ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZAPEWNIENIE EFEKTYWNOŚCI ORZECZEŃ SĄDÓW MIĘDZYNARODOWYCH W POLSKIM


WRÓBEL A. / PORZĄDKU PRAWNYCH

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 129.99 Twoja cena  123,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja to unikalne dzieło naukowe będące rzetelną i kompleksową analizą prawną wykonywania orzeczeń sądów europejskich (Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka) i sądów międzynarodowych (w tym Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości i trybunałów arbitrażowych w sprawach inwestycyjnych) w krajowym porządku prawnym.

Autorzy, oprócz rozważań dotyczących ogólnych zagadnień zapewnienia efektywności orzeczeniom sądów międzynarodowych, zawarli w publikacji wiele niezwykle interesujących zagadnień szczegółowych, jak na przykład wznowienia postępowań sądowych w rezultacie wyroków sądów europejskich czy odszkodowania za niewykonywanie tych wyroków przez Polskę, a także sporny w polskiej kulturze prawnej problem odmowy zastosowania przez sąd ustawy sprzecznej z prawem europejskim. W literaturze polskiej jest to jedyna pozycja naukowa, która opisuje i poddaje krytycznej analizie mechanizmy prawne zapewnienia efektywności orzeczeń sądów międzynarodowych wewnątrz polskiego porządku prawnego, zarówno przewidziane w prawie międzynarodowym, jak i prawie polskim.

Publikacja skierowana jest głównie do szerokiego kręgu osób zajmujących się praktyką stosowania prawa, a więc sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych. Będzie również przydatna dla pracowników naukowych, studentów i aplikantów w pogłębianiu wiedzy z zakresu stosunków między prawem międzynarodowym i prawem polskim.


Spis treści:

Wykaz skrótów
str. 25

Wstęp
str. 31

Część pierwsza
Zapewnienie efektywności orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w polskim porządku prawnym
str. 33

Ewa Łętowska
Zapewnienie skuteczności orzeczeniom sądów międzynarodowych
str. 35

1. Umiejscowienie problemu
str. 35

1.1. Tytułowy problem jako problem recepcji prawa międzynarodowego
str. 35

1.2. Sytuacyjność recepcji
str. 36

1.3. Kruchość operacyjna zasady prymatu prawa międzynarodowego
str. 36

1.4. Wzrost znaczenia jurysdykcji międzynarodowej i oczekiwań wobec tej jurysdykcji
str. 37

2. Skuteczność - pojęcie wieloznaczne
str. 39

2.1. Skuteczność wyroku - skuteczność prawa międzynarodowego w porządku krajowym
str. 39

2.2. Przykład: "podatek od bezprawia"
str. 39

2.3. Zagrożenie dla stabilności rozstrzygnięć w prawie krajowym i dla autorytetu sądów krajowych
str. .41

2.4. Wyrok jurysdykcji międzynarodowej nie zmusza do wzruszenia wyroku sądu krajowego, ale i nie wyklucza takiego wzruszenia
str. 42

2.5. Dynamizm rozwoju ochrony praw człowieka i prawa wspólnotowego zwiększa oczekiwania na bezpośrednią skuteczność prawa międzynarodowego i zakres oddziaływania wyroków w porządku krajowym
str. 43

3. Podmiotowa skuteczność (wiązanie inter partes) wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 43

3.1. Przedmiot orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - naruszenie praw człowieka
str. 43

3.2. Konkretny i sytuacyjny charakter wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 45

3.3. Zasądzenie rekompensaty pieniężnej
str. 45

3.4. "Pozytywna" treść wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 45

4. Wadliwa operacjonalizacja skuteczności wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Polsce
str. 48

4.1. Nieostry charakter obowiązku wynikającego z art. 46 ust. 1 Konwencji
str. 48

4.2. Zagregowany charakter podmiotu naruszenia: konieczność "rozpisania"

treści wyroku na zadania dla konkretnych organów krajowych
str. 49

4.3. Rekompensata pieniężna: zadośćuczynienie czy odszkodowanie
str. 52

4.4. Wypłata odszkodowania
str. 53

4.5. Brak mechanizmu regresowego
str. 54

4.6. Brak mechanizmu zapewniającego utrzymanie zasady subsydiarności świadczenia w ieniądzu
str. 55

5. Kwestia przełamania zasady stabilności orzeczeń sądu krajowego
str. 56

5.1. Sytuacja normatywna
str. 56

5.2. Brak zmian w praktyce Sądu Najwyższego
str. 57

6. Perwersyjny efekt zasady równoważności ochrony
str. 60

7. Konkluzja: ku multicentryczności władzy sądzenia
str. 61

Leszek Leszczyński
Prawo międzynarodowe w sądowej wykładni operatywnej - teoretycznoprawne aspekty wpływu na przebieg i wyniki wykładni
str. 63


1. Wprowadzenie
str. 63

2. Zastosowanie prawa międzynarodowego przez sąd krajowy
str. 64

3. Wpływ na sądową wykładnię operatywną
str. 67

4. Kilka uwag końcowych
str. 70

Walerian Sanetra
Skuteczność Konwencji czy skuteczność wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka?
str. 73

Ireneusz C. Kamiński, Rafał Kownacki, Karolina Wierczyńska
Wykonywanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w polskim systemie prawnym
str. 89


1. Wprowadzenie
str. 89

2. Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; wykorzystanie środków krajowych
str. 91

