W książce Polityka energetyczna. Prawne instrumenty realizacji
przedstawione zostały prawne metody tworzenia i realizacji polityki energetycznej
państwa.
Autor poddaje testowi proporcjonalności poszczególne ograniczenia wolności
gospodarczej nałożone na przedsiębiorstwa energetyczne, aby zweryfikować ich
zasadność. Zakres publikacji wykracza poza regulacje polskiego systemu prawnego,
przedstawiając je na tle prawa wspólnotowego i porównując z analogicznymi
rozwiązaniami wprowadzonymi w innych krajach. Publikacja przybliża również kompetencje
i pozycję ustrojową organów administracji publicznej właściwych w dziedzinie
energetyki. Książka prezentuje także dorobek doktryny i orzecznictwa sądowego.
Jest to książka przeznaczona zarówno dla studentów studiów prawniczych, pracowników
naukowych, adwokatów i radców prawnych, jak również dla wszystkich, którzy w swej
pracy zawodowej stykają się z regulacją sektora energetycznego lub chcą zapoznać się
z jego funkcjonowaniem i zasadami kształtowania polityki energetycznej państwa.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Energetyka w Polsce i w Unii Europejskiej - wprowadzenie
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Regulacja sektora energetycznego w Unii Europejskiej
1.3. Pozycja sektora energetycznego w Polsce
1.4. Organizacja sektora energetycznego
1.5. Wnioski
Rozdział II. Ograniczenia wolności działalności gospodarczej w sektorze
energetycznym
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Możliwości wprowadzania ograniczeń wolności gospodarczej
2.3. Zasada proporcjonalności we wprowadzaniu ograniczeń
2.4. Podstawowe ograniczenia działalności gospodarczej w sektorze energetycznym
2.4.1. Koncesjonowanie przedsiębiorstw w sektorze energetycznym
2.4.2. Procedura zatwierdzania taryf przedsiębiorstwom energetycznym przez Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki
2.5. Wnioski
Rozdział III. Określenie kompetencji organów administracji w zakresie regulacji
sektora energetycznego
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Kompetencje w zakresie ustalania polityki energetycznej państwa
3.2.1. Minister właściwy do spraw gospodarki
3.2.2. Rada Ministrów
3.3. Kompetencje w zakresie regulacji rynku energetycznego państwa
3.3.1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
3.3.1.1. Pozycja prawna
3.3.1.2. Zakres zadań
3.3.1.3. Forma dokonywania rozstrzygnięć przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
3.3.1.4. Tryb weryfikacji rozstrzygnięć Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
3.3.2. Minister właściwy do spraw gospodarki
3.3.2.1. Pozycja prawna ministra właściwego do spraw gospodarki
3.3.2.2. Koordynowanie realizacji polityki energetycznej
3.3.2.3. Określanie szczegółowych warunków planowania i funkcjonowania systemów
zaopatrzenia w paliwa i energię
3.3.2.4. Nadzór instytucjonalny nad bezpieczeństwem zaopatrzenia w paliwa gazowe i
energię elektryczną oraz nad funkcjonowaniem krajowych
systemów energetycznych
3.4. Wnioski
Rozdział IV. Prawne metody realizacji polityki energetycznej w zakresie ochrony
środowiska
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Ograniczenia prewencyjne związane z ochroną środowiska, wymagane w celu uzyskania
decyzji koncesyjnej
4.2.1. Obowiązki przedsiębiorstw energetycznych znajdujące się w treści decyzji
koncesyjnej zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 6 u.p.e.
4.2.2. Obowiązek złożenia zabezpieczenia majątkowego przez wnioskodawcę w przypadku
ewentualności powstania szkód w środowisku w związku z niewłaściwym prowadzeniem
działalności objętej koncesją
4.3. Preferencje wynikające z wykorzystywania odnawialnych źródeł energii
4 3 1 Wspieranie odnawialnych źródeł energii w zakresie działań Unii Europejskiej
4 3 2 Wspieranie rozwoju odnawialnych źródeł energii przez krajowe regulacje prawne -
ustawę - Prawo energetyczne i przepisy wykonawcze do ustawy
4 4 ograniczenia emisji substancji szkodliwych do atmosfery
4.4.1. Ograniczenia emisji wynikające ze zobowiązań międzynarodowych
4.4.2. Ograniczenie emisji w prawie polskim
4.5. Wnioski
Rozdział V. Prawne metody realizacji polityki energetycznej w zakresie ochrony
konkurencji
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Obowiązek wyodrębnienia operatorów systemów dystrybucyjnego przesyłowego i
połączonego
5.2.1. Europejska regulacja obowiązku wyodrębnienia operatorów systemów przesyłowego,
dystrybucyjnego i połączonego
5.2.2. Krajowa regulacja obowiązku wyodrębnienia operatorów systemów przesyłowego,
dystrybucyjnego i połączonego
5.3. Obowiązek zapewnienia świadczeń usług przesyłowych - realizacja zasady Third
Parły Access
5.3.1. Wspólnotowa regulacja zasady Third Parly Access
5.3.2. Realizacja zapewnienia świadczenia usług przesyłowych i dystrybucyjnych w
porządku krajowym
5.3.3. Obowiązek zawarcia umowy o przyłączenie do sieci
5.4. Rozstrzyganie sporów przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
5.5. Kontrola transparentności księgowania przedsiębiorstw energetycznych w zakresie
przeciwdziałania subsydiowaniu skrośnemu
5.6. Wnioski
Rozdział VI. Prawne metody realizacji polityki energetycznej w zakresie
bezpieczeństwa energetycznego państwa
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Możliwości wprowadzenia ograniczeń w zakresie sprzedaży paliw Oraz dostarczania i
poboru paliw gazowych, energii elektrycznej
6.3. Założenia dywersyfikacji dostawców energii
6.4. Obowiązek utrzymania zapasów surowców
6.4.1. Obowiązek utrzymania zapasów ropy naftowej i produktów naftowych
6.4.2. Obowiązek utrzymania zapasów gazu ziemnego
6.4.3. Obowiązek utrzymania zapasów surowców przez przedsiębiorstwa energetyczne
zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub ciepła
6.5. Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Strony internetowe
Dokumenty
oprawa miękka, 240 stron