|
JURYSDYKCJA KRAJOWA W TRANSGRANICZNYCH SPRAWACH UPADŁOŚCIOWYCH W U.E.
SZYDŁO M. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 52.00 Twoja cena 49,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Monografie Prawnicze to seria, w której ukazują się publikacje omawiające w
wyczerpujący sposób określone instytucje czy zagadnienia prawne. Adresujemy je przede
wszystkim do prawników poszukujących wnikliwego ujęcia tematu, łączącego teorię
(poglądy doktryny, elementy prawnoporównawcze) i praktykę (bogaty wybór orzecznictwa).
A tego - ze względu na brak miejsca - nie znajdziemy nawet w komentarzach.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział I. Jurysdykcja - jurysdykcja krajowa - właściwość międzynarodowa.
Podstawowe zagadnienia terminologiczne
1. Pojęcie jurysdykcji
I. Łacińska etymologia pojęcia jurysdykcja oraz jego rozumienie w języku potocznym
II. Pojęcie "jurysdykcji" we współczesnej nauce (dogmatyce) prawa
III.Ostateczna propozycja zdefiniowania pojęcia "jurysdykcji", ze szczególnym
uwzględnieniem prawa postępowania cywilnego
2. Pojęcie jurysdykcji krajowej
I. Uwagi wprowadzające. Jurysdykcja krajowa sensu largo i jej dwa odrębne aspekty
II. Jurysdykcja krajowa sensu stricto {facultas iurisdictionis)
III.Jurysdykcja krajowa w sensie właściwości międzynarodowej
1.Definiowanie właściwości międzynarodowej oraz jej praktyczne znaczenie
2.Właściwość międzynarodowa jako instytucja excellence prawa krajowego oraz wpływ na
nią norm prawa międzynarodowego
3.Właściwość międzynarodowa a normy kolizyjne prawa prywatnego międzynarodowego
4.Właściwość międzynarodowa a właściwość miejscowa
5.Rodzaje właściwości międzynarodowej
IV.Wzajemne relacje pomiędzy jurysdykcją krajową sensu stricto a jurysdykcją krajową
jako właściwością międzynarodową
Rozdział II. Upadłość transgraniczna jako przedmiot regulacji prawnej
1. Upadłość jako przedmiot regulacji prawnej
2. Pojęcie upadłości transgranicznej
3. Wzrost liczby i znaczenia upadłości transgranicznych w zglobalizowanej gospodarce.
Konieczność istnienia prawnej regulacji odnoszącej się do upadłości transgranicznych
4. Normy prawne regulujące upadłości transgraniczne oraz ich klasyfikacja z punktu
widzenia podziału prawa na gałęzie.
Problem międzynarodowego prawa upadłościowego
5. Zasady terytorializmu oraz uniwersalizmu jako modelowe sposoby rozstrzygania konfliktów
pomiędzy jurysdykcją krajową sensu stricto przysługującą poszczególnym państwom w
odniesieniu do upadłości transgranicznych
I. Uwagi wprowadzające
II. Zasada terytorializmu
1. Cechy konstytutywne zasady terytorializmu oraz jej podstawowe postacie
2. Podstawy prawne zasady terytorializmu.
Urzeczywistnianie zasady terytorializmu w odniesieniu do skutków krajowych postępowań
upadłościowych za granicą oraz w odniesieniu do skutków zagranicznych postępowań
upadłościowych w kraju
3. Uzasadnienie zasady terytorializmu oraz jej krytyka
III. Zasada uniwersalizmu
1. Cechy konstytutywne zasady uniwersalizmu i jej podstawowe postacie
2. Wywoływanie przez dane postępowanie upadłościowe swoich skutków przestrzennych w
innym państwie niż to, w którym zostało ono wszczęte. Uznawanie zagranicznych
postanowień o wszczęciu postępowania upadłościowego
3. Wywoływanie przez dane postępowanie upadłościowe skutków przedmiotowych w innym państwie
niż to, w którym zostało ono wszczęte
4. Uzasadnienie zasady uniwersalizmu oraz jej krytyka
Rozdział III. Rozporządzenie 1346/2000 jako akt międzynarodowego prawa
jednolitego normujący jurysdykcję krajową w transgranicznych sprawach upadłościowych
w UE
1. Ogólne uwagi o roli Rozporządzenia 1346/2000 w normowaniu jurysdykcji
krajowej w transgranicznych sprawach upadłościowych w UE
2. Podstawa prawna Rozporządzenia 1346/2000
I. Artykuł 61 lit. c, art. 65 oraz art. 67 TWE jako części składowe normy
kompetencyjnej upoważniającej Rade do przyjmowania środków prawnych w dziedzinie współpracy
sądowej w sprawach cywilnych
II. Materialne przesłanki warunkujące możliwość skorzystania przez Radę z normy
kompetencyjnej upoważniającej ją do przyjmowania środków prawnych w dziedzinie współpracy
sądowej w sprawach cywilnych
III. Możliwość przyjmowania przez Radę na podstawie
normy kompetencyjnej zawartej w art. 61 lit. c, art. 65 oraz art. 67 TWE (upoważniającej
ją do przyjmowania środków prawnych w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach
cywilnych) środków prawnych normujących postępowanie upadłościowe
3. Zakres zastosowania Rozporządzenia 1346/2000
I. Przedmiotowy zakres zastosowania