3. Obowiązki państwa wynikające z wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 93

3.1. Zadośćuczynienie finansowe
str. 94

3.2. Środki indywidualne (inne niż wypłata zasądzonych kwot)
str. 95

3.3. Środki generalne
str. 97

3.4. Wybór przez państwo środków dotyczących wykonania wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 97

4. Istota wyroku pilotażowego
str. 98

4.1. Wyroki quasi-pilotażowe (quasi pilot judgments lub pilot-like judgment)
str. 101

5. Rola Komitetu Ministrów w zakresie egzekwowania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 102

5.1. Uwagi wstępne
str. 102

5.2. Kategorie spraw podczas kontroli dokonywanej przez Komitet Ministrów
str. 103

5.3. Procedura kontroli wykonania wyroków
str. 105

5.4. Dane statystyczne
str. 109

6. Polski program działań w sprawie wykonania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 109

7. Wykonanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na podstawie wybranych polskich spraw
str. 111

7.1. Prawo do życia w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na przykładzie polskich spraw
str. 111

7.1.1. Sprawa Byrzykowski przeciwko Polsce
str. 113

7.1.2. Sprawa Dzieciak przeciwko Polsce
str. 114

8. Naruszenia art. 3 Konwencji - wolność od tortur i nieludzkiego, poniżającego traktowania i karania
str. 116

8.1. Sprawa Berliński przeciwko Polsce
str. 118

8.2. Sprawa Dzwonkowski przeciwko Polsce
str. 119

8.3. Sprawa Lewandowscy przeciwko Polsce
str. 121

8.4. Przeludnienie więzień i sprawa Musiał przeciwko Polsce
str. 122

9. Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego
str. 127

9.1. Sprawa Berliński przeciwko Polsce
str. 129

9.2. Sprawa Ciepłuch przeciwko Polsce
str. 130

9.3. Sprawa Witold Litwa przeciwko Polsce
str. 132

9.4. Sprawa Musiał przeciwko Polsce
str. 133

9.5. Sprawy przeciwko Polsce dotyczące nadmiernej długości aresztów tymczasowych
str. 136

9.6. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z lat 2008-2009
str. 142

9.7. Wyroki Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich na gruncie art. 5 Konwencji z lat 2007-2009
str. 147

9.7.1. Sprawa Chruściński przeciwko Polsce
str. 147

9.7.2. Sprawa Pankiewicz przeciwko Polsce
str. 148

9.7.3. Inne sprawy
str. 148

9.8. Podsumowanie
str. 149

10. Prawo do rzetelnego procesu sądowego (art. 6)
str. 150

10.1. Przewlekłość postępowania
str. 151

10.1.1. Sprawa Kudła przeciwko Polsce (w kontekście art. 6 ust. 1 i 13 Konwencji)
str. 151

10.1.2. Sprawa D.M. przeciwko Polsce
str. 154

10.1.3. Wykonanie środków generalnych przez Polskę (art. 6 § 1 w zw. z art. 13 Konwencji)
str. 155

10.2. Dostęp do sądu
str. 162

10.2.1. Zagadnienia dotyczące pomocy prawnej
str. 162

10.2.1.1. Sprawy Zagawa przeciwko Polsce, Zaniewski przeciwko Polsce i Biziuk przeciwko Polsce
str. 162

10.2.1.2. Naruszenie prawa do sądu wskutek wadliwej wykładni przepisów - sprawa Laskowska przeciwko Polsce
str. 163

10.2.1.3. Niedostatki dostępu do pomocy prawnej - sprawy Siałkowska przeciwko Polsce i Staroszczyk przeciwko Polsce
str. 163

10.2.2. Zagadnienia dotyczące opłat sądowych
str. 165

10.2.3. Inne przypadki braku dostępu do sądu
str. 168

10.2.3.1. Decyzje Fundacji "Polsko-Niemieckie Pojednanie" - sprawa Woś przeciwko Polsce
str. 168

10.2.3.2. Decyzje Komisji Majątkowej - sprawa Związek Nauczycielstwa Polskiego przeciwko Polsce
str. 170

10.3. Pozostałe przypadki naruszenia prawa do rzetelnego procesu sądowego
str. 171

10.3.1. Postępowania przed izbami morskimi - sprawa Brudnicka i inni przeciwko Polsce
str. 171

10.3.2. Postępowanie dotyczące odwołania syndyka - sprawa Werner przeciwko Polsce
str. 173

10.3.3. Nierzetelność postępowań lustracyjnych
str. 175

10.3.4. Brak możliwości przesłuchania świadka - sprawy Demski przeciwko Polsce i W.S. przeciwko Polsce
str. 177

11. Konwencyjne swobody poddane rygorowi klauzuli limitacyjnej: prawo do życia prywatnego i rodzinnego (art. 8), wolność myśli, sumienia i wyznania (art. 9), swoboda wypowiedzi (art. 10), wolność zgromadzeń i stowarzyszania się (art. 11)
str. 179

11.1. Wprowadzenie
str. 179

11.2. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (art. 8)
str. 180

11.2.1. Sprawa Tysiąc przeciwko Polsce - brak proceduralnych gwarancji dostępu do legalnej aborcji
str. 180

11.2.1.1. Okoliczności sprawy
str. 180

11.2.1.2. Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 181

11.2.1.3. Wykonanie wyroku
str. 183

11.2.2. Tajemnica korespondencji osoby osadzonej
str. 187

11.2.2.1. Uwagi wstępne
str. 187

11.2.2.2. Nowy kodeks karny wykonawczy
str. 188

11.2.2.3. Nowelizacje kodeksu karnego wykonawczego
str. 190

11.2.2.4. Pozostałe działania
str. 193

11.2.2.5. Stan kontroli wykonania wyroków
str. 195

11.2.3. Prawo osadzonego do widzeń
str. 195

11.2.3.1. Opis naruszeń
str. 195

11.2.3.2. Wykonanie wyroków
str. 196

11.2.4. Prawo rodziców do kontaktu z dziećmi
str. 198

11.2.4.1. Sprawy dotyczące konwencji haskiej o cywilnych aspektach uprowadzenia dziecka za granicę
str. 198

11.2.4.2. Inne sprawy dotyczące kontaktów rodziców z dziećmi
str. 200

11.2.5. Prawny zakaz uznania dziecka
str. 203

11.2.6. Inne przypadki naruszenia art. 8
str. 205

12. Wolność myśli, sumienia i wyznania (art. 9)
str. 206

13. Swoboda wypowiedzi (art. 10)
str. 206

13.1. Rozbieżności ze strasburskimi standardami
str. 207

13.2. Wykonanie wyroków
str. 208

14. Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się (art. 11)
str. 210

14.1. Okoliczności sprawy
str. 210

14.2. Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 211

14.3. Kontrola wykonania wyroku
str. 212

14.3.1. Weryfikacja polskiej praktyki administracyjnej
str. 212

14.3.2. Propozycja nowelizacji prawa o zgromadzeniach
str. 214

14.3.2.1. Manifestacje spontaniczne
str. 214

14.3.2.2. Procedury odwoławcze
str. 216

15. Prawo własności w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 217

15.1. Wyroki pilotażowe: sprawy Broniowski przeciwko Polsce i Hutten-Czapska przeciwko Polsce
str. 218

15.1.1. Sprawa Broniowski przeciwko Polsce
str. 218

15.1.2. Sprawa Hutten-Czapska przeciwko Polsce
str. 222

15.1.3. Inne polskie sprawy dotyczące ochrony własności
str. 224

16. Konkluzje
str. 226

Joanna Sieńczyło-Chlabicz
Wpływ orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom na zakres ochrony prywatności osób powszechnie znanych w prawie prywatnym
str. 229


