ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SPORY KONSUMENCKIE I ICH ROZWIĄZYWANIE


KRAJEWSKA A.

wydawnictwo: TRIO , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 37.50 Twoja cena  35,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka poświęcona alternatywnym formom rozwiązywania sporów, wypełnia odczuwalną lukę, jaką jest brak w piśmiennictwie polskim opracowań dotyczących rozpowszechnionych w wielu krajach Europy Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych i coraz bardziej popularnych obecnie w Polsce pozasądowych form rozwiązywania sporów. Publikacja jest bardzo cenna zarówno w sferze socjologiczno-prawnej, odwołującej się do badań dotyczących sporów i opinii o najlepszych sposobach ich rozwiązywania pokazującej prawne podstawy działania instytucji, jak i w warstwie prawnej. Na szczególne wyróżnienie zasługują jednak badania empiryczne przeprowadzone przez autorkę, unikalne i dotąd nie prowadzone przez innych badaczy. A. Krajewska przeanalizowała mediacje i sprawy rozpatrywane przez sąd konsumencki, a jej wnioski dotyczące zwłaszcza doprowadzenia od ugodowego, zadawalające obie strony rozwiązywania sporów w obu tych trybach postępowania, pokazują zarówno unikalność, wagę, jak i skuteczność tego rodzaju postępowań.


Spis treści

Małgorzata Fuszara: Wstęp
Słowo od Autorki

Rozdział 1. Konflikty i ich rozwiązywanie
Konflikt i spory
Pojęcie konfliktu
Cechy konfliktu jako zjawiska społecznego
Fazy konfliktu
Rodzaje konfliktów
Pojęcie sporu
Społeczne funkcje konfliktu
Konflikt a system społeczny
Reakcja na konflikt
Rozwiązywanie sporu
Rozwiązywanie a rozstrzyganie sporu
Metody rozwiązywania konfliktów

Rozdział 2. Rozstrzyganie sporów przed sądami powszechnymi
Uwagi wstępne
Główne zasady postępowania przed sądami powszechnymi
Realizacja zasad postępowania sądowego: problemy praktyczne
Postępowanie uproszczone w sprawach cywilnych
Sądy powszechne w badaniach opinii publicznej
Droga sądowa: podsumowanie

Rozdział 3. Alternatywne formy rozwiązywania sporów
Uwagi wstępne
Typologia alternatywnych form rozwiązywania sporów
Negocjacje
Mediacje
Arbitraż
Mieszane formy ADR
Cechy charakterystyczne ADR
Zastosowania ADR
Zastosowanie ADR w Polsce: przykład mediacji w sporach prawnych
Mediacje w sprawach karnych
Mediacje w postępowaniu administracyjnym
Mediacje w sprawach z zakresu prawa rodzinnego
Społeczne komisje pojednawcze

Rozdział 4. Spór konsumencki
Ramy prawne sporów konsumenckich
Rozwój systemu ochrony praw konsumentów w Polsce
Umowa sprzedaży konsumenckiej - ewolucja regulacji prawnej
Strony umowy sprzedaży konsumenckiej
Przedmiot umowy sprzedaży konsumenckiej
Odpowiedzialność sprzedawcy za niewłaściwą jakość świadczenia przy sprzedaży konsumenckiej
Uprawnienia konsumenta w przypadku niewłaściwej jakości świadczenia przy umowie sprzedaży
Spory konsumenckie w praktyce
Przedmiot sporu
Sposób załatwienia reklamacji konsumenckiej przez sprzedawcę
Opinie ekspertów dotyczące reklamacji konsumenckich
Cechy charakterystyczne sporów konsumenckich
Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Inspekcji Handlowej

Rozdział 5. Mediacje w Inspekcji Handlowej
Mediacje w sporach konsumenckich: zagadnienia ogólne
Rozwiązywanie sporów konsumenckich w drodze mediacji: praktyka
Skarga konsumencka
Przebieg postępowania mediacyjnego
Rola mediatora w sporze konsumenckim
Efektywność postępowania mediacyjnego

Rozdział 6. Stałe polubowne sądy konsumenckie
Sąd polubowny - charakterystyka instytucji
Działalność stałych polubownych sądów konsumenckich (SPSK)
Ramy prawne działalności SPSK
Ogólna charakterystyka sporów rozstrzyganych przez SPSK
Rozstrzyganie sporów w praktyce: działalność warszawskiego polubownego sądu konsumenckiego
Wniesienie powództwa do SPSK
Rozprawa przed SPSK
Rozstrzygnięcie sporu przez SPSK
Problemy związane z działalnością SPSK

Rozdział 7. Jaka alternatywa? Próba oceny mediacji i sądownictwa konsumenckiego
Uwagi wstępne
Alternatywne drogi rozwiązywania sporów konsumenckich: próba oceny
Dostępność mediacji i sądownictwa konsumenckiego
Szybkość postępowania mediacyjnego i przed SPSK
Efektywność postępowania
Wzmocnienie pozycji konsumenta jako strony sporu
Ograniczenia zastosowania mediacji i sądownictwa polubownego w sporach konsumenckich
Problem świadomości prawnej konsumentów i przedsiębiorców
Wiedza na temat dróg rozwiązywania sporów dostępnych w Inspekcji Handlowej
Dobrowolność uczestnictwa w mediacjach i w postępowaniu przed SPSK
Postępowanie dowodowe: problem rzeczoznawców
Alternatywne rozwiązywanie sporów konsumenckich poza Inspekcją Handlową
Urząd Komunikacji Elektronicznej
Rzecznik Ubezpieczonych
Bankowy Arbiter Konsumencki
Rzecznik Praw Konsumentów
Organizacje pozarządowe
Europejskie Centrum Konsumenckie
ADR w obrocie konsumenckim: perspektywy

Aneks. Dane dotyczące mediacji konsumenckich i działalności stałych polubownych sądów konsumenckich (SPSK)
Tabela 1. Forma załatwienia skarg konsumenckich
Tabela 2. Sposób załatwienia skarg konsumenckich
Tabela 3. Przedmiot skarg konsumenckich
Tabela 4. Liczba wniosków kierowanych do poszczególnych SPSK
Tabela 5. Liczba wniosków odrzuconych i odmów zapisu na SPSK (dane ogólnopolskie)
Tabela 6. Sposób zakończenia sporu przed SPSK (dane ogólnopolskie)
Tabela 7. Odsetek wniosków do SPSK ze względu na przedmiot, którego dotyczyło roszczenie (dane ogólnopolskie)
Tabela 8. Liczba wniosków odrzuconych i odmów zapisu na SPSK (warszawski SPSK)
Tabela 9. Sposób zakończenia sporu (warszawski SPSK)

Bibliografia
Summary

286 stron, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022