ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

GRANICE PRAWA AUTORSKIEGO


SIKORSKI R. KLAFKOWSKA-WAŚNIOWSKA K. KĘPIŃSKI J. RED.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 79.70 Twoja cena  75,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Seria „Zarys Prawa Własności Intelektualnej” to zbiór, w którym prezentowane są rozważania dotyczące aktualnie dyskutowanych na świecie problemów z zakresu szeroko pojętej własności intelektualnej. Założeniem serii jest nie tyle analiza praw własności intelektualnej od podstaw, co podejmowanie praktycznych zagadnień jakie w tym obszarze powstają. Jednocześnie prezentowane są interesujące problemy powstające na styku prawa własności intelektualnej i innych dziedzin prawa.

W każdym kolejnym tomie zebrano poglądy i opinie przedstawicieli nauki i praktyki dotyczące rozważanego problemu, uwzględniając możliwie szeroko wspólnotowy i międzynarodowy kontekst.

W I tomie poruszono szereg istotnych kwestii wiążących się z istniejącymi granicami ochrony autorskiej.

Dyskusja dotycząca granic prawa autorskiego rozpoczyna się od uwag o ustawowej definicji utworu. Problem podważania tradycyjnie istniejących granic prawa autorskiego dostrzegany jest również w rozwoju tzw. wolnych licencji. Stosunkowo nowe i dyskusyjne zagadnienia dotyczące autorskiej ochrony to problematyka stosowania zabezpieczeń technicznych i systemów cyfrowego zarządzania prawami do utworów. Tradycyjnie problemy granic prawa autorskiego wiązane są ze sferą dozwolonego użytku. W tomie nie zabrakło zatem również rozważań na ten temat, w kontekście stosowania zabezpieczeń technicznych, jak i zastosowania tzw. trójstopniowego testu. Poruszono również problemy z pogranicza takich dziedzin jak prawa autorskie i prawo własności przemysłowej, rozważając niektóre problemy ochrony znaków towarowych i wzorów przemysłowych, oraz prawa autorskiego i praw człowieka, dziedziny pozornie odległej od poruszanej problematyki, a jednocześnie będącej jej fundamentem.


Spis treści:

Wprowadzenie
Wykaz skrótów

Rozdział I. "Omnis definicio periculosa", czyli kilka uwag o zmianie paradygmatu utworu
§ 1. Utwór w polskim ustawodawstwie, orzecznictwie i doktrynie
§  2. Permanentny kryzys pojęcia utworu
§  3. Pojęcie "przejawu działalności twórczej"
§  4. Wykładnia dynamiczna pojęcia utworu
§  5. Kleine Miinze
§  6. Pojęcie utworu w ustawodawstwach europejskich
§  7. Nowe spojrzenie na prawo autorskie
§  8. Uwagi końcowe
§  9. Summary

Rozdział II. Ocena dozwolonego użytku w prawie autorskim w świetle kryteriów testu trójstopniowego
§  1. Wprowadzenie
§  2. Test trójstopniowy w świetle Konwencji berneńskiej
I. Geneza testu trójstopniowego w Konwencji berneńskiej
II. Interpretacja poszczególnych przesłanek testu trójstopniowego
§ 3. Test trójstopniowy w Porozumieniu TRIPS
§ 4. Raport panelu WTO
I. Tło sporu
II. Analiza testu trójstopniowego w świetle raportu panelu WTO
1. Określone przypadki szczególne
2. Normalne korzystanie z dzieła
3. Nieuzasadnione naruszenie uprawnionych interesów
§  5. Test trójstopniowy w Traktacie WIPO o prawie autorskim
§  6. Test trójstopniowy wprawie wspólnotowym
§  7. Artykuł 35 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
§  8. Co dalej z testem trójstopniowym? Dyskusja w literaturze. Wnioski
§  9. Summary

Rozdział III. Ochrona zabezpieczeń technicznych a granice prawa autorskiego.
§  1. Wprowadzenie
§  2. Podstawowe założenia ochrony zabezpieczeń technicznych
§ 3. Traktaty WIPO
§  4. Dyrektywa o prawach autorskich w społeczeństwie informacyjnym
§  5. Stosowanie zabezpieczeń technicznych a korzystanie z dozwolonego użytku
§  6. Ochrona zabezpieczeń technicznych jako nowa koncepcja w prawie autorskim
§  7. Rozwiązania dotyczące ochrony zabezpieczeń technicznych w polskim ustawodawstwie
§  8. Podsumowanie

