System Prawa Administracyjnego to wielotomowe dzieło opracowane przez
najwybitniejszych polskich autorów, kompleksowo omawiające cały polski system prawa
administracyjnego.
Nad redakcją merytoryczną całego zbioru czuwają prof. dr hab. Roman Hauser, prof.
dr hab. Zygmunt Niewiadomski oraz prof. dr hab. Andrzej Wróbel.
W Tomie I „Instytucje prawa administracyjnego” omówione zostały
następujące zagadnienia:
- pojęcie administracji publicznej,
- pojęcie prawa administracyjnego,
- uznanie administracyjne,
- interes prawny w prawie administracyjnym,
- kompetencja w prawie administracyjnym.
Spis treści:
Przedmowa
Wykaz skrótów
Rozdział I. Pojęcie administracji publicznej
1. Uwagi wstępne
2. Dotychczasowe poglądy na pojęcie administracji publicznej
3. Uwarunkowania kształtu współczesnej administracji publicznej
I. Przekształcenia funkcji administracji publicznej
II. Wpływ instytucji nowoczesnego samorządu terytorialnego na kształt administracji
publicznej
III. Wyzwania współczesności i ich wpływ na treść pojęcia administracja
publiczna
4. W poszukiwaniu istoty administracji publicznej
I. Uwagi metodologiczne
II. Cechy administracji publicznej
III. Próba definicji
Rozdział II. Prawo administracyjne - wprowadzenie
5. Powstanie i kształtowanie się prawa administracyjnego
1. Uwagi wstępne
11. Zalążki prawa administracyjnego
III. Geneza, początki i kształtowanie się prawa administracyjnego w jego nowoczesnej
postaci
6. Pojęcie i definicje prawa administracyjnego
I. Uwagi wstępne
II. Definicje w doktrynie przedwojennej
III. Definicje w doktrynie powojennej
7. Zakres, przedmiot, rola, cele, funkcje, czynniki wyznaczające
i cechy prawa administracyjnego
1. Zakres i przedmiot prawa administracyjnego
11. Rola, cele i funkcje prawa administracyjnego
III. Czynniki wyznaczające prawo administracyjne
IV. Cechy prawa administracyjnego
I. Uwagi wstępne
II. Prawo administracyjne w wąskim i szerokim rozumieniu - prawo administracyjne a
prawo administracji
III. Ogólna, szczegółowa i szczególna część prawa administracyjnego
IV. Działy prawa administracyjnego
V. Prawo administracyjne: materialne, proceduralne i ustrojowe
9. Prawo administracyjne w systemie prawa
I. Uwagi wstępne
II. Prawo publiczne a prawo prywatne
III. Prawo administracyjne a inne gałęzie (działy) prawa
Rozdział III. Stosunek administracyjnoprawny
10. Pojęcie i znaczenie stosunku administracyjnoprawnego
11. Przegląd stanowisk doktryny
12. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych
13. Nawiązanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie
14. Koncepcja sytuacji administracyjnoprawnej
Rozdział IV. Uznanie administracyjne a inne formy władzy dyskrecjonalnej
administracji publicznej
15. Związanie a uznanie jako spór dwóch koncepcji administracji publicznej
16. Zakres dopuszczalnej władzy dyskrecjonalnej w świetle zasady związania
administracji publicznej prawem
17. Charakterystyczne cechy stosowania prawa administracyjnego w sferze zewnętrznej
18. Pojęcie uznania administracyjnego
I. Kształtowanie się koncepcji uznania administracyjnego
II. Współczesne koncepcje uznania administracyjnego
III. Konstrukcja pojęcia uznania administracyjnego
19. Upoważnienia do uznania w polskim prawie administracyjnym
20. Przyczyny wprowadzania upoważnień do uznania
21. Kontrola uznania administracyjnego
I. Kontrola wewnątrzadministracyjna
II. Podstawowe systemy sądowej kontroli uznania administracyjnego
III. Sądowa kontrola uznania administracyjnego w Polsce
IV. Uznanie administracyjne w świetle orzecznictwa sądów polskich
V. Dopuszczalny zakres kontroli sądowej decyzji uznaniowych
22. Uznanie w prawie i orzecznictwie Rady Europy i Unii Europejskiej
23. Inne rodzaje władzy dyskrecjonalnej i luzów decyzyjnych
Rozdział V. Prawo podmiotowe publiczne
24. Pojęcie prawa podmiotowego publicznego
I. Uwagi wstępne
II. Klasyczne teorie i definicje prawa podmiotowego (publicznego)
III. Teorie kompromisowe
IV. Teoria statusu G. Jellinka
25. Uzasadnienie praw podmiotowych publicznych
I. Uwagi wstępne
II. Prawa podmiotowe publiczne (międzynarodowe i europejskie) a prawa i wolności
człowieka
III. Prawa podmiotowe publiczne a prawa podstawowe UE i swobody wspólnotowe WE
26. Krytyka niektórych koncepcji prawa podmiotowego publicznego
I. Uwagi wstępne
II. Prawo podmiotowe publiczne jako (pozaproceduralna) możność domagania się lub
żądania od państwa określonego zachowania się (działania lub zaniechania)
III. Prawo podmiotowe publiczne jako prawo do dysponowania swoimi uprawnieniami
IV. Prawo podmiotowe publiczne jako możność żądania (domagania się) od państwa
wszczęcia procedur administracyjnych i sądowych
27. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych
I. Uwagi wstępne
II. Prawa podmiotowe publiczne jako korelat obowiązków państwa
III. Prawa podmiotowe publiczne jako korzystne sytuacje prawne
IV. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako praw
V. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako wolności
VI. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako kompetencji.
VII. Struktura i treść praw podmiotowych publicznych jako statusu
28. Horyzontalny skutek praw podmiotowych publicznych
29. Wykonywanie i ochrona praw podmiotowych publicznych
Rozdział VI. Kompetencja w prawie administracyjnym
30. Pojęcie kompetencji w ujęciu nauki prawa administracyjnego
I. Dwa konteksty ujęcia kompetencji
II. Systematyka ujęć kompetencji w literaturze administracyjnoprawnej
III. Kompetencja a pojęcia pokrewne na gruncie nauki prawa administracyjnego -
systematyka ujęć
IV. Podsumowanie dotychczasowych ujęć kompetencji w nauce prawa administracyjnego
31. Teoretycznoprawne ujęcia kompetencji
I. Predyktywne i niepredyktywne koncepcje kompetencji w ujęciu teoretycznoprawnym
II. Predyktywne koncepcje kompetencji
II. Współczesne niepredyktywne ujęcia kompetencji
32. Reguła kompetencyjna i kompetencji - synteza ujęć administracyjnoprawnych i
teoretycznoprawnych
I. Reguła kompetencyjna
II. Podmiot kompetencji
III. Element proceduralny kompetencji
IV. Element materialny kompetencji
V. Efekt wykonania kompetencji
VI. Trzy typy reguł kompetencyjnych
VII. Typy przepisów, z których odkodowuje się reguły kompetencyjne
VIII. Kompetencja organu administracji publicznej - podsumowanie rozważań
426 stron, oprawa twarda z obwolutą