1. Wprowadzenie
str. 229

2. Standardy wypracowane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom
str. 231

3. Ocena stanowiska Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom na gruncie poglądów przedstawicieli doktryny
str. 233

4. Podejście doktryny i judykatury zagranicznej, zwłaszcza niemieckiej, do zagadnienia związania sądów krajowych wyrokiem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom
str. 235

4.1. Stanowisko doktryny i judykatury niemieckiej dotyczące związania sądów krajowych wyrokiem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom
str. 237

5. Wpływ orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom na zakres ochrony prywatności osób powszechnie znanych w prawie prywatnym na przykładzie Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Polski
str. 240

5.1. Niemcy
str. 241

5.2. Wielka Brytania
str. 245

5.3. Polska
str. 247

5.3.1. Podejście polskich sądów do spraw z tytułu naruszenia prywatności osób powszechnie znanych
str. 249

5.4. Francja
str. 253

6. Podsumowanie
str. 254

Adam Bodnar
Instytucjonalne aspekty wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sferze stanowienia prawa
str. 257


1. Wprowadzenie
str. 257

2. Standardy oraz tło badawcze
str. 259

3. System instytucjonalny powołany do wykonywania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 261

3.1. Zarys instytucji odpowiedzialnych za wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 261

3.2. Zalety obecnego rozwiązania instytucjonalnego
str. 263

3.3. Zastrzeżenia
str. 265

3.3.1. Pełnomocnik MSZ ds. Postępowania przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka w strukturze rządu oraz ministerstwa
str. 265

3.3.2. Podstawy prawne
str. 266

3.3.3. Przejrzystość działań
str. 267

3.3.4. Razem czy osobno?
str. 267

3.3.5. Ministerstwa i inne organy
str. 268

3.3.6. Polityka informacyjna
str. 269

3.4. Zainteresowanie Rządu RP problemem wykonania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 269

4. Wykonywanie wyroków przez ustawodawcę
str. 270

4.1. Podwójna rola ciała ustawodawczego
str. 270

4.2. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy i parlamenty narodowe
str. 271

4.3. Parlamenty narodowe a weryfikacja prac rządu w zakresie wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 272

4.4. Zapewnienie zgodności stanowionego prawa z Konwencją
str. 274

4.4.1. Mechanizm instytucjonalny zapewniający zgodność z Konwencją na wczesnym etapie prac legislacyjnych
str. 274

4.4.2. Weryfikacja w Parlamencie pod kątem zgodności z Konwencją
str. 275

4.4.3. Przegląd ustawodawstwa pod kątem zgodności z Konwencją
str. 276

4.5. Kontrola zgodności z Konwencją a praktyka legislacyjna w Polsce
str. 277

4.5.1. Uwagi ogólne
str. 277

4.5.2. Rządowe Centrum Legislacji oraz zasady techniki prawodawczej
str. 277

4.5.3. Rada Legislacyjna
str. 279

4.5.4. Konsultacje społeczne
str. 280

4.5.5. Kontrola dokonywana przez Marszałka Sejmu
str. 280

4.5.6. Rola Komisji Ustawodawczej
str. 281

4.5.7. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka
str. 282

4.5.8. Biuro Analiz Sejmowych
str. 283

4.6. Inne etapy legislacyjne
str. 284

4.7. Kontrola konstytucyjna
str. 284

5. Rola Rzecznika Praw Obywatelskich
str. 285

6. Wnioski i rekomendacje
str. 287

6.1. Rekomendacje dotyczące mechanizmu koordynującego wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 287

6.2. Rekomendacje dotyczące procesu legislacyjnego
str. 288

6.3. Rekomendacje dotyczące Rzecznika Praw Obywatelskich
str. 289

Jerzy Jaskiernia
Wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na ustawodawstwo w państwach członkowskich Rady Europy ze szczególnym uwzględnieniem Polski
str. 291


1. Wprowadzenie
str. 291

2. Ogólna charakterystyka systemu aksjologicznego Rady Europy
str. 294

3. Ogólna charakterystyka Rady Europy jako organizacji międzynarodowej
str. 296

4. Charakter prawny standardów Rady Europy
str. 298

4.1. Standardy prawnie wiążące
str. 298

4.2. Standardy o charakterze "miękkiego prawa"
str. 299

4.3. Wzajemna relacja standardów
str. 300

5. Wymiar aksjologiczny standardów Rady Europy
str. 301

6. Charakter prawny związania państw członkowskich Rady Europy standardami wynikającymi z Konwencji i ewolucja procedury ich egzekwowania w systemie kontrolnym Konwencji
str. 303

7. Oddziaływanie standardów wynikających z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na ustawodawstwo państw członkowskich
str. 308

7.1. Charakter prawny standardów orzeczniczych
str. 308

7.2. Standardy orzecznicze a zasada subsydiarności (pomocniczości)
str. 310

7.3. Obowiązki władz państwowych w zakresie ustawodawstwa wynikające ze standardów rzeczniczych
str. 311

7.4. Obowiązek przeprowadzenia przez państwo zmian ustawodawczych a doktryna "marginesu swobody"
str. 313

7.5. Znaczenie standardów orzeczniczych zawartych w "wyrokach pilotażowych" dla ustawodawstwa krajowego
str. 314

7.6. Znaczenie standardów orzeczniczych w warunkach inkorporacji Europejskiej Konwencji Praw Człowieka do krajowego systemu prawnego
str. 315

