W książce omówione zostały zasady rządzące odpowiedzialnością cywilną za
wypadki komunikacyjne z uwzględnieniem dotychczasowych regulacji. Zwrócono uwagę na
ratio legis obarczenia odpowiedzialnością na zasadzie ryzyka posiadacza mechanicznego
środka komunikacji. W publikacji przedstawiono roszczenia, które mogą być dochodzone
powództwem cywilnym celem kompensacji i restytucji doznanych w wypadku szkód.
Autor porusza między innymi problematykę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Omawia system Zielonej Karty oraz dyrektywy
komunikacyjne Unii Europejskiej, które winny być implementowane do prawa krajowego.
Niewątpliwą zaletą monografii jest przybliżenie odpowiednich regulacji ustawodawstw
wybranych państw (Niemiec i Ukrainy). Praca powołuje dorobek doktryny polskiej i obcej
oraz bogate orzecznictwo sądowe.
Książka skierowana jest przede wszystkim do prawników-praktyków, ale może być
również przydatna dla pracowników zakładów ubezpieczeniowych oraz osób, które były
uczestnikami wypadków komunikacyjnych.
Spis treści
Wykaz ważniejszych skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Ogólny zarys wybranych cywilnoprawnych pojęć związanych z wypadkami
komunikacyjnymi
1.1. Odpowiedzialność cywilna
1.2. Odpowiedzialność odszkodowawcza
1.2.1. Zasada pełnego odszkodowania
1.2.2. Funkcje odpowiedzialności odszkodowawczej
1.3. Odpowiedzialność in solidum
1.3.1. Współuczestnictwo
1.4. Wypadek komunikacyjny
1.4.1. Wypadek komunikacyjny w znaczeniu przedmiotowym
1.4.2. Podmioty odpowiedzialne za wypadek komunikacyjny
Rozdział 2. Zasady odpowiedzialności cywilnej posiadacza za szkody wyrządzone
mechanicznym środkiem komunikacji poruszanym za pomocą sił przyrody
2.1. Odpowiedzialność cywilna posiadacza na zasadzie ryzyka
2.1.1. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność cywilną posiadacza opartą na
zasadzie ryzyka
2.1.1.1. Wyłączna wina poszkodowanego
2.1.1.2. Wyłączna wina osoby trzeciej
2.1.1.3. Siła wyższa
2.2. Odpowiedzialność cywilna posiadacza na zasadzie winy
2.2.1. Odpowiedzialność w razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji
2.2.2. Odpowiedzialność za osoby przewożone z grzeczności
2.3. Odpowiedzialność cywilna na zasadzie słuszności
2.4. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody
Rozdział 3. Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy
pojazdów mechanicznych
3.1. Ubezpieczenia w rozwoju historycznym
3.1.1. Geneza ubezpieczeń
3.1.2. Ewolucja ubezpieczeń w Polsce
3.2. Zadania i rodzaje ubezpieczeń komunikacyjnych
3.3. System Zielonej Karty
3.4. Zalecenia Unii Europejskiej w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń odpowiedzialności
posiadaczy pojazdów mechanicznych
3.4.1. Dyrektywy komunikacyjne
3.4.1.1. I Dyrektywa komunikacyjna
3.4.1.2. II Dyrektywa komunikacyjna
3.4.1.3. III Dyrektywa komunikacyjna
3.4.1.4. IV Dyrektywa komunikacyjna
3.4.1.5. V Dyrektywa komunikacyjna
3.5. Znaczenie przepisów kodeksu cywilnego dla odpowiedzialności gwarancyjnej zakładu
ubezpieczeń
3.6. Umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów
mechanicznych
3.7. Wyłączenia odpowiedzialności gwarancyjnej zakładu ubezpieczeń
3.8. Roszczenia regresowe zakładu ubezpieczeń do kierującego pojazdem o zwrot
odszkodowania wypłaconego poszkodowanemu
Rozdział 4. Wynagrodzenie szkód powstałych w wypadkach komunikacyjnych
4.1. Świadczenia z tytułu szkód poniesionych przez uczestników wypadku komunikacyjnego
4.1.1. Wynagrodzenie szkody w mieniu
4.1.1.1. Roszczenia z tytułu szkód w cudzym pojeździe
4.1.1.2. Roszczenia z tytułu innych szkód
4.1.2. Wynagrodzenie szkody na osobie
4.1.2.1. Uprawnienia poszkodowanego z tytułu odniesionych obrażeń ciała
4.1.2.2. Uprawnienia osób bliskich w razie śmierci poszkodowanego
4.1.2.3. Szkody prenatalne
Rozdział 5. Instytucje uzupełniające system ubezpieczeń komunikacyjnych
5.1. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
5.1.1. Świadczenia z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
5.1.2. Dochodzenie roszczeń od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
5.1.3. Roszczenia regresowe Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
5.2. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
Rozdział 6. Wybrane zagadnienia dotyczące odpowiedzialności za wypadki
komunikacyjne w przykładowych regulacjach europejskich
6.1. Niemcy
6.2. Ukraina
Zakończenie
Bibliografia
272 strony, A5, twarda oprawa