Książka podejmuje problematykę społecznej odpowiedzialności biznesu,
która przedstawiona jest w szerokiej, politologicznej perspektywie.
Krytycznej analizie poddane zostały najważniejsze funkcjonujące w dyskursie
międzynarodowym prace i dokumenty na ten temat. Zagadnienie odpowiedzialności
przedsiębiorstw omówione jest kompleksowo – w kontekście relacji i odpowiedzialności
sektora publicznego, prywatnego oraz społecznego. Wskazuje to na rozwiązania dotyczące
polityki publicznej państwa oraz aktywności obywateli, które tworzą niezbędną
infrastrukturę dla działań z zakresu społecznej odpowiedzialności sektora prywatnego.
Zbadanie społecznej odpowiedzialności w ujęciu "governance" pokazuje także
nowe perspektywy dla rozwoju public relations, zwraca uwagę na jego społeczną rolę w
systemie demokratycznym.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. ZNACZENIE KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ DLA DZIAŁALNOŚCI
PRZEDSIĘBIORSTWA
1.1. Public relations jako zaplanowana i świadoma komunikacja społeczna
1.2. Public relations w dialogu społecznym i demokracji
1.3. Public relations i komunikacja korporacyjna w działalności organizacji
1.3.1. Otoczenie przedsiębiorstwa – teoria interesariuszy
1.3.2. Wizerunek – lustro czy mistyfikacja?
1.3.3. System identyfikacji, czyli tożsamość organizacji
1.3.4. Reputacja, niematerialny zasób przedsiębiorstwa
1.4. Teoretyczne modele public relations
1.5. Model dialogu komunikacji symetrycznej – etyczny model komunikowania społecznego w
społeczeństwie obywatelskim
1.6. Wnioski
Rozdział 2. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU JAKO SYSTEM KSZTAŁTOWANIA
RELACJI
2.1. Filozoficzna geneza pojęcia odpowiedzialności
2.2. Społeczna odpowiedzialność organizacji w ujęciu umowy społecznej
2.2.1. Sektor publiczny, rządowy – rola struktur państwowych w rozwoju CSR
2.2.2. Sektor prywatny, gospodarczy, rynkowy
2.2.3. Sektor obywatelski, społeczny – relacja przedsiębiorstw z trzecim sektorem
2.3. Pojęcie i zakres społecznej odpowiedzialności biznesu
2.4. Rola społecznej odpowiedzialności w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa dla jego
interesariuszy
2.5. Społeczna odpowiedzialność biznesu – główne modele
2.5.1. Model zaangażowania społecznego
2.5.2. Model integracji zasad społecznej odpowidzialności
2.5.3. Model innowacji społeczno-ekonomicznych CSR
2.6. Wnioski
Rozdział 3. ANALIZA MODELI PR W WYBRANYCH PRZEDSIĘBIORSTWACH ORAZ ROLA I MIEJSCE
CSR W STRATEGII BUDOWANIA RELACJI Z INTERESARIUSZAMI NA PODSTAWIE BADAŃ
3.1. Rola i wartość public relations w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem
3.2. Społeczna odpowiedzialność organizacji a praktyczne modele komunikowania
społecznego M. Morsing i M. Schulza
3.3. Jak menedżerowie rozumieją społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstwa?
3.4. Stosowanie modeli komunikacji a strategia społecznej odpowiedzialności
Podsumowanie
3.5. Czynniki wpływające na wdrażanie zasad społecznej odpowiedzialności
w przedsiębiorstwach w Polsce – ujęcie umowy społecznej
3.5.1. Sektor publiczny, rządowy w Polsce – aktywność najważniejszych aktorów w
rozwoju CSR
3.5.2. Aktywności sektora prywatnego w Polsce w rozwoju CSR
3.5.3. Działania sektora obywatelskiego w Polsce w rozwoju CSR
3.6. Komunikowanie o działaniach CSR w Polsce – rola mediów w promowaniu społecznej
odpowiedzialności
3.7. Wnioski
Rozdział 4. WSPÓŁZALEŻNOŚĆ PUBLIC RELATIONS I CORPORATE SOCIAL
RESPONSIBILITY W SPOŁECZNEJ KOMUNIKACJI PRZEDSIĘBIORSTWA
4.1. Analiza powiązań pomiędzy public relations a społeczną odpowiedzialnością
przedsiębiorstwa
4.2. Czynniki warunkujące zastosowanie wybranego modelu zależności public relations i
sprzecznej odpowiedzialności biznesu
4.3. Określenie najlepszego dla organizacji wariantu powiązania public relations i
Corporate Social Responsibility na poziomie strategii komunikacji
4.4. Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
180 stron, B5, oprawa miękka