Young, Buddy Rich, Cab Calloway,
Jimmy Lunceford, Artie Shaw, Glenn Miller
13. Bebop
................................................................................. 206
Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Howard McGhee, Thelonious
Monk,
Bud Powell, Tadd Dameron, Kenny Clarke, Sonny Stitt
14. Pianiści przełomu
............................................................... 241
Nat King Cole, Erroll Garner, Oscar Peterson, George Shearing
15. Cool – West Coast
.............................................................. 251
Gerry Mulligan, inni saksofoniści: Jimmy Giuffre, Art Pepper, Serge
Chaloff , Shelly
Manne i perkusiści, Hampton Hawes, Chet Baker, Dave Brubeck, Paul
Desmond,
Modern Jazz Quartet, Woody Herman, Stan Kenton, Gil Evans, Lennie
Tristano,
Stan Getz
16. Hard Bop – lata 50.
............................................................ 276
Jazz Messengers, Horace Silver, Clifford Brown/Max Roach, Lee Morgan,
Kenny
Dorham, Donald Byrd, Blue Mitchell, Booker Little, Cannonball Adderley,
Dexter
Gordon, Hank Mobley, Johnny Griffin, Lou Donaldson, Stalney Turrentine,
Joe
Henderson, Jazztet – Benny Golson, Art Farmer, Curtis Fuller, J.J.
Johnson, Wes
Montgomery, Grant Green, organy Hammonda – Jimmy Smith, inni pianiści:
Kenny
Drew, Sonny Clark, Elmo Hope; John Coltrane, Miles Davis, Sonny Rollins,
Charlie
Mingus, Bill Evans, historia wytwórni Blue Note
17. Free Jazz
............................................................................. 332
Ornette Coleman, Don Cherry, Eric Dolphy, Albert Ayler, Cecil Taylor,
Andrew Hill,
Archie Shepp
18. Bossa Nova
......................................................................... 353
19. Fusion
................................................................................. 357
Wayne Shorter
20. Zakończenie
...................................................................... 367
21. Przypisy
.............................................................................. 378
22. Bibliografia
......................................................................... 383
23. Dodatek zdjęciowy
............................................................. 385
24. Kalendarium
....................................................................... 421
25. Standardy jazzowe w poszczególnych dekadach ............... 431
26. Słownik terminów
............................................................... 435
27. Dyskografia
........................................................................ 440
28. Indeks nazwisk
................................................................... 447
456 stron, oprawa twarda, Format: 24.6x22.5cm