W publikacji przedstawiono problematykę związaną z procesem cyfryzacji
w dziedzinie mediów audiowizualnych, odgrywających ważną społecznie rolę
informacyjną, gospodarczą a także kulturotwórczą.
Przeprowadzono analizę konfliktu regulacyjnego będącego konsekwencją
zróżnicowanego spojrzenia na interes publiczny w mediach audiowizualnych.
Ponadto szczegółowo przedstawiono zagadnienia dotyczące:
- znaczenia mediów audiowizualnych realizujących zadania publiczne, w tym -
ochronę praw jednostki i kształtowanie tożsamości narodowej i kultury,
- moralności publicznej jako głównego wyznacznika ochrony celów interesu publicznego
na poziomie narodowym,
- pojęcia misji publicznej oznaczającej określenie podstawowych celów interesu
publicznego w mediach audiowizualnych,
- znaczenia zasady must carry jako instrumentu ochrony interesu publicznego w mediach
audiowizualnych w dobie cyfryzacji,
- instrumentów ochrony interesu publicznego w mediach audiowizualnych,
- roli władzy publicznej w ochronie interesu publicznego w mediach audiowizualnych.
Publikacja zawiera analizę wybranych orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości,
Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 13
Od Autorki
str. 17
Wprowadzenie
str. 19
Rozdział I
Pojęcie interesu publicznego. Zagadnienie dualizmu regulacyjnego
str. 31
1. Definicja interesu publicznego. Wybrane zagadnienia
str. 32
1.1. Interes publiczny a cele i funkcje administracji publicznej
str. 38
1.2. Interes publiczny a interes prywatny i społeczeństwo
str. 42
1.3. Interes publiczny w systemie mediów audiowizualnych
str. 48
2. Dualizm regulacyjny w sektorze mediów audiowizualnych w warunkach cyfryzacji
str. 49
2.1. Podstawy prawne dualizmu regulacyjnego a cyfryzacja
str. 55
2.2. Dualizm prawny w polskim sektorze audiowizualnym
str. 61
2.3. Wyjątki dotyczące ochrony sektora audiowizualnego
str. 63
Podsumowanie
str. 66
Rozdział II
Konflikt regulacyjny: zróżnicowane spojrzenie na interes publiczny w mediach
audiowizualnych
str. 68
1. Cele interesu publicznego w prawie mediów audiowizualnych
str. 70
1.1. Kształtowanie się pojęcia interesu publicznego z perspektywy polskiej akcesji do
UE
str. 77
1.2. Interes publiczny: wymagany poziom definiowania. Uwagi ogólne
str. 78
1.3. Miejsce problematyki audiowizualnej w regulacjach prawa unijnego
str. 81
1.4. Zagadnienia instytucjonalne
str. 83
2. Dualizm regulacyjny: problem wyboru poziomu definiowania celów interesu publicznego
str. 85
2.1. Relacje między interesem publicznym w ujęciu narodowym a interesem ogólnym w
ujęciu europejskim. Zagadnienia wstępne
str. 87
2.2. Polityka audiowizualna jako wytyczna interesu ogólnego w ujęciu europejskim
str. 88
2.3. Polityka audiowizualna a wymogi imperatywne interesu publicznego
str. 89
2.4. Problematyka dualizmu regulacyjnego w wybranym orzecznictwie krajowych sądów
konstytucyjnych
str. 93
2.5. Cele interesu ogólnego w ujęciu europejskim jako wyznacznik interesu publicznego w
ujęciu narodowym, na przykładzie wybranego orzecznictwa ETS
str. 100
Podsumowanie
str. 106
Rozdział III
Konflikt regulacyjny: moralność publiczna i misja publiczna jako wyznaczniki
różnic w pojmowaniu interesu publicznego
str. 108
1. Moralność publiczna jako przedmiot ochrony
str. 110
1.1. Pojęcie moralności publicznej
str. 112
1.2. Badanie moralności publicznej: wybór poziomu definicji
str. 118
1.3. Ustalenia treści moralności publicznej
str. 122
1.4. Ochrona moralności publicznej w polskim prawie medialnym
str. 126
1.5. Elementy wspólne w polityce audiowizualnej Unii Europejskiej
str. 133
2. Misja publiczna: definiowanie zadań publicznych w mediach audiowizualnych
str. 135
2.1. Definicja misji publicznej a interes publiczny
str. 137
2.2. Misja publiczna - zadania publiczne
str. 142
2.3. Poziom definiowania
str. 146
Rozdział IV
Europejskie kierunki regulacyjne a interes publiczny w ujęciu narodowym w
sektorze mediów audiowizualnych
str. 155
1. Instrumenty ochrony: definicja rynku regulowanego
str. 156
1.1. Europejska polityka regulacyjna
str. 159
1.2. Rynek w ujęciu ekonomicznym i prawnym
str. 165
2. Rynek regulowany. Zagadnienia proceduralne
str. 171
2.1. Postępowanie konsultacyjne
str. 172
2.2. Postępowanie konsolidacyjne
str. 173
2.3. Obowiązki regulacyjne
str. 176
2.4. Ograniczenia regulacyjne w ustawie - Prawo telekomunikacyjne
str. 179
3. Charakterystyka polskiego systemu koncesjonowania w dziedzinie mediów audiowizualnych
str. 181
3.1. Decyzja administracyjna organu administracji publicznej jako środek ochrony interesu
publicznego w ujęciu narodowym
str. 186
3.2. Koncesja - zagadnienia ogólne
str. 188
3.3. Przetarg koncesyjny
str. 193
Podsumowanie
str. 197
Rozdział V
Zasada must carry jako instrument ochrony interesu publicznego w ujęciu narodowym
w sektorze mediów audiowizualnych
str. 200
1. Definicja pojęcia must carry
str. 202
1.1. Zasada must carry w polskim systemie prawa
str. 206
1.2. Ocena stanu prawnego zasady must carry w UE, w świetle przemian technologicznych
przekazu audiowizualnego
str. 210
2. Zasada must carry a ochrona interesu publicznego w świetle orzecznictwa sądowego
str. 221
2.1. Zasada must carry a ochrona interesu publicznego w świetle postanowień
Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 13 grudnia 2007 r.
str. 222
2.2. Problematyka zasady must carry w świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego oraz
potrzeby zmian związane z procesem cyfryzacji
str. 226
Podsumowanie
str. 236
Rozdział VI
Władze publiczne w konflikcie regulacyjnym mediów audiowizualnych
str. 238
1. Polska administracja publiczna w sferze mediów audiowizualnych
str. 241
1.1. Pozycja ustrojowa polskiego regulatora rynku komunikacji elektronicznej. Kompetencje
regulacyjne
str. 243
1.2. Pozycja ustrojowa KRRiT. Kompetencje kontrolne
str. 248
1.3. Problematyka konfliktu regulacyjnego w obszarze polskiej administracji mediów
audiowizualnych
str. 259
2. Administracja unijna w obszarze regulacji sektora mediów audiowizualnych
str. 262
2.1. Organy administracji publicznej w nowym pakiecie dyrektyw sektora komunikacji
elektronicznej i medialnych usług audiowizualnych
str. 264
2.2. Europejski Urząd ds. Rynku Łączności Elektronicznej jako organ wyznaczający
kierunek wspólnej polityki regulacyjnej
str. 268
3. Europejska polityka regulacyjna w sektorze mediów audiowizualnych a pozycja i
uprawnienia władz publicznych
str. 281
Podsumowanie
str. 287
Wnioski
str. 291
Bibliografia
str. 307
Źródła prawa
str. 337
Orzecznictwo
str. 349
356 stron, B6, oprawa twarda