ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NARUSZENIE PRYWATNOŚCI OSÓB PUBLICZNYCH PRZEZ PRASĘ ANALIZA CYWILNOPRA


SIEŃCZYŁO-CHLABICZ J.

wydawnictwo: ZAKAMYCZE , rok wydania 2006, wydanie I

cena netto: 68.50 Twoja cena  65,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Stan prawny na 1.04.2006 r.

Monografia stanowi pierwszą pogłębioną analizę cywilnoprawnych aspektów naruszenia prywatności osób publicznych przez prasę. Autorka podejmuje próbę wyznaczenia granic dozwolonej ingerencji prasy w prywatność osób publicznych. Praca obejmuje szereg istotnych zagadnień dotyczących m.in. konstrukcji prawa do prywatności; treści tego prawa; prawa do ochrony prywatności, w tym intymności osób publicznych; konfliktu pomiędzy wolnością prasy a ochroną prywatności. Stanowi prawnoporównawczą analizę modeli rozwiązań przyjętych w Polsce i w innych państwach systemu prawa stanowionego (w szczególności Niemiec i Francji), jak i systemu prawa zwyczajowego (zwłaszcza w USA i w Wielkiej Brytanii). W pracy zamieszczono bogatą dokumentację w postaci literatury przedmiotu i orzecznictwa sądowego polskiego i zagranicznego.


Spis treści:

Wykaz skrótów
str. 13

Wprowadzenie
str. 17

Rozdział 1
Geneza prawa do prywatności
str. 25

1.1. Powstanie koncepcji i rozwój prawa do prywatności w USA
str. 25
1.2. Stanowisko judykatury i wkład Parlamentu w uznanie prawa do prywatności w Wielkiej Brytanii
str. 35
1.2.1. Geneza prawa do prywatności w Wielkiej Brytanii
str. 35
1.2.2. Wkład Parlamentu w uznanie istnienia ustawowego prawa do prywatności
str. 38
1.2.3. Human Rights Act 1998
str. 45
1.3. Geneza prawa do prywatności w Polsce i w wybranych państwach systemu prawa stanowionego
str. 48
1.3.1. Rozwój ogólnego prawa osobistości a ochrona prywatności w Niemczech
str. 48
1.3.2. Geneza prawa do prywatności we Francji
str. 55
1.3.2.1. Trudności ze zdefiniowaniem sfery życia prywatnego
str. 58
1.3.3. Początki i rozwój prawa do prywatności w świetle dorobku polskiej doktryny i judykatury
str. 60

Rozdział 2
Pojecie, charakter i podmiot prawa do prywatności
str. 74

2.1. Uwagi ogólne
str. 74
2.2. Koncepcje dotyczące pojęcia prawa do prywatności
str. 75
2.2.1. Koncepcje dotyczące prawa do prywatności w świetle poglądów przedstawicieli doktryny zagranicznej
str. 75
2.2.1.1. Prywatność jako prawo do pozostawienia w spokoju
str. 81
2.2.1.2. Prywatność jako prawo ograniczonego dostępu do jednostki
str. 81
2.2.1.3. Prywatność jako prawo do kontroli nad ujawnianiem informacji o charakterze osobistym
str. 84
2.2.1.4. Prywatność jako prawo do poszanowania tajemnicy
str. 89
2.2.1.5. Prywatność jako prawo do poszanowania intymności
str. 90
2.2.2. Pojęcie prawa do prywatności na gruncie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 91
2.2.3. Pojęcie i istota prywatności według polskiej doktryny i judykatury
str. 95
2.2.4. Prawo do prywatności w ujęciu konstytucyjnym
str. 102
2.3. Prywatność a sfery życia jednostki
str. 105
2.3.1. Sfery życia jednostki w zagranicznej doktrynie i w orzecznictwie
str. 105
2.3.2. Podział na sfery w ramach prawa do prywatności w świetle polskiej doktryny i judykatury
str. 110
2.4. Podmiot prawa do prywatności
str. 114
2.4.1. Podmiot prawa do prywatności w świetle Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
str. 114
2.4.2. Podmiot prawa do prywatności w świetle dorobku zagranicznej doktryny i judykatury
str. 115
2.4.3. Podmiot prawa do prywatności na gruncie prawa polskiego
str. 120
2.4.3.1. "Osoba zainteresowana" jako podmiot prawa do prywatności w świetle polskiego prawa prasowego
str. 122
2.5. Charakter prawa do prywatności
str. 127
2.5.1. Charakter prawa do prywatności w świetle stanowiska zagranicznej doktryny i judykatury. Ochrona prywatności osób zmarłych
str. 127
2.5.2. Charakter prawa do prywatności w prawie polskim
str. 132
2.6. Prawo do ochrony sfery intymności jednostki
str. 137
2.6.1. Uwagi ogólne
str. 137
2.6.2. Pojęcie intymności. Sfera intymności a sfera życia prywatnego
str. 138
2.6.3. Prawo do ochrony intymności we Francji. Sfera intymności w świetle prawa niemieckiego
str. 143
2.6.4. Przedmiot sfery intymności
str. 145
2.7. Wnioski końcowe
str. 150