II. Terytorialny zakres zastosowania
III. Podmiotowy zakres zastosowania
IV. Czasowy zakres zastosowania
Rozdział IV. Norma jurysdykcyjna wskazująca w Rozporządzeniu 1346/2000
właściwość międzynarodową w transgranicznych sprawach upadłościowych
1. Artykuł 3 ust. 1 Rozporządzenia 1346/2000 jako norma jurysdykcyjna
2. Transgraniczne sprawy upadłościowe będące przedmiotem postępowań upadłościowych
w rozumieniu art. 2 lit. a w zw. z art. 1 ust. 1 Rozporządzenia 1346/2000 jako element
hipotezy normy jurysdykcyjnej zawartej w art. 3 ust. 1
Rozporządzenia 1346/2000
3. Upoważnienie sądów państwa członkowskiego do wszczęcia i prowadzenia
postępowania upadłościowego jako element dyspozycji normy jurysdykcyjnej zawartej w
art. 3 ust. 1
Rozporządzenia 1346/2000
4. Główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika jako łącznik normy
jurysdykcyjnej zawartej w art. 3 ust. 1
Rozporządzenia 1346/2000
I. Uwagi wprowadzające
II. Wartości aksjologiczne (interesy), którymi potencjalnie może kierować się
prawodawca przy wyborze łącznika normy jurysdykcyjnej wskazującej właściwość
międzynarodową w transgranicznych sprawach upadłościowych
III. Wartości aksjologiczne, którymi kierował się prawodawca wspólnotowy przy
?wyborze COMI jako łącznika normy jurysdykcyjnej wskazującej
właściwość międzynarodową w transgranicznych sprawach upadłościowych
IV. Interpretacja poszczególnych sformułowań mieszczących się w ramach pojęcia COMI
1. Działalność
2. "Podstawowa" działalność
3. Główny ośrodek
V. Główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika (COMI) spółek i innych osób
prawnych (z jednej strony) oraz osób fizycznych (z drugiej strony)
VI. Główny ośrodek podstawowej działalności (COMI) w przypadku spółek (osób
prawnych) wchodzących w skład struktur koncernowych
5. Moment złożenia wniosku o wszczęcie postępowania upadłościowego jako
subokreślnik temporalny normy jurysdykcyjnej zawartej w art. 3 ust. 1 Rozporządzenia
1346/2000
I. Potrzeba istnienia subokreślnika temporalnego w normie jurysdykcyjnej wyznaczającej
właściwość międzynarodową w transgranicznych sprawach
upadłościowych
II. Momenty czasowe wchodzące potencjalnie w grę jako subokreślniki temporalne normy
jurysdykcyjnej zawartej w art. 3 ust. 1 Rozporządzenia 1346/2000
III. Skutki prawne złożenia wniosku o wszczęcie postępowania upadłościowego dla
właściwości międzynarodowej
IV. Skutki prawne wszczęcia postępowania upadłościowego dla właściwości
międzynarodowej
Rozdział V. Ograniczenia jurysdykcji krajowej sensu strietn w transgranicznych
sprawach upadłościowych na gruncie Rozporządzenia 1346/2000
1. Dwa podstawowe rodzaje ograniczeń jurysdykcji krajowe) sensu słricto w
transgranicznych sprawach upadłościowych
2. Uznawanie na podstawie Rozporządzenia 1346/2000 zagranicznych orzeczeń o wszczęciu
postępowania upadłościowego oraz orzeczeń dotyczących prowadzenia i ukończenia
postępowania upadłościowego jako przejaw ograniczenia jurysdykcji krajowej sensu
stricto uznającego państwa członkowskiego
I. Oparcie przez wspólnotowego prawodawcę uznawania zagranicznych na zasadzie wzajemnego
zaufania
1. Funkcje (rola) zasady wzajemnego zaufania w procesie uznawania zagranicznych orzeczeń
2. Zasada wzajemnego zaufania w innych obszarach prawa wspólnotowego
3. Społcczno-ekonomiczny wymiar wzajemnego zaufania
II. Konstrukcja prawna uznawania zagranicznych orzeczeń w transgranicznych sprawach
upadłościowych w Rozporządzeniu 1346/2000 i jej wpływ na jurysdykcję krajową sensu
stricto
III.Klauzula porządku publicznego jako uzasadnienie odmowy uznania zagranicznego
orzeczenia w transgranicznej sprawie upadłościowej
3. Zajęcie składników majątku dłużnika znajdujących się w uznającym państwie
członkowskim na potrzeby zagranicznego postępowania upadłościowego jako przejaw
ograniczenia jurysdykcji krajowej sensu stricto uznającego
państwa członkowskiego
I. Zajęcie składników majątku dłużnika znajdujących się w uznającym państwie
członkowskim na potrzeby zagranicznego postępowania upadłościowego
II. Wykluczenie możliwości wszczęcia przez uznające państwo członkowskie odrębnego
postępowania upadłościowego względem składników majątku
dłużnika znajdujących się w państwie uznającym, a zajętych na potrzeby
zagranicznego postępował upadłościowego
III.Możliwość wszczęcia przez uznające państwo członkowskie co najwyżej wtórnego
postępowań upadłościowego względem składników majątku dłużnika znajdujących
się w państwie uznającym
Indeks rzeczowy
314 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|