ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PUBLICZNE PRAWO GOSPODARCZE


OLSZEWSKI J. RED.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2012, wydanie II

cena netto: 65.90 Twoja cena  62,61 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publiczne prawo gospodarcze Wydanie II

W podręczniku ,,Publiczne prawo gospodarcze" omówiono najważniejsze akty prawne mające charakter przepisów publicznych i dotyczące aspektów gospodarczych, w tym m.in. ustawy: o swobodzie działalności gospodarczej, o ochronie konkurencji i konsumentów, prawo zamówień publicznych, prawo pomocy publicznej. Opracowanie składa się z pięciu części, które dotyczą: prawa prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, prawa ochrony mechanizmów rynkowych, prawa ochrony równości konkurowania, prawa uczciwej konkurencji, realizacji planowania poprzez politykę rozwoju i zagospodarowanie przestrzenne.


Spis treści

Przedmowa .............................................................................................................. V

Wykaz skrótów ........................................................................................................ XIX

Uwagi wstępne o przedmiocie „publiczne prawo gospodarcze” ..................... 1

§ 1. Publiczne prawo gospodarcze i jego podstawowe pojęcia ..................... 1 1

I. Transformacja prawa gospodarczego .............................................. 1 1

II. Umiejscowienie prawa gospodarczego w obrębie nauk prawnych .......................................................................................... 3 2

Część I. Prawo prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców ....................................................................................... 5

Uwagi wstępne do części I ................................................................................. 7 3

Rozdział I. Zasady prowadzenia działalności gospodarczej ............................ 9 4

§ 2. Uwagi ogólne ............................................................................................ 9 4

§ 3. Zasada wolności gospodarczej ................................................................. 10 5

I. Przedmiotowe ujęcie wolności gospodarczej .................................. 11 6

II. Podmiotowe ujęcie wolności gospodarczej .................................... 12 7

III. Konstytucyjne ujęcie wolności gospodarczej i jej gwarancje ........ 13 8

IV. Gwarancje wolności gospodarczej .................................................. 14 9

§ 4. Zasada równości przedsiębiorców ........................................................... 16 10

I. Treść zasady równości ..................................................................... 16 10

II. Równość w dziedzinie gospodarowania ......................................... 17 11

§ 5. Zasada uczciwej konkurencji ................................................................... 18 12

I. Uwagi ogólne ................................................................................... 18 12

II. Uwarunkowania uczciwej konkurencji ........................................... 19 13

§ 6. Zasada poszanowania dobrych obyczajów .............................................. 20 14

I. Uwagi ogólne ................................................................................... 20 14

II. Kontrowersje wokół pojęcia dobrych obyczajów ........................... 21 15

§ 7. Zasada poszanowania słusznych interesów konsumentów ..................... 22 16

I. Pojęcie konsumenta ......................................................................... 22 16

II. Słuszne interesy konsumentów ........................................................ 23 17

Rozdział II. Działalność gospodarcza, pojęcie przedsiębiorcy ........................ 26 18

§ 8. Pojęcia działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ...................................... 26 18

I. Ustalenie prawnego zakresu pojęcia działalności gospodarczej na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ........... 26 18

II. Pojęcie przedsiębiorcy ..................................................................... 31 19

Rozdział III. Charakterystyka poszczególnych przedsiębiorców .................... 33 20

§ 9. Przedsiębiorcy publiczni ........................................................................... 33 20

I. Przedsiębiorstwa państwowe. Przekształcenia własnościowe ........ 33 20

1. Wprowadzenie ............................................................................ 33 20

2. Podstawy prawne działania przedsiębiorstw państwowych ..... 34 21

3. Definicja przedsiębiorstwa państwowego ................................. 34 22

4. Zasady działania przedsiębiorstw państwowych ...................... 35 23

4.1. Zasada samodzielności ....................................................... 35 23

4.2. Zasada samorządności ........................................................ 36 24

4.3. Zasada samofinansowania .................................................. 36 25

5. Rodzaje przedsiębiorstw państwowych ..................................... 36 26

6. Mienie przedsiębiorstwa państwowego ..................................... 38 27

7. Organy przedsiębiorstwa ............................................................ 38 28

7.1. Dyrektor .............................................................................. 38 29

8. Reorganizacja przedsiębiorstwa państwowego (łączenie, podział) ....................................................................................... 39 30

9. Likwidacja przedsiębiorstwa państwowego .............................. 40 31

10. Umowa o zarządzanie majątkiem przedsiębiorstwa państwowego .............................................................................. 41 32

11. Zarząd komisaryczny (postępowanie naprawcze) .................... 42 33

12. Nadzór założycielski .................................................................. 43 34

13. Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych .............................................................................. 44 35

14. Komercjalizacja przedsiębiorstwa państwowego ...................... 44 36

15. Tryb komercjalizacji .................................................................. 47 37

16. Akt komercjalizacji .................................................................... 48 38

17. Jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa .................................... 48 39

17.1. Organy jednoosobowej spółki Skarbu Państwa .............. 50 40

17.2. Zarząd ............................................................................... 50 41

17.3. Rada nadzorcza ................................................................. 50 42

17.4. Walne zgromadzenie ......................................................... 51 43

18. Wniesienie przedsiębiorstwa do jednoosobowej spółki Skarbu Państwa .......................................................................... 52 44

