Książka jest zbiorem artykułów podejmujących problematykę
komunikacji społecznej w różnorodnych kontekstach jej funkcjonowania. Ma ona charakter
interdyscyplinarny, wśród autorów znajdują się socjologowie, psychologowie oraz
specjaliści do spraw zarządzania.
Teksty dotyczą takich obszarów jak: komunikacja intrapersonalna – związana z
kreowaniem znaczeń w jednostkowym umyśle i świadomości, komunikacja interpersonalna i
grupowa, polegająca na bezpośrednich relacjach międzyludzkich, komunikacja internetowa
– będąca konsekwencją postępu technologicznego, komunikacja organizacyjna –
dotycząca przed wszystkim współczesnego rynku pracy oraz komunikacja międzykulturowa
– podlegająca wpływom zarówno globalizacji, jak i pluralizacji społeczno-kulturowej.
Wszystkie artykuły łączy dążenie do uchwycenia związków pomiędzy przedstawianym
obszarem komunikacyjnym a specyfiką współczesności i płynącymi z niej wyzwaniami.
Owe wyzwania mają różne źródła, lecz najczęściej wywodzą się z niespotykanej we
wcześniejszych epokach dynamiki społeczno- kulturowej. Zmiany polityczne, ekonomiczne i
kulturowe pociągają za sobą konieczność transformacji funkcjonujących w tych
obszarach strategii komunikacyjnych.
Spis treści:
I. Komunikacja intrapersonalna, interpersonalna i grupowa
1. Komunikacja nauczyciela z uczniami dla zachowania dyscypliny w klasie
Jakub Kołodziejczyk
2. Komunikacja w więzieniu jako proces zmiany społecznej
Barbara Pabjan
3. Kompartmentalizacja. O byciu i komunikowaniu w „pokawałkowanym” świecie
Ewa Banaszak, Robert Florkowski
II. Komunikacja internetowa
1. Komunikacja internetowa na początku XXI wieku. Kultura indywidualizmu i narcyzm w
mediach społecznych
Marta Klimowicz
2. Blogi i blogosfera w systemie komunikacji politycznej
Irena Wolska-Zogata
3. Społeczne zaplecze „e-programów” dla administracji publicznej
Paweł Trojanowski
III. Komunikacja organizacyjna
1. Internetowe fora pracowników jako zagrożenie dla wizerunku firm
Roman Rostek
2. Employer branding jako nowa forma komunikowania organizacyjnego rozwinięta w
odpowiedzi na wyzwania współczesnego rynku pracy
Monika Kantowicz-Gdańska
3. Współczesne wyzwania organizacji w obszarze public relations
Anna Adamus-Matuszyńska
IV. Komunikacja międzykulturowa
1. Kompetencje międzykulturowe jako wymóg współczesnej komunikacji
Dorota Majka-Rostek
2. Komunikacja wewnątrzkulturowa a procesy społecznej pluralizacji
Dorota Majka-Rostek
Noty o autorach
216 stron, B5, oprawa miękka