Seria „Zarys Prawa Własności Intelektualnej” to zbiór, w
którym prezentowane są rozważania dotyczące aktualnie dyskutowanych na świecie
problemów z zakresu szeroko pojętej własności intelektualnej. Założeniem serii jest
nie tyle analiza praw własności intelektualnej od podstaw, co podejmowanie praktycznych
zagadnień jakie w tym obszarze powstają. Jednocześnie prezentowane są interesujące
problemy powstające na styku prawa własności intelektualnej i innych dziedzin prawa.
W każdym kolejnym tomie zebrano poglądy i opinie przedstawicieli nauki i praktyki
dotyczące rozważanego problemu, uwzględniając możliwie szeroko wspólnotowy i
międzynarodowy kontekst.
W I tomie poruszono szereg istotnych kwestii wiążących się z istniejącymi
granicami ochrony autorskiej.
Dyskusja dotycząca granic prawa autorskiego rozpoczyna się od uwag o ustawowej
definicji utworu. Problem podważania tradycyjnie istniejących granic prawa autorskiego
dostrzegany jest również w rozwoju tzw. wolnych licencji. Stosunkowo nowe i dyskusyjne
zagadnienia dotyczące autorskiej ochrony to problematyka stosowania zabezpieczeń
technicznych i systemów cyfrowego zarządzania prawami do utworów. Tradycyjnie problemy
granic prawa autorskiego wiązane są ze sferą dozwolonego użytku. W tomie nie zabrakło
zatem również rozważań na ten temat, w kontekście stosowania zabezpieczeń
technicznych, jak i zastosowania tzw. trójstopniowego testu. Poruszono również problemy
z pogranicza takich dziedzin jak prawa autorskie i prawo własności przemysłowej,
rozważając niektóre problemy ochrony znaków towarowych i wzorów przemysłowych, oraz
prawa autorskiego i praw człowieka, dziedziny pozornie odległej od poruszanej
problematyki, a jednocześnie będącej jej fundamentem.
Spis treści:
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Rozdział I. "Omnis definicio periculosa", czyli kilka uwag o zmianie
paradygmatu utworu
§ 1. Utwór w polskim ustawodawstwie, orzecznictwie i doktrynie
§ 2. Permanentny kryzys pojęcia utworu
§ 3. Pojęcie "przejawu działalności twórczej"
§ 4. Wykładnia dynamiczna pojęcia utworu
§ 5. Kleine Miinze
§ 6. Pojęcie utworu w ustawodawstwach europejskich
§ 7. Nowe spojrzenie na prawo autorskie
§ 8. Uwagi końcowe
§ 9. Summary
Rozdział II. Ocena dozwolonego użytku w prawie autorskim w świetle kryteriów
testu trójstopniowego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Test trójstopniowy w świetle Konwencji berneńskiej
I. Geneza testu trójstopniowego w Konwencji berneńskiej
II. Interpretacja poszczególnych przesłanek testu trójstopniowego
§ 3. Test trójstopniowy w Porozumieniu TRIPS
§ 4. Raport panelu WTO
I. Tło sporu
II. Analiza testu trójstopniowego w świetle raportu panelu WTO
1. Określone przypadki szczególne
2. Normalne korzystanie z dzieła
3. Nieuzasadnione naruszenie uprawnionych interesów
§ 5. Test trójstopniowy w Traktacie WIPO o prawie autorskim
§ 6. Test trójstopniowy wprawie wspólnotowym
§ 7. Artykuł 35 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
§ 8. Co dalej z testem trójstopniowym? Dyskusja w literaturze. Wnioski
§ 9. Summary
Rozdział III. Ochrona zabezpieczeń technicznych a granice prawa autorskiego.
