ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 97.90 93,01   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

REDAKCJA UTWORU W PRASIE DRUKOWANEJ A OGRANICZENIE PRAW AUTORSKICH


BŁESZYŃSKA K.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 97.90 Twoja cena  93,01 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Redakcja utworu w prasie drukowanej a ograniczenie praw autorskich jest pierwszym opracowaniem na rynku, które tak szeroko omawia art. 49 ust. 2 PrAut, mówiący o zakazie dokonywania zmian w utworze przez następcę prawnego twórcy i wyjątkowych możliwościach wprowadzania zmian spowodowanych „oczywistą koniecznością”, którym twórca nie miałby „słusznej podstawy” się sprzeciwić.

Praca porusza problematykę dozwolonych z mocy prawa ingerencji w nienaruszalną strukturę utworu przez następcę prawnego twórcy. Autorka wyjaśnia i dogłębnie analizuje, czy oczywistą konieczność wprowadzenia zmian będą stanowiły w szczególności: błędy w warsztacie dziennikarskim, błędy ortograficzne i interpunkcyjne, ingerencje w strukturę wypowiedzi, standardy redaktorskie przy dokonywaniu korekty redakcyjnej, zmiany stylu językowej wypowiedzi, skróty, opatrywanie utworu tytułem, podział tekstu na akapity, zestawianie tekstu z grafiką, kwestia usuwania z dzieła treści naruszających dobra osobiste osób trzecich. Ponadto wyjaśniono, jak kształtuje się treść autorskich praw osobistych, odpowiedzialność prawna z tytułu ich naruszenia a także jakie są cele i koncepcje ograniczeń.

Monografia ta stanowi znakomity poradnik dla prawników praktyków zajmujących się prawem autorskim, a także dziennikarzy-twórców oraz dziennikarzy dokonujących weryfikacji redakcyjnej materiałów prasowych. Na rynku prasy drukowanej istnieje wyraźna potrzeba doprecyzowania zakresu możliwości dokonywania zmian w artykułach prasowych przez redaktorów-dziennikarzy, dopuszczających materiały prasowe do druku. Praca ta może ułatwić zarówno dziennikarzom-autorom, jak i dziennikarzom - redaktorom odpowiedź na pytanie, jakie treści dzieła dziennikarskiego są nienaruszalne i niemożliwe do zmiany bez zgody autora, a także w jakim zakresie można zmieniać utwór w ramach tzw. „oczywistej konieczności”.


Spis treści:

Podziękowania
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
Orzecznictwo

Rozdział I. Przedmiot prawa autorskiego
1.Przedmiot ochrony prawa autorskiego
1.1.Materiał prasowy jako przejaw działalności twórczej
1.2.Indywidualny charakter twórczej działalności dziennikarskiej
1.3.Ustalenie utworu jako warunek objęcia go ochroną prawnoautorską
1.4.Wartość, przeznaczenie, sposób wyrażenia utworu
2.Ochrona integralności dzieła
3.Utwór zakończony a jego zdolność publikacyjna
4.Zagadnienie autoryzacji
5.Relacja pomiędzy autorem a wydawcą

Rozdział II. Ograniczenie praw autorskich w prasie drukowanej
1.Koncepcje i cel ograniczeń
1.1.Ograniczenie prawa do dysponowania utworem
1.2.Ograniczenie prawa do wynagrodzenia
1.3.Cytat
2.Umowne ograniczenie prawa do wynagrodzenia i prawa do dyspozycji
2.1.Umowy pomiędzy twórcą a wydawcą
2.2.Umowy o pracę
3.Ograniczenia praw osobistych autora do utworu

Rozdział III. Artykuł 49 ust. 2 PrAut. Budowa i konstrukcja przepisu ograniczającego autorskie prawa osobiste twórcy
1.Uwagi wstępne
2.Pojęcie następcy prawnego
3.Stosowanie przepisu w sytuacji braku umowy w formie pisemnej
4.Charakter pierwotnej zgody twórcy na dokonanie wszelkich zmian w utworze
4.1.Zmiany w utworze, a utwór zależny
4.2.Nadzór autorski
5.Następcza zgoda twórcy jako przesłanka możliwości dokonywania zmian w utworze ponad zakres art. 49 ust. 2 PrAut
6.Struktura budowy utworu a jej wpływ na możliwość dokonywania zmian w utworze dziennikarskim w zakresie art. 49 ust. 2 PrAut
7.Charakter umownego zastrzeżenia przez autora zakazu dokonywania zmian w utworze a ograniczenie z art. 49 ust. 2 PrAut
8."Oczywista konieczność" oraz brak "słusznej podstawy" jako wyjątek od bezwzględnego zakazu dokonywania zmian w utworze
9.Dozwolone ingerencje w utwór w świetle zakazu cenzury prewencyjnej
10.Przebieg procesu stosowania normy z art. 49 ust 2 PrAut