II. Spółki Skarbu Państwa .................................................................... 52 45

1. Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa ...................................... 52 45

2. Spółki radiofonii i telewizji ....................................................... 53 46

3. Spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa .............. 54 47

4. Spółki z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa ............. 54 48

III. Jednostki samorządu terytorialnego ................................................ 55 49

1. Uwagi ogólne ............................................................................. 55 49

2. Status gminy jako przedsiębiorcy ............................................. 56 50

3. Status powiatu jako przedsiębiorcy ........................................... 57 51

4. Status województwa jako przedsiębiorcy ................................. 57 52

5. Status jednostki samorządu terytorialnego jako

przedsiębiorcy w prawie prywatnym ........................................ 58 53

6. Status samorządowego zakładu budżetowego .......................... 59 54

IV. Spółki komunalne ............................................................................ 59 55

1. Uwagi ogólne ............................................................................. 59 55

2. Zakres działalności spółek komunalnych .................................. 61 56

3. Rada nadzorcza w spółkach komunalnych ............................... 62 57

4. Zarząd ......................................................................................... 63 58

5. Zgromadzenie wspólników (walne zgromadzenie) .................. 64 59

6. Szczególne postacie spółek komunalnych ................................ 65 60

V. Uczelnie publiczne ........................................................................... 65 61

§ 10. Przedsiębiorcy prywatni ........................................................................... 68 62

I. Osoby fizyczne jako przedsiębiorcy ................................................ 68 62

1. Uwagi ogólne ............................................................................. 68 62

2. Osoby wykonujące wolne zawody ............................................ 69 63

3. Rolnicy ....................................................................................... 75 64

4. Rzemieślnicy .............................................................................. 75 65

5. Zakazy wykonywania działalności gospodarczej przez osoby fizyczne ....................................................................................... 77 66

II. Spółki prawa handlowego ............................................................... 79 67

1. Uwagi wprowadzające ............................................................... 79 67

2. Tworzenie spółek handlowych .................................................. 80 68

3. Struktura organizacyjna spółek handlowych ............................ 82 69

4. Funkcjonowanie spółek handlowych w obrocie gospodarczym ............................................................................. 83 70

5. Szczególne typy spółek prawa handlowego – spółki ponadnarodowe .......................................................................... 84 71

III. Spółdzielnie ...................................................................................... 86 72

IV. Stowarzyszenia ................................................................................. 87 73

V. Fundacje ........................................................................................... 89 74

VI. Kościelne osoby prawne .................................................................. 89 75

VII. Uczelnie prywatne ........................................................................... 91 76

Rozdział IV. Formy ewidencjonowania przedsiębiorców ................................. 93 77

§ 11. Zagadnienia wstępne ................................................................................ 93 77

§ 12. Krajowy Rejestr Sądowy .......................................................................... 93 78

§ 13. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej ........... 101 79

§ 14. Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej ........... 107 80

§ 15. Krajowa Ewidencja Podatników .............................................................. 108 81

Rozdział V. Prawa i obowiązki przedsiębiorców ............................................... 111 82

§ 16. Reglamentacja działalności gospodarczej ................................................ 111 82

I. Uwagi wstępne ................................................................................. 111 82

II. Koncesje ........................................................................................... 112 83

III. Licencje, zezwolenia, zgody ............................................................ 120 84

IV. Regulowana działalność gospodarcza ............................................. 136 85

§ 17. Prawa i obowiązki wynikające z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych ................................................................................... 141 86

I. Zagadnienia wstępne ........................................................................ 141 86

1. Ochrona danych osobowych a prawo gospodarcze .................. 141 86

2. Ochrona danych osobowych a konstytucyjne prawa jednostki ..................................................................................... 141 87

3. Wzmocnienie ochrony danych osobowych ze strony innych instytucji prawnych .................................................................... 142 88

II. Przedmiot regulacji ustawy o ochronie danych osobowych .......... 143 89

1. Pojęcie danych osobowych na gruncie prawa polskiego ......... 143 89

2. Ochrona danych osobowych w odniesieniu do przedsiębiorców .................................................................... 144 90

3. Przetwarzanie danych osobowych ............................................. 145 91

4. Przesłanki przetwarzania danych osobowych ........................... 146 92

5. Zasada celowości przetwarzania danych osobowych ............... 146 93

6. Wyłączenia ochrony danych osobowych .................................. 147 94

7. Podmioty występujące w obrębie przetwarzania danych osobowych .................................................................................. 147 95

III. Kontrola przetwarzania i ochrony danych osobowych .................. 148 96

1. Podmiotowa klasyfikacja kontroli przetwarzania i ochrony danych osobowych ..................................................................... 148 96

2. Kontrola indywidualna ............................................................... 149 97

3. Postępowanie przed administratorem danych ........................... 150 98

4. Organ ochrony danych osobowych ........................................... 150 99

5. Postępowania prowadzone przed Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych .................................................... 152 100