7.7. Mechanizmy wdrażania standardów orzeczniczych do ustawodawstwa krajowego
str. 319

7.8. Bariery wdrażania standardów orzeczniczych do ustawodawstwa krajowego w "nowych demokracjach"
str. 321

8. Mechanizmy kontrolne Europejskiej Konwencji Praw Człowieka a ustawodawstwo państw członkowskich
str. 323

8.1. Uprawnienia Komitetu Ministrów
str. 323

8.2. Rola Zgromadzenia Parlamentarnego
str. 325

8.3. Komisarz Praw Człowieka Rady Europy
str. 326

8.4. Znaczenie procedury akcesyjnej
str. 327

8.5. Znaczenie procedury monitoringowej
str. 328

8.6. Ocena efektywności mechanizmów kontrolnych
str. 330

9. Płaszczyzny oddziaływania orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka na ustawodawstwo RP
str. 332

9.1. Proces dostosowywania ustawodawstwa RP do standardów Rady Europy w trakcie procedury akcesyjnej i w pierwszej fazie członkostwa
str. 332

9.2. Współczesne obszary dostosowawcze ustawodawstwa RP do standardów orzeczniczych Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
str. 335

9.2.1. Prawo do życia
str. 335

9.2.2. Prawo do sądu
str. 338

9.2.3. Swoboda informacji
str. 340

9.2.4. Standardy ochrony prywatności osób powszechnie znanych
str. 342

9.2.5. Dopuszczalność stosowania podsłuchu telefonicznego i innych form kontroli
str. 343

9.2.6. Zwalczanie dyskryminacji oraz przeciwdziałanie nietolerancji, rasizmowi i ksenofobii
str. 346

9.2.7. Prawo do dobrej administracji
str. 348

9.2.8. Status cudzoziemców
str. 350

9.2.9. Tymczasowe aresztowanie
str. 352

9.2.10. Lustracja
str. 353

9.2.11. Izolacyjne środki zabezpieczające
str. 355

9.2.12. Zakaz tortur
str. 355

9.2.13. Wznowienie postępowania sądowego w sprawach cywilnych na skutek korzystnego dla strony rozstrzygnięcia organu międzynarodowego
str. 357

9.2.14. Reprywatyzacja
str. 358

9.2.15. Uprawnienia właścicieli budynków czynszowych
str. 358

10. Podsumowanie
str. 359

Elżbieta Morawska
Wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie obowiązków pozytywnych - analiza na tle spraw polskich
str. 361


1. Wprowadzenie
str. 361

2. Dwie kategorie obowiązków państw-stron Konwencji
str. 362

3. Dynamiczna wykładnia Konwencji
str. 364

4. Funkcja i test obowiązków pozytywnych
str. 366

5. Obowiązki pozytywne jako obowiązki rezultatu i zachowania należytej staranności
str. 367

6. Reguły oceny wykonania obowiązków pozytywnych przez państwa-strony Konwencji
str. 367

7. Środki wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przez państwa-strony Konwencji
str. 369

8. Obowiązki pozytywne w sprawach polskich
str. 371

9. Obowiązki pozytywne w zakresie core rights
str. 372

10. Obowiązki pozytywne w zakresie spraw proceduralnych
str. 382

11. Podsumowanie
str. 387

bCzęść druga
Zapewnienie efektywności orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w polskim porządku prawnym
str. 389

Patrycja Dąbrowska-Kłosińska
Skutki wyroków prejudycjalnych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w postępowaniu przed sądami krajowymi w świetle orzecznictwa Trybunału i prawa Unii Europejskiej
str. 391


1. Wprowadzenie
str. 391

2. Zakres rozważań
str. 393

2.1. Zakres przedmiotowy (art. 267 TFUE)
str. 393

2.2. Zakres czasowy i znaczenie postanowień przejściowych Traktatu z Lizbony
str. 396

2.3. Zakres podmiotowy
str. 397

3. Skutki prawne orzeczenia wstępnego Trybunału Sprawiedliwości dla sądu krajowego, który skierował wniosek i sądów odwoławczych w danym postępowaniu głównym
str. 398

4. Problematyka charakteru precedensowego orzeczenia wstępnego i skutku wyroków erga omnes
str. 399

4.1. Powaga orzeczenia wstępnego stwierdzającego nieważność aktu unijnego
str. 399

4.2. Powaga orzeczenia wstępnego zawierającego interpretację prawa unijnego
str. 400

4.2.1. Doktryna CILFIT, czyli aktów jasnych (acte clair) i aktów wyjaśnionych (acte eclaire)
str. 401

4.2.2. Aktualność doktryny CILFIT
str. 402

4.2.3. Doktryna CILFIT a doktryna Köbler i Kühne & Heitz - osłabienie czy wzmocnienie charakteru precedensowego wyroków prejudycjalnych?
str. 403

4.3. Skutki prawne orzeczenia wstępnego Trybunału Sprawiedliwości dla sądów krajowych poza postępowaniem głównym - precedens sui generis a efektywna współpraca sądów unijnych
str. 405

5. Skutek czasowy orzeczeń wstępnych Trybunału Sprawiedliwości
str. 408

5.1. Skutek ex tunc wyroków prejudycjalnych jako zasada i skutek ex nunc jako wyjątek
str. 408

5.2. Ograniczenie zasady retroaktywności
str. 409

5.2.1. Ograniczenie mogące wynikać z prawa krajowego
str. 409

5.2.2. Ograniczenie mogące wynikać z wyroku Trybunału Sprawiedliwości
str. 410

5.3. Przesłanki uzasadniające ograniczenie skutku wyroku prejudycjalnego tylko na przyszłość - najnowsze orzecznictwo
str. 411

5.3.1. Ryzyko poważnych konsekwencji
str. 411

5.3.2. Dobra wiara osób prywatnych oraz władz krajowych
str. 412

5.3.3. Obiektywna i istotna niepewność w odniesieniu do konsekwencji prawa unijnego
str. 412

6. Zapewnianie skuteczności orzeczeniom wstępnym Trybunału Sprawiedliwości - obowiązki sądów krajowych
str. 413

6.1. Ogólny obowiązek wykonywania i stosowania wyroków prejudycjalnych
str. 413

6.1.1. Znajomość i bieżące śledzenie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości
str. 413

6.1.2. Właściwa interpretacja orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości
str. 414

6.1.3. Konsekwencje prawne niezastosowania się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości
str. 414

6.2. Rozstrzyganie problemów prawnych wynikających z treści orzeczenia stępnego
str. 415

6.2.1. Powtórny wniosek wstępny sądu krajowego w tej samej sprawie
str. 415

6.2.2. Podjęcie decyzji w odniesieniu do prawa krajowego
str. 416

6.3. Zapewnianie pełnej realizacji zasady effet utile
str. 417

7. Podsumowanie
str. 417

Agnieszka Grzelak
Sytuacja polskich sądów w odniesieniu do pytania prejudycjalnego w dziedzinie współpracy w sprawach karnych w Unii Europejskiej
str. 419