Rozdział IV. "Oczywista konieczność" oraz brak "słusznej podstawy do sprzeciwu" ze strony twórcy jako przesłanki ograniczenia z art. 49 ust. 2 PrAut
1."Oczywista konieczność" wprowadzenia zmian w utworze
1.1.Błędy w warsztacie dziennikarskim jako "oczywista konieczność" wprowadzania zmian
1.2.Błędy ortograficzne i interpunkcyjne jako "oczywista konieczność"
1.3."Oczywista konieczność" w granicach reguł gatunków dziennikarskich
1.4.Ingerencja w styl języka wypowiedzi a "oczywista konieczność"
1.5.Podział tekstu na akapity jako "oczywista konieczność"
1.6.Korekta redakcyjna jako "oczywista konieczność"
1.7.Zakres stosowania przesłanki "oczywistej konieczności"
2."Słuszna podstawa" do sprzeciwu ze strony twórcy jako przesłanka podmiotowa ograniczenia
2.1.Słuszna podstawa do sprzeciwu na skutek naruszenia autorskich dóbr osobistych
2.2.Kryteria ustalania naruszenia autorskich dóbr osobistych jako "słusznej podstawy" do sprzeciwu ze strony dziennikarza-autora
2.3.Problematyka tytułu prasowego
2.4.Przykłady pozaustawowych naruszeń autorskich dóbr osobistych wskutek dokonania zmian w utworze
2.5.Zastrzeżenie autora odnośnie autoryzacji utworu jako słuszna podstawa do sprzeciwu
2.6.Zakres występowania słusznej podstawy do sprzeciwu ze strony twórcy w związku z wprowadzonymi zmianami w utworze
2.6.1.Słuszna podstawa w zakresie formalnym
2.6.2.Słuszna podstawa w zakresie konstrukcji wypowiedzi
2.6.3.Słuszna podstawa w zakresie merytorycznym
2.6.4.Słuszna podstawa w zakresie redakcyjnym (skróty)
3.Linia programowa druku periodycznego a zmiany w treści utworu
4.Prawo autora do sprzeciwu na zmiany w treści sprostowania lub odpowiedzi
Rozdział V. Dozwolone i niedozwolone ingerencje w prawa osobiste twórcy
1.Adaptacja, inspiracja, redakcja jako dozwolona ingerencja
2.Plagiat jako niedozwolona ingerencja w prawa osobiste twórcy
3.Ochrona utworów, do których autorskie prawa majątkowe wygasły
3.1.Czas trwania autorskich praw majątkowych
3.2.Wykonywanie autorskich praw osobistych po śmierci twórcy
3.3.Formy wykonywania redakcji utworu po śmierci twórcy
3.4.Zgoda osób bliskich na dokonanie zmian w utworze po śmierci autora

Rozdział VI. Szczególna staranność i rzetelność dziennikarza a art. 49 ust. 2 PrAut
1.Uwagi wstępne
2.Szczególna staranność i rzetelność dziennikarza-autora
3.Szczególna staranność dziennikarza-redaktora
4.Reklama w prasie drukowanej, a stosowanie ograniczenia z art. 49 ust. 2 PrAut
5.Realizacja obowiązku szczególnej staranności i rzetelności a zakres stosowania art. 49 ust. 2 PrAut

Rozdział VII. Odpowiedzialność prawna za przekroczenie zakresu upoważnienia z art. 49 ust. 2 PrAut
1.Uwagi wstępne
2.Odpowiedzialność z tytułu naruszenia autorskich praw osobistych twórcy
2.1.Roszczenia niemajątkowe
2.2.Roszczenia majątkowe
3.Odpowiedzialność karna
4.Odpowiedzialność pracownicza

Zakończenie
Indeks rzeczowy


274 strony, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022