ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

INSTYTUCJE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO T.1


DUNIEWSKA Z. HAUSER R. JAŚKOWSKA M INNI

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 287.00 Twoja cena  272,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

System Prawa Administracyjnego to wielotomowe dzieło opracowane przez najwybitniejszych polskich autorów, kompleksowo omawiające cały polski system prawa administracyjnego.

Nad redakcją merytoryczną całego zbioru czuwają prof. dr hab. Roman Hauser, prof. dr hab. Zygmunt Niewiadomski oraz prof. dr hab. Andrzej Wróbel.

W Tomie I „Instytucje prawa administracyjnego” omówione zostały następujące zagadnienia:

  • pojęcie administracji publicznej,
  • pojęcie prawa administracyjnego,
  • uznanie administracyjne,
  • interes prawny w prawie administracyjnym,
  • kompetencja w prawie administracyjnym.

Spis treści:

 

Przedmowa

Wykaz skrótów

 

Rozdział I. Pojęcie administracji publicznej

1. Uwagi wstępne

2. Dotychczasowe poglądy na pojęcie administracji publicznej

3. Uwarunkowania kształtu współczesnej administracji publicznej

I. Przekształcenia funkcji administracji publicznej

II. Wpływ instytucji nowoczesnego samorządu terytorialnego na kształt administracji publicznej

III. Wyzwania współczesności i ich wpływ na treść pojęcia administracja publiczna

4. W poszukiwaniu istoty administracji publicznej

I. Uwagi metodologiczne

II. Cechy administracji publicznej

III. Próba definicji

 

Rozdział II. Prawo administracyjne - wprowadzenie

5. Powstanie i kształtowanie się prawa administracyjnego

1. Uwagi wstępne

11. Zalążki prawa administracyjnego

III. Geneza, początki i kształtowanie się prawa administracyjnego w jego nowoczesnej postaci

6. Pojęcie i definicje prawa administracyjnego

I. Uwagi wstępne

II. Definicje w doktrynie przedwojennej

III. Definicje w doktrynie powojennej

7. Zakres, przedmiot, rola, cele, funkcje, czynniki wyznaczające

i cechy prawa administracyjnego

1. Zakres i przedmiot prawa administracyjnego

11. Rola, cele i funkcje prawa administracyjnego

III. Czynniki wyznaczające prawo administracyjne

IV. Cechy prawa administracyjnego

I. Uwagi wstępne

II. Prawo administracyjne w wąskim i szerokim rozumieniu - prawo administracyjne a prawo administracji

III. Ogólna, szczegółowa i szczególna część prawa administracyjnego

IV. Działy prawa administracyjnego

V. Prawo administracyjne: materialne, proceduralne i ustrojowe

9. Prawo administracyjne w systemie prawa

I. Uwagi wstępne

II. Prawo publiczne a prawo prywatne

III. Prawo administracyjne a inne gałęzie (działy) prawa

 

Rozdział III. Stosunek administracyjnoprawny

10. Pojęcie i znaczenie stosunku administracyjnoprawnego

11. Przegląd stanowisk doktryny

12. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych

13. Nawiązanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie

14. Koncepcja sytuacji administracyjnoprawnej

 

Rozdział IV. Uznanie administracyjne a inne formy władzy dyskrecjonalnej administracji publicznej

15. Związanie a uznanie jako spór dwóch koncepcji administracji publicznej

16. Zakres dopuszczalnej władzy dyskrecjonalnej w świetle zasady związania administracji publicznej prawem

17. Charakterystyczne cechy stosowania prawa administracyjnego w sferze zewnętrznej

18. Pojęcie uznania administracyjnego

I. Kształtowanie się koncepcji uznania administracyjnego

II. Współczesne koncepcje uznania administracyjnego

III. Konstrukcja pojęcia uznania administracyjnego

19. Upoważnienia do uznania w polskim prawie administracyjnym

20. Przyczyny wprowadzania upoważnień do uznania

21. Kontrola uznania administracyjnego

I. Kontrola wewnątrzadministracyjna

II. Podstawowe systemy sądowej kontroli uznania administracyjnego

III. Sądowa kontrola uznania administracyjnego w Polsce

IV. Uznanie administracyjne w świetle orzecznictwa sądów polskich

V. Dopuszczalny zakres kontroli sądowej decyzji uznaniowych

22. Uznanie w prawie i orzecznictwie Rady Europy i Unii Europejskiej

23. Inne rodzaje władzy dyskrecjonalnej i luzów decyzyjnych

 

Rozdział V. Prawo podmiotowe publiczne

24. Pojęcie prawa podmiotowego publicznego

I. Uwagi wstępne

II. Klasyczne teorie i definicje prawa podmiotowego (publicznego)

III. Teorie kompromisowe

IV. Teoria statusu G. Jellinka

25. Uzasadnienie praw podmiotowych publicznych

I. Uwagi wstępne

II. Prawa podmiotowe publiczne (międzynarodowe i europejskie) a prawa i wolności człowieka

III. Prawa podmiotowe publiczne a prawa podstawowe UE i swobody wspólnotowe WE

26. Krytyka niektórych koncepcji prawa podmiotowego publicznego

I. Uwagi wstępne

II. Prawo podmiotowe publiczne jako (pozaproceduralna) możność domagania się lub żądania od państwa określonego zachowania się (działania lub zaniechania)

III. Prawo podmiotowe publiczne jako prawo do dysponowania swoimi uprawnieniami

IV. Prawo podmiotowe publiczne jako możność żądania (domagania się) od państwa wszczęcia procedur administracyjnych i sądowych

27. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych

I. Uwagi wstępne

II. Prawa podmiotowe publiczne jako korelat obowiązków państwa

III. Prawa podmiotowe publiczne jako korzystne sytuacje prawne

IV. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako praw

V. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako wolności

VI. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako kompetencji.

VII. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako statusu

28. Horyzontalny skutek praw podmiotowych publicznych

29. Wykonywanie i ochrona praw podmiotowych publicznych

 

Rozdział VI. Kompetencja w prawie administracyjnym

30. Pojęcie kompetencji w ujęciu nauki prawa administracyjnego

I. Dwa konteksty ujęcia kompetencji

II. Systematyka ujęć kompetencji w literaturze administracyjnoprawnej

III. Kompetencja a pojęcia pokrewne na gruncie nauki prawa administracyjnego - systematyka ujęć

IV. Podsumowanie dotychczasowych ujęć kompetencji w nauce prawa administracyjnego

31. Teoretycznoprawne ujęcia kompetencji

I. Predyktywne i niepredyktywne koncepcje kompetencji w ujęciu teoretycznoprawnym

II. Predyktywne koncepcje kompetencji

II. Współczesne niepredyktywne ujęcia kompetencji

32. Reguła kompetencyjna i kompetencji - synteza ujęć administracyjnoprawnych i teoretycznoprawnych

I. Reguła kompetencyjna

II. Podmiot kompetencji

III. Element proceduralny kompetencji

IV. Element materialny kompetencji

V. Efekt wykonania kompetencji

VI. Trzy typy reguł kompetencyjnych

VII. Typy przepisów, z których odkodowuje się reguły kompetencyjne

VIII. Kompetencja organu administracji publicznej - podsumowanie rozważań


426 stron, oprawa twarda z obwolutą

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022