Rozdział 3
Treść prawa do prywatności
str. 158

3.1. Uwagi ogólne
str. 158
3.2. Przedmiot prawa do prywatności na gruncie francuskiej i niemieckiej doktryny i judykatury
str. 160
3.2.1. Przedmiot prawa do prywatności na gruncie francuskiej doktryny i orzecznictwa
str. 160
3.2.2. Przedmiot prawa do prywatności w świetle dorobku niemieckiej doktryny i judykatury
str. 164
3.3. Treść prawa do prywatności w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 172
3.3.1. Zakres przedmiotowy prawa do prywatności
str. 172
3.3.1.1. Zakres przedmiotowy prawa do poszanowania życia prywatnego
str. 173
3.3.1.2. Zakres przedmiotowy prawa do poszanowania życia rodzinnego
str. 181
3.3.2. Obowiązki państwa dotyczące poszanowania życia prywatnego
str. 190
3.3.2.1. Obowiązki państwa związane z zanieczyszczeniem środowiska
str. 191
3.3.2.2. Obowiązki państwa dotyczące zapewnienia skutecznej ochrony pokrzywdzonym i pomocy prawnej w postępowaniu przed sądami
str. 192
3.3.2.3. Obowiązek państwa zapewnienia ochrony transseksualistom
str. 192
3.3.3. Obowiązki państwa związane z poszanowaniem życia rodzinnego
str. 193
3.3.4. Treść prawa do prywatności w świetle art. 8 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
str. 195
3.4. Przedmiot ochrony sfery życia prywatnego w świetle orzecznictwa sądów polskich. Strona negatywna prawa do prywatności
str. 197
3.4.1. Katalog okoliczności objętych sferą życia prywatnego w świetle orzecznictwa sądów polskich
str. 197
3.4.2. Identyfikacja osoby jako niezbędna przesłanka stwierdzenia przez sąd naruszenia prywatności
str. 206
3.4.3. Strona negatywna prawa do prywatności na gruncie polskiej doktryny i orzecznictwa sądów polskich
str. 211
3.5. Wnioski końcowe
str. 215

Rozdział 4
Prawo do prywatności osób publicznych
str. 220

4.1. Uwagi ogólne
str. 220
4.2. Pojęcie i rodzaje osób publicznych w świetle dorobku zagranicznej doktryny i judykatury
str. 222
4.2.1. Pojęcie osoby publicznej na gruncie zagranicznej doktryny i orzecznictwa
str. 222
4.2.2. Rodzaje osób publicznych
str. 224
4.3. Rozumienie pojęcia "osoba publiczna" w prawie polskim
str. 230
4.3.1. Pojęcie osoby publicznej w świetle poglądów przedstawicieli polskiej doktryny
str. 230
4.3.2. Konstrukcja pojęcia "osoba publiczna" w rozumieniu art. 14 ust. 6 prawa prasowego. Kryteria kwalifikacji jednostki do kategorii osób publicznych
str. 233
4.4. Prawo do prywatności osób publicznych
str. 242
4.5. Prawo do ochrony intymności osób publicznych
str. 248
4.5.1. Prawo do ochrony intymności osób publicznych na gruncie dorobku zagranicznej doktryny i judykatury
str. 248
4.5.2. Prawo do ochrony intymności osób publicznych w polskiej doktrynie i w orzecznictwie
str. 252
4.5.3. Warunki dopuszczalności ingerencji prasy w sferę intymności osób publicznych
str. 254
4.6. Wnioski końcowe
str. 255

Rozdział 5
Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę w wybranych państwach systemu prawa zwyczajowego i stanowionego
str. 260