1. Wprowadzenie
str. 419

2. Pytanie prejudycjalne w dziedzinie współpracy w sprawach karnych przed i po Traktacie z Lizbony
str. 421

2.1. Podstawa traktatowa do zadawania pytania prejudycjalnego przez sąd krajowy
str. 421

2.2. Sądy właściwe do zadawania pytania prejudycjalnego w dziedzinie współpracy w sprawach karnych
str. 423

2.3. Zakres przedmiotowy orzeczenia prejudycjalnego
str. 424

2.4. Pilny tryb prejudycjalny
str. 426

3. Okres przejściowy i jego konsekwencje dla polskich sądów
str. 428

4. Problem złożenia oświadczenia przez Polskę po wejściu w życie Traktatu z Lizbony
str. 431

5. Podsumowanie
str. 435

Nina Półtorak
Skuteczność orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej a skuteczność orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w świetle zasady równoważności i efektywności ochrony
str. 437


1. Wprowadzenie
str. 437

2. Zasada procedur krajowych
str. 437

3. Efektywna ochrona prawna oraz warunki równoważności i skuteczności
str. 438

3.1. Warunek równoważności
str. 439

3.2. Warunek skuteczności
str. 441

4. Podobieństwo roszczeń wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Sprawiedliwości
str. 443

4.1. Wspólne cechy orzeczeń trybunałów
str. 443

4.2. Różnice pomiędzy orzeczeniami trybunałów
str. 444

4.3. Podobieństwo orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości i sądów konstytucyjnych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości
str. 449

5. Ochrona roszczeń wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Sprawiedliwości
str. 452

5.1. Wznowienie postępowania administracyjnego
str. 453

5.2. Wznowienie postępowania sądowego
str. 455

5.3. Zwrot nadpłaty podatku
str. 458

5.4. Odpowiedzialność odszkodowawcza
str. 460

6. Podsumowanie
str. 462

Anna Kalisz
Orzekanie z udziałem zasad ogólnych jako droga do zapewniania aksjologicznej skuteczności stosowania prawa unijnego - uwagi teoretycznoprawne na tle wyroku Kücükdevici
str. 465

Justyna Łacny
Skuteczna, proporcjonalna i odstraszająca sankcja za naruszenie prawa unijnego
str. 477


1. Wprowadzenie
str. 477

2. Pojęcie sankcji w prawie unijnym
str. 480

3. Kryteria sankcji nakładanej za naruszenia prawa unijnego
str. 481

3.1. Skuteczność sankcji
str. 481

3.2. Proporcjonalność sankcji
str. 484

3.3. Efekt odstraszający sankcji
str. 488

3.4. Ekwiwalentność sankcji - czy zawsze?
str. 490

4. Sankcje niewypełniające kryteriów skuteczności, proporcjonalności i efektu odstraszającego
str. 493

5. Podsumowanie
str. 495

Agnieszka Sołtys
Wykładnia prawa krajowego zgodnie z dyrektywami jako środek zapewnienia skuteczności orzeczeniom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (podjętym w trybie art. 267 TFUE) w polskim porządku prawnym
str. 497


Ewa Skibińska
Prounijna wykładnia przepisów prawa spółek
str. 527


1. Wprowadzenie
str. 527

2. Istota prounijnej wykładni prawa spółek
str. 529

3. Rekonstrukcja wzorca interpretacyjnego
str. 531

4. Kolejność stosowania reguł wykładni
str. 541

5. Zakres prounijnej wykładni prawa spółek
str. 545

Marta Kulikowska
Zapewnienie skuteczności wyrokom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach własności przemysłowej poprzez prounijną wykładnię ustawy - Prawo własności przemysłowej w orzecznictwie sądów administracyjnych
str. 553

1. Zagadnienia intertemporalne
str. 553

2. Stosowanie ustawy - Prawo własności przemysłowej przez sądy administracyjne
str. 561

Bernard Łukańko
Zapewnienie skuteczności orzeczeniom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w polskiej procedurze cywilnej
str. 571


1. Wprowadzenie
str. 571

2. Zagadnienia szczegółowe
str. 576

2.1. Zawieszenie postępowania
str. 576

2.1.1. Możliwość zawieszenia postępowania cywilnego w przypadku zadania pytania prejudycjalnego
str. 576

2.1.2. Obowiązek zawieszenia postępowania w przypadku toczącego się przed Trybunałem Sprawiedliwości postępowania w innej sprawie, która może mieć wpływ na rozstrzygnięcie sporu cywilnego
str. 579

2.2. Stosowanie prawa unijnego przez sąd krajowy z urzędu
str. 582

2.3. Wznowienie postępowania
str. 586

2.4. Egzekucja wyroków Trybunału Sprawiedliwości w postępowaniu cywilnym
str. 593

3. Podsumowanie
str. 595

Grażyna Zboralska
Zapewnienie skuteczności orzeczeniom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w polskiej procedurze karnej
str. 597


1. Wprowadzenie
str. 597

2. Zawieszenie postępowania przed sądem krajowym
str. 601

3. Związanie poglądem prawnym sądu drugiej instancji lub Sądu Najwyższego
str. 602

4. Stosowanie prawa unijnego z urzędu
str. 604

5. Wznowienie postępowania
str. 607

6. Podsumowanie
str. 611

Agnieszka Wilk-Ilewicz
Wykonywanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez sądy administracyjne
str. 613


1. Wprowadzenie
str. 613

2. Możliwe zachowania sądów po otrzymaniu odpowiedzi Trybunału Sprawiedliwości w trybie prejudycjalnym
str. 614

2.1. Orzeczenie Trybunału nie budzi żadnych wątpliwości sądu krajowego
str. 614

2.2. Orzeczenie Trybunału pozostawia sądowi krajowemu ocenę lub wybór konkretnych środków
str. 615

2.3. Orzeczenie Trybunału budzi wątpliwości sądu krajowego - w takiej sytuacji sąd krajowy występuje z kolejnym pytaniem prejudycjalnym
str. 615