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Podstawowe założenia ochrony zabezpieczeń technicznych
§ 3. Traktaty WIPO
§ 4. Dyrektywa o prawach autorskich w społeczeństwie informacyjnym
§ 5. Stosowanie zabezpieczeń technicznych a korzystanie z dozwolonego użytku
§ 6. Ochrona zabezpieczeń technicznych jako nowa koncepcja w prawie autorskim
§ 7. Rozwiązania dotyczące ochrony zabezpieczeń technicznych w polskim
ustawodawstwie
§ 8. Podsumowanie
§ 9. Summary
Rozdział IV. Digital Rights Management Systems (Systemy elektronicznego
zarządzania prawami do utworów utrwalonych techniką cyfrową)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Cele oraz społeczno-ekonomiczne uwarunkowania wykonywania elektronicznego
zarządu prawami autorskimi do utworów utrwalonych techniką cyfrową
§ 3. Funkcjonowanie systemu DRMS w praktyce
§ 4. Rozwiązania techniczne składające się na DRMS
§ 5. Międzynarodowa i europejska regulacja prawna a rozwój DRMS
I. Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS)
II. Traktat WIPO o prawie autorskim
III. Traktat WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach
IV. Dyrektywa 98/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prawnej ochrony usług
opartych lub polegających na warunkowym dostępie
V. Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych
aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym
§ 6. Wnioski
§ 7. Summary
Rozdział V. Ewolucja wolnej licencji GNU General Public License v. 1.0, v. 2.0,
3.0
§ 1. Wprowadzenie
I. Tło sporu o wolność oprogramowania i jego regulację prawną
II. Realny wymiar sporu - przedstawienie celu i metody artykułu
§ 2. General Public License v. 1.0
I. Zmiany stosunków związanych z programowaniem w latach osiemdziesiątych
II. Pojęcie wolnego oprogramowania. Analiza prawna postanowień GNU GPL v. 1.0
III. Uwagi o wartościach
§ 3. GNU GPL v. 2.0
I. Potrzeba zmian postanowień GPL v. 2.0 na tle komercyjnych form udostępniania
oprogramowania
II. Uwagi o wartościach
§ 4. GNU GPL v. 3.0
I. Analiza prawna postanowień GPL v. 3.0 na tle komercyjnych form udostępniania
oprogramowania
II. Uwagi o wartościach
§ 5. Kilka konkluzji w stronę przyszłości
§ 6. Summary
Rozdział VI. Dostosowywanie wersji 3.0 licencji Creatwe Commons do prawa
polskiego - wybrane zagadnienia
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wybrane utrudnienia w rozwoju wolnej kultury
I. Wypowiedzenie lub odstąpienie od licencji
II. Ustalenie zakresu licencji (przedmiot oraz pole eksploatacji)
III. Przepisy o wynagrodzeniach niezbywalnych
IV. Przymus pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania
V. Członkostwo w organizacji zbiorowego zarządzania
§ 3. Uwzględnianie utrudnień w procesie dostosowywania licencji
I. Praktyka obrotu i licencja jako oferta nieodwołalna
II. Dostosowanie postanowień o przedmiocie licencji i polach eksploatacji.
III. Postanowienia związane ze zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi
§ 4. Podsumowanie i odpowiedź na pytanie badawcze
§ 5. Summary
Rozdział VII. Prawo autorskie a ochrona znaków towarowych. Zagadnienia granic
ochrony
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Przykłady z orzecznictwa
§ 3. Dzieła mogące być znakiem
§ 4. Zakres praw wyłącznych
§ 5. Umowy z autorem
§ 6. Summary
Rozdział VIII. Ochrona wzorów w prawie autorskim i prawie własności
przemysłowej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ochrona kumulowana
§ 3. Wprowadzone rozwiązania
§ 4. Przesłanki ochrony utworu wzornictwa przemysłowego i wzoru przemysłowego
§ 5. Przejaw działalności twórczej (oryginalność) a nowość
§ 6. Indywidualny charakter
I. Autorskie prawa osobiste w stosunku do utworów wzornictwa przemysłowego
II. Autorskie prawa majątkowe w stosunku do utworów wzornictwa przemysłowego
III. Wyłączenie autorskich praw majątkowych (art. 116PrWłPrzem)
IV. Rozważania nad regulacją art. 116 PrWłPrzem
V. Zalety i wady systemu ochrony wzorów
VI. Zalety i wady sytemu ochrony autorskoprawnej
§ 7. Podsumowanie
§ 8. Summary
Rozdział IX. Prawa autorskie a prawa człowieka
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Prawa autora jako prawa człowieka
§ 3. Prawa autorskie w uniwersalnym systemie ochrony praw człowieka
§ 4. Prawa autorskie w europejskim systemie ochrony praw człowieka
§ 5. Prawa autorskie w systemie ochrony praw człowieka Unii Europejskiej
§ 6. Prawa autorskie w Konstytucji RP
§ 7. Autonomia pojęcia praw autorskich i jej skutki
§ 8. Konflikty prawa autorskiego i praw człowieka
§ 9. Zakończenie
§ 10. Summary
Indeks rzeczowy
232 strony, B5, oprawa miękka