5.1. Uwagi ogólne
str. 260
5.2. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę w USA
str. br>5.2.1. Bezprawna ingerencja w samotność jednostki lub w jej sprawy prywatne (intrusion)
str. 263
5.2.2. Publiczne ujawnienie krępujących faktów z życia prywatnego (public disclosure of private facts)
str. 270
5.2.3. Publiczne przedstawienie jednostki w "fałszywym świetle" (false light)
str. 281
5.2.4. Przywłaszczenie nazwiska, wizerunku lub innych atrybutów osobowości w celach komercyjnych (appropriation)
str. 284
5.2.5. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę przy użyciu nowych technik zbierania informacji
str. 287
5.3. Prawo do kontroli wykorzystania wizerunku i innych oznaczeń indywidualizujących osoby powszechnie znane (right of publicity)
str. 290
5.3.1. Uwagi ogólne
str. 290
5.3.2. Pojęcie right of publicity i jego geneza
str. 292
5.3.3. Right of publicity a prawo do prywatności
str. 294
5.3.4. Wymóg wykorzystania oznaczeń indywidualizujących osoby powszechnie znane w celach komercyjnych
str. 296
5.3.5. Czas trwania ochrony i przedmiot right of publicity
str. 299
5.3.6. Zarzut wolności wypowiedzi jako obrona pozwanego
str. 301
5.3.7. Wnioski końcowe
str. 303
5.4. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę w Wielkiej Brytanii
str. 308
5.4.1. Instytucje prawne ochrony prywatności osób publicznych przed wejściem w życie Human Rights Act
str. 308
5.4.1.1. Czyn niedozwolony defamation
str. 308
5.4.1.2. Czyn niedozwolony trespass
str. 310
5.4.1.3. Czyn niedozwolony nuisance
str. 311
5.4.2. Naruszenie zaufania (breach of confidence) jako środek ochrony prywatności osób publicznych
str. 312
5.4.3. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę po wejściu w życie Human Rights Act
str. 321
5.4.4. Prawo do anonimowości (right to anonimity)
str. 328
5.5. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę we Francji i w Niemczech
str. 331
5.5.1. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę we Francji
str. 331
5.5.2. Naruszenie prywatności "absolutnych osób historii współczesnej" przez prasę w Niemczech na przykładzie spraw dotyczących księżnej Karoliny z Monako
str. 335
5.5.3. Naruszenie prywatności "osób względnych historii współczesnej" przez prasę w Niemczech
str. 339
5.6. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę w prawie polskim
str. 347
5.6.1. Naruszenie prywatności osób publicznych przez prasę w świetle dorobku polskiej doktryny i judykatury
str. 347
5.6.2. Kryterium bezpośredniego związku z wykonywaną działalnością publiczną
str. 350
5.7. Wnioski końcowe
str. 355

Rozdział 6
Wolność prasy a prawo do prywatności osób publicznych
str. 361

6.1. Uwagi ogólne
str. 361
6.2. Wolność wypowiedzi i jej ograniczenia w świetle Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
str. 363
6.2.1. Uwagi ogólne dotyczące wolności wypowiedzi
str. 363
6.2.2. Podmiot, przedmiot i forma wypowiedzi
str. 366
6.2.3. Zakres wolności wypowiedzi ze względu na jej przedmiot
str. 367
6.2.3.1. Wypowiedzi niepodlegające ochronie
str. 372
6.2.4. Zakres wolności prasy w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 373
6.2.5. Ograniczenia wolności wypowiedzi i i prasy na gruncie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 380
6.2.6. Dopuszczalność ingerencji w sferę prywatności
str. 385
6.3. Wolność wypowiedzi (prasy) a ochrona prywatności w prawie polskim
str. 387
6.3.1. Wolność wypowiedzi (prasy) a prawo do prywatności na gruncie Konstytucji RP
str. 387
6.3.2. Konflikt pomiędzy prawem do wolności prasy a ochroną prywatności jednostki w świetle polskiej doktryny i orzecznictwa
str. 391
6.4. Sposoby rozstrzygania konfliktu: wolność prasy a prawo do prywatności w wybranych państwach systemu prawa zwyczajowego
str. 394
6.4.1. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
str. 394
6.4.2. Kanada
str. 398
6.5. Sposoby rozstrzygania konfliktu: wolność prasy a prawo do prywatności w wybranych państwach systemu prawa stanowionego
str. 404
6.5.1. Niemcy
str. 404
6.5.2. Francja
str. 415
6.6. Kryteria rozstrzygania konfliktu: wolność prasy a prawo do prywatności w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 422
6.7. Wnioski końcowe
str. 426

Rozdział 7
Okoliczności wyłączające bezprawność działania prasy w przypadku ingerencji w sferę życia prywatnego osób publicznych
str. 432