2.4. Orzeczenie Trybunału budzi wątpliwości sądu krajowego, ale pomimo to sąd podejmuje próbę wykonania orzeczenia Trybunału
str. 616

2.5. Orzeczenie Trybunału budzi wątpliwości sądu krajowego, ponieważ wkracza w materię gwarantowaną konstytucyjnie
str. 616

2.6. Orzeczenie Trybunału budzi wątpliwości sądu krajowego, ponieważ wykracza poza zakres właściwości Trybunału
str. 617

2.7. Trybunał udziela odpowiedzi, ale bez znaczenia dla sprawy - sąd krajowy nie stosuje orzeczenia Trybunału
str. 617

3. Czynniki wpływające na wykonywanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości
str. 618

4. Wykonywanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości przez wojewódzkie sądy administracyjne oraz Naczelny Sąd Administracyjny
str. 620

4.1. Pytanie prejudycjalne WSA w Warszawie w sprawie III SA/Wa 679/05 (C-313/05 Brzeziński)
str. 620

4.2. Pytanie prejudycjalne WSA w Łodzi w sprawie I SA/Łd 1089/05 (C-168/06 Ceramika Paradyż)
str. 625

4.3. Pytanie prejudycjalne WSA we Wrocławiu w sprawie I SA/Wr 1238/06 (C-25/07 Sosnowska)
str. 626

4.4. Pytanie prejudycjalne WSA w Krakowie w sprawie I SA/Kr 603/06 (C-414/07 Magoora)
str. 628

4.5. Pytanie prejudycjalne WSA w Białymstoku w sprawie I SA/Bk 121/07 (C-426/07 Krawczyński)
str. 630

4.6. Pytanie prejudycjalne NSA w Warszawie w sprawie I FSK 1062/06 (C-502/07 K-1 )
str. 631

4.7. Pytanie prejudycjalne WSA we Wrocławiu w sprawie I SA/Wr 971/07 (C-544/07 Rüffler )
str. 633

4.8. Pytanie prejudycjalne WSA w Poznaniu w sprawie I SA/Po 1756/07 (C-314/08 Filipiak)
str. 635

4.9. Pytanie prejudycjalne NSA w Warszawie w sprawie II FSK 591/07 (C-441/08 Elektrownia Pątnów)
str. 636

5. Podsumowanie
str. 638

Dawid Miąsik
Zapewnienie skuteczności wyrokom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej poprzez odmowę zastosowania przepisu prawa krajowego sprzecznego z prawem unijnym
str. 641


1. Wprowadzenie
str. 641

2. Odmowa zastosowania przepisu prawa krajowego a zapewnienie skuteczności wyrokom Trybunału Sprawiedliwości
str. 644

3. Źródła obowiązku odmowy zastosowania przepisu prawa krajowego
str. 645

4. Kto jest zobowiązany do odmowy zastosowania przepisu sprzecznego z prawem unijnym?
str. 652

5. Kiedy podmiot stosujący prawo ma obowiązek odmówić zastosowania przepisu prawa krajowego?
str. 653

6. Kiedy zachodzi sprzeczność prawa krajowego z prawem unijnym?
str. 655

7. Istota i konsekwencje odmowy zastosowania przepisu prawa krajowego
str. 659

8. Podsumowanie
str. 661

Monika Szwarc-Kuczer
Odmowa zastosowania przepisu ustawy karnej przez sąd z uwagi na niezgodność z przepisami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej statuującymi swobody rynku wewnętrznego
str. 663


1. Wprowadzenie
str. 663

2. Charakter norm prawa Unii Europejskiej
str. 666

2.1. Zasada pierwszeństwa
str. 666

2.2. Charakter przepisu prawa unijnego
str. 668

2.3. Charakter konfliktu między normą prawa karnego a normą prawa Unii Europejskiej
str. 669

3. Odmowa zastosowania normy prawa karnego materialnego sprzecznej z przepisem TFUE statuującym swobodę rynku wewnętrznego w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości
str. 670

3.1. Niedopuszczalność ustalenia odpowiedzialności karnej z uwagi na pierwszeństwo dobra chronionego przez przepis TFUE
str. 670

3.2. Niedopuszczalność ustalenia odpowiedzialności karnej z uwagi na naruszenie zasady proporcjonalności i niedyskryminacji
str. 674

4. Wyłączenie odpowiedzialności karnej za zachowania stanowiące realizację swobód rynku wewnętrznego w polskim prawie karnym
str. 683

4.1. Wyłączenie bezprawności karnej
str. 684

4.1.1. Pierwotna legalność czynu
str. 684

4.1.2. Wtórna legalność czynu - "kontratyp unijny"
str. 686

4.2. Brak społecznego niebezpieczeństwa czynu
str. 689

5. Odstąpienie od karania z uwagi na naruszenie zasady proporcjonalności lub niedyskryminacji
str. 691

6. Podsumowanie
str. 694

Dawid Miąsik
Zapewnienie skuteczności wyrokom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez polskie sądy poprzez odmowę zastosowania przepisu prawa krajowego niezgodnego z prawem unijnym
str. 697


1. Wprowadzenie
str. 697

2. Odmowa zastosowania przepisu prawa krajowego sprzecznego z prawem unijnym w orzecznictwie Sądu Najwyższego oraz sądów powszechnych
str. 700

2.1. Recepcja obowiązku odmowy zastosowania przepisu prawa krajowego
str. 700

2.2. Odmowa zastosowania przepisu czy odmowa zastosowania normy?
str. 701

2.3. Kiedy Sąd Najwyższy oraz sądy powszechne mogą stwierdzać sprzeczność przepisów prawa krajowego z prawem unijnym?
str. 701

2.4. Czy odmowa zastosowania przepisu prawa polskiego jest możliwa wyłącznie w przypadku stwierdzenia jego sprzeczności z bezpośrednio skutecznym przepisem prawa unijnego?
str. 702