§  9. Summary

Rozdział IV. Digital Rights Management Systems (Systemy elektronicznego zarządzania prawami do utworów utrwalonych techniką cyfrową)
§  1. Wprowadzenie
§  2. Cele oraz społeczno-ekonomiczne uwarunkowania wykonywania elektronicznego zarządu prawami autorskimi do utworów utrwalonych techniką cyfrową
§  3. Funkcjonowanie systemu DRMS w praktyce
§  4. Rozwiązania techniczne składające się na DRMS
§  5. Międzynarodowa i europejska regulacja prawna a rozwój DRMS
I. Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS)
II. Traktat WIPO o prawie autorskim
III. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach
IV. Dyrektywa 98/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prawnej ochrony usług opartych lub polegających na warunkowym dostępie
V. Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym
§  6. Wnioski
§  7. Summary

Rozdział V. Ewolucja wolnej licencji GNU General Public License v. 1.0, v. 2.0, 3.0
§  1. Wprowadzenie
I. Tło sporu o wolność oprogramowania i jego regulację prawną
II. Realny wymiar sporu - przedstawienie celu i metody artykułu
§  2. General Public License v. 1.0
I. Zmiany stosunków związanych z programowaniem w latach osiemdziesiątych
II. Pojęcie wolnego oprogramowania. Analiza prawna postanowień GNU GPL v. 1.0
III. Uwagi o wartościach
§ 3. GNU GPL v. 2.0
I. Potrzeba zmian postanowień GPL v. 2.0 na tle komercyjnych form udostępniania oprogramowania
II. Uwagi o wartościach
§ 4. GNU GPL v. 3.0
I. Analiza prawna postanowień GPL v. 3.0 na tle komercyjnych form udostępniania oprogramowania
II. Uwagi o wartościach
§  5. Kilka konkluzji w stronę przyszłości
§  6. Summary

Rozdział VI. Dostosowywanie wersji 3.0 licencji Creatwe Commons do prawa polskiego - wybrane zagadnienia
§  1. Wprowadzenie
§  2. Wybrane utrudnienia w rozwoju wolnej kultury
I. Wypowiedzenie lub odstąpienie od licencji
II. Ustalenie zakresu licencji (przedmiot oraz pole eksploatacji)
III. Przepisy o wynagrodzeniach niezbywalnych
IV. Przymus pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania
V. Członkostwo w organizacji zbiorowego zarządzania
§  3. Uwzględnianie utrudnień w procesie dostosowywania licencji
I. Praktyka obrotu i licencja jako oferta nieodwołalna
II. Dostosowanie postanowień o przedmiocie licencji i polach eksploatacji.
III. Postanowienia związane ze zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi
§  4. Podsumowanie i odpowiedź na pytanie badawcze
§  5. Summary

Rozdział VII. Prawo autorskie a ochrona znaków towarowych. Zagadnienia granic ochrony
§  1. Wprowadzenie
§  2. Przykłady z orzecznictwa
§  3. Dzieła mogące być znakiem
§ 4. Zakres praw wyłącznych
§  5. Umowy z autorem
§  6. Summary

Rozdział VIII. Ochrona wzorów w prawie autorskim i prawie własności przemysłowej
§  1. Wprowadzenie
§  2. Ochrona kumulowana
§  3. Wprowadzone rozwiązania
§ 4. Przesłanki ochrony utworu wzornictwa przemysłowego i wzoru przemysłowego
§ 5. Przejaw działalności twórczej (oryginalność) a nowość
§  6. Indywidualny charakter
I. Autorskie prawa osobiste w stosunku do utworów wzornictwa przemysłowego
II. Autorskie prawa majątkowe w stosunku do utworów wzornictwa przemysłowego
III. Wyłączenie autorskich praw majątkowych (art. 116PrWłPrzem)
IV. Rozważania nad regulacją art. 116 PrWłPrzem
V. Zalety i wady systemu ochrony wzorów
VI. Zalety i wady sytemu ochrony autorskoprawnej
§  7. Podsumowanie
§  8. Summary

Rozdział IX. Prawa autorskie a prawa człowieka
§  1. Wprowadzenie
§  2. Prawa autora jako prawa człowieka
§  3. Prawa autorskie w uniwersalnym systemie ochrony praw człowieka
§  4. Prawa autorskie w europejskim systemie ochrony praw człowieka
§  5. Prawa autorskie w systemie ochrony praw człowieka Unii Europejskiej
§  6. Prawa autorskie w Konstytucji RP
§  7. Autonomia pojęcia praw autorskich i jej skutki
§  8. Konflikty prawa autorskiego i praw człowieka
§  9. Zakończenie
§  10. Summary
Indeks rzeczowy


232 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022