7.1. Uwagi ogólne
str. 432
7.2. Okoliczności wyłączające bezprawność działania prasy w przypadku ingerencji w sferę życia prywatnego osób publicznych
str. 435
7.3. Zgoda uprawnionego
str. 440
7.3.1. Charakter prawny zgody
str. 440
7.3.2. Treść zgody
str. 442
7.3.3. Forma zgody
str. 444
7.3.4. Znaczenie zgody i skutki jej udzielenia
str. 449
7.4. Granice dozwolonej krytyki działalności osób pełniących funkcje publiczne
str. 452
7.4.1. Pojęcie i przedmiot krytyki prasowej
str. 452
7.4.2. Granice dozwolonej krytyki działalności osób publicznych w systemie common law na przykładzie Wielkiej Brytanii
str. 454
7.4.3. Granice dozwolonej krytyki prasowej w świetle polskiej doktryny i judykatury
str. 459
7.4.4. Rozszerzone granice dozwolonej krytyki działalności osób pełniących funkcje publiczne oraz wykonujących mandat zaufania społecznego
str. 467
7.4.5. Dopuszczalność publikacji informacji ze sfery życia prywatnego osób publicznych w ramach prawa do krytyki
str. 478
7.5. Uzasadniony interes publiczny a wyłączenie bezprawności ingerencji prasy w prywatność osób publicznych
str. 481
7.5.1. Okoliczność działania pozwanego w uzasadnionym interesie publicznym
str. 481
7.5.2. Warunki powołania się na okoliczność "działania ze względu na społecznie uzasadniony interes" w przypadku naruszenia prawa do prywatności
str. 485
7.5.2.1. Obowiązek działania ze szczególną starannością i rzetelnością
str. 485
7.5.2.2. Obowiązek publikowania informacji zgodnych z prawdą
str. 490
7.5.3. Pojęcie i zakres przedmiotowy spraw objętych kryterium uzasadnionego interesu publicznego
str. 493
7.6. Dalsza publikacja informacji ze sfery życia prywatnego przez prasę 449
7.6.1. Problem dalszej publikacji informacji ze sfery życia prywatnego w doktrynie i orzecznictwie zagranicznym
str. 499
7.6.2. Publikacja informacji uprzednio ujawnionych przez prasę a naruszenie prawa do prywatności na gruncie prawa polskiego
str. 504
7.7. Wnioski końcowe
str. 508

Rozdział 8
Granice dozwolonej ingerencji prasy w prywatność osób publicznych
str. 517

8.1. Uwagi ogólne
str. 517
8.2. Kryteria ustalania granic dozwolonej ingerencji prasy w prywatność osób publicznych
str. 519
8.2.1. Kryterium pełnienia funkcji publicznych i wykonywania mandatu zaufania publicznego oraz bezpośredniego związku z wykonywaną działalnością publiczną
str. 519
8.2.2. Kryterium interesu publicznego
str. 527
8.2.3. Kryterium usprawiedliwionego przewidywania poszanowania prywatności
str. 530
8.2.3.1. Kryterium podmiotowe
str. 530
8.2.3.2. Kryterium przedmiotowe granic ochrony sfery życia prywatnego
str. 531
8.2.4. Kryterium przestrzenne granic prawa do prywatności w świetle dorobku zagranicznej doktryny i judykatury
str. 533
8.2.4.1. Granice przestrzenne prawa do prywatności w świetle orzecznictwa sądów niemieckich
str. 535
8.2.4.2. Granice przestrzenne prawa do prywatności na gruncie orzecznictwa sądów francuskich
str. 539
8.3. Wnioski końcowe
str. 542

Konkluzje
str. 547

Bibliografia
str. 559

Wykaz aktów prawnych
str. 587

Akty prawa polskiego
str. 587
Akty prawa amerykańskiego
str. 588
Akty prawa angielskiego
str. 588
Akty prawa kanadyjskiego
str. 589
Akty prawa niemieckiego
str. 589
Akty prawa hiszpańskiego
str. 589
Akty prawa międzynarodowego
str. 589

Wybrane pozycje z orzecznictwa
str. 591

Orzecznictwo sądów polskich
str. 591
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
str. 591
Orzecznictwo Sądu Najwyższego
str. 591
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego
str. 595
Orzecznictwo sądów apelacyjnych
str. 595
Orzecznictwo innych sądów polskich
str. 598
Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 599
Orzecznictwo sądów francuskich
str. 606
Orzecznictwo sądów niemieckich
str. 609
Orzecznictwo sądów amerykańskich
str. 611
Orzecznictwo sądów angielskich
str. 619
Orzecznictwo sądów kanadyjskich
str. 622


624 stron, A5, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022