2.5. Związanie wyrokami Trybunału Sprawiedliwości
str. 703

2.6. Postacie odmowy zastosowania przepisu prawa polskiego niezgodnego z prawem unijnym
str. 704

2.7. Skutki stwierdzenia naruszenia obowiązku odmowy zastosowania
str. 707

3. Odmowa zastosowania przepisu prawa polskiego w orzecznictwie sądów administracyjnych
str. 708

3.1. Recepcja obowiązku odmowy zastosowania przepisu prawa krajowego
str. 708

3.2. Odmowa zastosowania przepisu czy odmowa zastosowania normy?
str. 709

3.3. Kiedy sądy administracyjne mogą stwierdzać sprzeczność przepisów prawa krajowego z prawem unijnym?
str. 710

3.4. Czy odmowa zastosowania przepisu prawa polskiego jest możliwa wyłącznie w przypadku stwierdzenia jego sprzeczności z bezpośrednio skutecznym przepisem prawa unijnego?
str. 711

3.5. Związanie wyrokami Trybunału Sprawiedliwości
str. 711

3.6. Istota odmowy zastosowania
str. 712

3.7. Skutki stwierdzenia naruszenia obowiązku odmowy zastosowania
str. 714

4. Podsumowanie
str. 718

Krystyna Kowalik-Bańczyk
Wykonywanie w Polsce aktów instytucji i orzeczeń sądów Unii Europejskiej nakładających zobowiązania pieniężne na podmioty prywatne
str. 721

1. Wprowadzenie
str. 721

2. Akty stanowiące tytuł egzekucyjny w świetle Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
str. 723

2.1. Akty Rady, Komisji i Europejskiego Banku Centralnego jako tytuły egzekucyjne
str. 723

2.2. Wyroki Trybunału Sprawiedliwości jako tytuły egzekucyjne
str. 726

3. Wykonywanie aktów instytucji i wyroków sądów Unii Europejskiej w Polsce
str. 728

3.1. Zawiadomienie o właściwym organie na terytorium RP
str. 728

3.2. Postępowanie egzekucyjne regulowane przez przepisy procedury cywilnej państwa postępowania
str. 729

3.3. Nadanie klauzuli wykonalności
str. 730

3.4. Przeprowadzenie egzekucji
str. 731

3.5. Zawieszenie postępowania egzekucyjnego
str. 732

3.6. Kontrola prawidłowości przeprowadzenia egzekucji
str. 734

3.7. Brak możliwości wniesienia powództwa przeciwegzekucyjnego
str. 734

4. Podsumowanie
str. 735

Monika Domańska
Skuteczne wykonywanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących wprowadzenia w życie zakazu dyskryminacji ze względu na wiek w zatrudnieniu - perspektywa osiągnięcia celu dyrektywy ramowej 2000/78
str. 737

1. Wprowadzenie
str. 737

2. Ogólna charakterystyka dyrektywy ramowej 2000/78 w zakresie regulacji zakazującej dyskryminacji ze względu na wiek
str. 738

3. Implementacja zakazu dyskryminacji ze względu na wiek w polskim porządku prawnym na tle wniosków wynikających ze sprawy Mangold
str. 740

4. Osiągnięcie wieku emerytalnego jako przesłanka rozwiązania stosunku pracy - wnioski na tle sprawy Palacios de la Villa
str. 746

5. Wiek jako kryterium determinujące możliwość wykonywania zawodu
str. 753

6. Staż pracy jako kryterium dyskryminacji ze względu na wiek (sprawa David Hütter)
str. 756

7. Seda Kücükdeveci = Mangold II
str. 759

Maciej Taborowski
Wpływ orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na status krajowych ostatecznych decyzji administracyjnych i prawomocnych wyroków sądowych - uwagi na tle procedury administracyjnej i administracyjno-sądowej
str. 761


1. Wprowadzenie
str. 761

2. Obowiązek wykładni zgodnej przepisów proceduralnych a status definitywnych rozstrzygnięć organów krajowych
str. 766

2.1. Uwagi wstępne
str. 766

2.2. Wykładnia zgodna wobec zasady pewności prawa
str. 768

2.3. Wykładnia zgodna na przykładzie art. 240 § 1 pkt 11 ordynacji podatkowej
str. 772

3. Wpływ wyroku Kühne & Heitz na status definitywnych rozstrzygnięć organów krajowych
str. 779

3.1. Uwagi wstępne
str. 779

3.2. Zakres zastosowania wyroku Kühne & Heitz
str. 783

3.3. Przesłanki zastosowania wyroku Kühne & Heitz
str. 784

3.3.1. Możliwość wzruszenia decyzji wynikająca z prawa krajowego
str. 785

3.3.2. Potwierdzenie przez sąd krajowy w rozumieniu art. 267 akapit trzeci TFUE zgodności z prawem decyzji administracyjnej
str. 787

3.3.3. Nieprawidłowość decyzji w świetle wykładni przyjętej przez Trybunał Sprawiedliwości
str. 788

3.3.4. Niezwłoczne wystąpienie zainteresowanego do organu krajowego
str. 788

3.3.5. Obowiązki organów krajowych związane z wyrokiem Kühne & Heitz
str. 789

3.4. Wyrok Kühne & Heitz wobec polskiego postępowania administracyjnego
str. 791

4. Zasada równoważności a status definitywnych rozstrzygnięć organów krajowych
str. 798

4.1. Uwagi wstępne
str. 798

4.2. Zasada równoważności i prawomocne orzeczenia sądowe
str. 800

4.3. Zasada równoważności i ostateczne decyzje administracyjne
str. 804

4.4. Zastosowanie zasady równoważności w polskim systemie prawa - przykład na tle art. 145a k.p.a. i art. 272 p.p.s.a
str. 810

5. Podsumowanie
str. 815

Eliza Skotnicka
Kompetencje sądów powszechnych do stosowania z urzędu prawa Unii Europejskiej w polskim procesie cywilnym
str. 817


1. Wprowadzenie
str. 817

2. Unijny standard stosowania prawa wspólnotowego w sprawach cywilnych
str. 819

2.1. Zasady ogólne stosowania z urzędu prawa unijnego
str. 819

2.2. Obowiązek sądu krajowego uwzględniania z urzędu zarzutów opartych na prawie unijnym
str. 821

2.2.1. Szczególne okoliczności sprawy
str. 822

2.2.2. Sprawy dotyczące ochrony praw konsumentów oparte na dyrektywie 93/13
str. 822

3. Reguły obowiązujące w polskim procesie cywilnym mające znaczenie dla stosowania prawa Unii Europejskiej
str. 825

3.1. Uwagi wstępne
str. 826

3.2. Pojęcie stosowania prawa, w tym także prawa unijnego, w odniesieniu do polskiego cywilnego prawa procesowego
str. 826

