W świetle szczególnego kontekstu służby państwu, niniejsza książka
poszukuje odpowiedzi na następujące pytania: czy urzędnicy mogą swobodnie wypowiadać
się na każdy temat, krytykować swojego pracodawcę, publicznie wyrażać polityczne
opinie, przynależeć do partii politycznej lub angażować się w inną działalność
publiczną i polityczną?
Jeżeli powyższe formy aktywności obywatelskiej są w ich wypadku zakazane
lub znacznie ograniczone, to należy zastanowić się nad prawnym uzasadnieniem tych
ograniczeń…
Ze Wstępu
Spis treści:
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
Rozdział 1 STATUS PRAWNY URZĘDNIKÓW
1.1 Uwagi wstępne
1.2 Urzędnik w państwie
1.3 Stosunek między urzędnikiem a władzą publiczną
1.4 Konstytucyjne prawa urzędników
1.5 Umowne ograniczenie praw konstytucyjnych
1.6 Prawo do rzetelnego procesu sądowego
1.7 Uwagi końcowe
Rozdział 2 WOLNOŚĆ SŁOWA URZĘDNIKÓW
2.1 Uwagi wstępne
2.2 Ramy normatywne
2.3 Teoria władztwa organizacyjnego
2.4 Teorie wolności słowa w kontekście służby publicznej
2.5 Ograniczenia swobody wypowiedzi urzędników
2.6 Sądowe standardy ochrony wolności słowa urzędników
2.7 Cechy urzędniczej wypowiedzi
2.8 Uwagi końcowe
Rozdział 3 POLITYCZNA DZIAŁALNOŚĆ URZĘDNIKÓW
3.1 Uwagi wstępne
3.2 Prawo do stowarzyszania się
3.3 Zagrożenia związane z aktywnością polityczną urzędników
3.4 Regulacja działalności politycznej urzędników
3.5 Formy działalności politycznej urzędników
3.6 Relacja między zakazami a charakterem obowiązków służbowych i pozycją w
administracji
3.7 Ocena działalności politycznej z perspektywy czasu i miejsca
3.8 Ocena działalności politycznej urzędników z perspektywy interesu narodowego
3.9 Uwagi końcowe
Rozdział 4 PRAWA POLITYCZNE URZĘDNIKÓW W POLSCE
4.1 Uwagi wstępne
4.2 Członkostwo w partiach politycznych
4.3 Polscy urzędnicy w kontekście lustracji
4.4 Uwagi końcowe
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ DOKUMENTÓW
WYKAZ ORZECZEŃ SĄDOWYCH
BIBLIOGRAFIA
340 stron, A5, oprawa miękka