3.3. Postępowanie cywilne przed sądem rozpoznającym sprawę w pierwszej instancji
str. 828

3.3.1. Granice orzekania sądu pierwszej instancji
str. 828

3.3.2. Zasada kontradyktoryjności
str. 829

3.3.3. Prekluzja dowodowa
str. 831

3.3.4. Zarzuty uwzględniane przez sąd z urzędu i na wniosek strony
str. 832

3.4. Postępowanie cywilne przed sądem rozpoznającym sprawę w drugiej instancji
str. 833

3.5. Stosowanie prawa unijnego przez sąd pierwszej i drugiej instancji
str. 837

3.6. Stosowanie prawa unijnego w sprawach z udziałem konsumentów
str. 840

3.6.1. Uwagi wstępne
str. 840

3.6.2. Właściwość miejscowa sądu w świetle art. 202 k.p.c. a niedozwolona klauzula prorogacyjna
str. 840

3.6.3. Obowiązek badania z urzędu postanowień umownych pod względem ich abuzywności a reguły postępowania w sprawach odrębnych - uproszczonym, upominawczym i nakazowym
str. 844

3.6.4. Wnioski
str. 845

4. Stosowanie prawa unijnego z urzędu przez Sąd Najwyższy
str. 847

5. Podsumowanie
str. 851

Wojciech Postulski
Zapewnienie skuteczności orzeczeń sądów międzynarodowych w polskim porządku prawnym - wykonywanie orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zarządzających wobec Polski środki tymczasowe
str. 855


1. Wprowadzenie
str. 855

2. Charakterystyka środków tymczasowych
str. 856

3. Wykonalność środków tymczasowych
str. 857

4. Rodzaje środków tymczasowych - analiza orzeczeń Trybunału i Sądu
str. 860

5. Sposoby wykonania środków tymczasowych
str. 865

5.1. Zagadnienia metodologiczne
str. 865

5.2. Sposoby wykonania poszczególnych typów środków tymczasowych
str. 866

Katarzyna Strąk
Zapewnienie skuteczności orzeczeniom Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zapadłym w trybie skargi na uchybienie zobowiązaniom traktatowym
str. 869


1. Wprowadzenie
str. 869

2. Wyrok w sprawie C-170/07 (sprawa dotycząca obowiązkowego badania technicznego przywożonych pojazdów używanych)
str. 871

Wykonanie wyroku w sprawie C-170/07
str. 873

3. Wyrok w sprawie C-227/07 (sprawa dotycząca dostępu telekomunikacyjnego)
str. 874

Wykonanie wyroku w sprawie C-227/07
str. 876

4. Wyrok w sprawie C-492/07 (sprawa dotycząca definicji abonenta)
str. 876

Wykonanie wyroku w sprawie C-492/07
str. 878

5. Wyrok w sprawie C-475/07 (sprawa dotycząca podatku akcyzowego od energii elektrycznej)
str. 879

Wykonanie wyroku w sprawie C-475/07
str. 883

6. Wyrok w sprawie C-143/08 (sprawa dotycząca wdrażania dyrektywy MiFID)
str. 887

Wykonanie wyroku w sprawie C-143/08
str. 888

7. Wyrok w sprawie C-165/08 (sprawa dotycząca organizmów zmodyfikowanych genetycznie)
str. 889

Wykonanie wyroku w sprawie C-165/08
str. 893

8. Wyrok w sprawie C-551/08 (sprawa dotycząca działalności reasekuracyjnej)
str. 894

Wykonanie wyroku w sprawie C-551/08
str. 895

9. Podsumowanie
str. 896

Część trzecia
Zapewnienie skuteczności orzeczeń sądów międzynarodowych w polskim porządku prawnym
str. 897

Przemysław Saganek
Zapewnianie skuteczności orzeczeń Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w prawie krajowym
str. 899


1. Wprowadzenie
str. 899

2. Treść orzeczeń Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości a zagadnienie ewentualnej ich bezpośredniej skuteczności
str. 900

3. Skutki orzeczenia na płaszczyźnie międzynarodowoprawnej a prawo krajowe
str. 904

4. Orzeczenia sądów krajowych poprzedzające sprawę Medellin
str. 906

5. Sprawy Konwencji o stosunkach konsularnych i reakcja sądu amerykańskiego
str. 908

6. Spojrzenie z perspektywy instytucji prawa krajowego
str. 910

6.1. Spojrzenie z punktu widzenia konstytucji wybranych państw
str. 910

6.2. Spojrzenie z perspektywy przepisów ustawowych
str. 911

Grzegorz Borkowski
Uwagi na temat uznawania i wykonywania orzeczeń wydanych w międzynarodowym arbitrażu inwestycyjnym nakładających na państwo obowiązki o charakterze niepieniężnym
str. 915

Wojciech Sadowski
Zapewnienie skuteczności wyroków trybunałów arbitrażowych w sporach inwestycyjnych
str. 923


1. Wprowadzenie
str. 923

2. Charakterystyka postępowania arbitrażowego w sporach inwestycyjnych
str. 926

3. Rodzaje rozstrzygnięć
str. 929

4. Charakter i moc prawna wyroku
str. 933

5. Exequatur
str. 937

5.1. Dopuszczalność postępowania w sprawie o wykonanie wyroku arbitrażowego
str. 937

5.2. Problem odmowy wykonania wyroku arbitrażowego w sporze inwestycyjnym
str. 940

6. Przymusowa egzekucja
str. 946

7. Podsumowanie
str. 953

Łukasz Gruszczyński
Dochodzenie przez podmioty prywatne odszkodowania od Skarbu Państwa w przypadku niewykonania przez Polskę rekomendacji Światowej Organizacji Handlu jako instrument zapewnienia ich skuteczności
str. 955


1. Wprowadzenie
str. 955

2. Światowa Organizacja Handlu i rozstrzyganie międzynarodowych sporów handlowych
str. 956

3. Zasady odpowiedzialności polskiego Skarbu Państwa w przypadku niewykonania rekomendacji DSB
str. 959

3.1. Reżim krajowy
str. 960

3.2. Reżim unijny
str. 962
3.3. Wnioski
str. 971

4. Podsumowanie
str. 973


976 stron, B5, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022