6. Postępowanie nakazowe ........................................................... 152 101

7. Zbiór danych .............................................................................. 152 102

8. Rejestr zbiorów danych ............................................................. 153 103

9. Postępowanie rejestracyjne ........................................................ 153 104

10. Zbiory danych niepodlegające rejestracji .................................. 154 105

11. Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego ............ 155 106

§ 18. Prawa i obowiązki wynikające z ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców ................................................................................. 156 107

I. Zakres podmiotowy ustawy ............................................................. 156 108

II. Zakres przedmiotowy ustawy .......................................................... 157 109

III. Przesłanki uzyskania zezwolenia .................................................... 161 110

IV. Tryb udzielania zezwoleń ................................................................ 161 111

V. Skutki nabycia nieruchomości bez zezwolenia .............................. 163 112

VI. Sprawozdanie z realizacji ustawy ................................................... 163 113

Rozdział VI. Kontrola działalności gospodarczej .............................................. 164 114

§ 19. Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy ................................ 164 114

I. Uwagi wstępne ................................................................................. 164 114

II. Przebieg kontroli .............................................................................. 165 115

1. Wszczęcie kontroli ..................................................................... 165 115

2. Sprzeciw ..................................................................................... 173 116

3. Zażalenie .................................................................................... 175 117

4. Odszkodowanie .......................................................................... 175 118

Rozdział VII. Formy prowadzenia przez podmioty zagraniczne działalności gospodarczej na terytorium RP ....................................... 176 119

§ 19a. Zagadnienia wstępne ................................................................................ 176 119

§ 20. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej

przez osoby zagraniczne .......................................................................... 177 120

§ 21. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej przez

przedsiębiorców zagranicznych ................................................................ 186 121

Część II. Prawo ochrony mechanizmów rynkowych ........................................ 195

Uwagi wstępne do części II ............................................................................... 196 122

Rozdział I. Ewolucyjny proces rozwoju publicznoprawnej ochrony konkurencji .............................................................................................. 198 123

§ 21a. Uwagi wstępne ......................................................................................... 198 123

§ 22. Wpływ zmian ustroju gospodarczego na konkurencję ........................... 198 124

§ 23. Ogólna charakterystyka ustawy z 1987 i 1990 r. ................................... 204 125

Rozdział II. Cele ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ................. 207 126

§ 24. Zakres podmiotowy i przedmiotowy (ważniejsze wyłączenia) .............. 207 126

Rozdział III. Organizacja ochrony konkurencji i konsumentów .................... 209 127

§ 25. Prezes Urzędu ........................................................................................... 209 128

§ 26. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ............................................. 210 129

§ 27. Rzecznik Konsumentów i samorząd terytorialny .................................... 210 130

§ 28. Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów ............................................. 212 131

§ 29. Organizacje konsumenckie ....................................................................... 212 132

Rozdział IV. Prewencyjna ochrona konkurencji ............................................... 214 133

§ 30. Tworzenie programów rozwoju konkurencji przez Prezesa UOKiK ..... 214 134

§ 31. Prewencyjny nadzór nad koncentracją przedsiębiorców ......................... 219 135

I. Cele i ewolucja nadzoru .................................................................. 219 135

II. Kontrola koncentracji przedsiębiorców ........................................... 220 136

III. Decyzje Prezesa w sprawach koncentracji ..................................... 221 137

1. Zgoda na koncentracje ............................................................... 221 137

2. Zgoda warunkowa ...................................................................... 221 138

3. Zakaz koncentracji ..................................................................... 222 139

4. Uzasadniona zgoda na koncentrację istotnie ograniczającą konkurencję ................................................................................ 222 140

5. Decyzja uchylająca wcześniejsze .............................................. 223 141

6. Decyzje dekoncentracyjne ......................................................... 223 142

§ 32. Prewencyjna ochrona konkurencji poprzez informacje w Dzienniku Urzędowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów .................. 223 143

Rozdział V. Praktyki ograniczające konkurencję ............................................. 225 144

§ 33. Zakaz porozumień ograniczających konkurencję .................................... 225 145

§ 34. Wyłączenia bagatelne ............................................................................... 226 146

§ 35. Wyłączenia grupowe ................................................................................. 226 147

§ 36. Decyzje w sprawach praktyk ograniczających konkurencję ................... 226 148

§ 37. Praktyki ograniczające konkurencję poprzez nadużywanie pozycji dominującej ............................................................................................... 228 149

Rozdział VI. Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów ........................................................................................... 229 150

§ 38. Geneza i podstawowe pojęcia .................................................................. 229 150

§ 39. Decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów ............................................................................................ 229 151

Rozdział VII. Postępowanie przed Prezesem UOK iK ...................................... 231 152

§ 40. Postępowanie wyjaśniające, kategorie spraw i cele ................................ 231 153

§ 41. Postępowanie antymonopolowe ............................................................... 232 154

§ 42. Amicus Curiae .......................................................................................... 232 155

§ 43. Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję ............................................................................................... 233 156

§ 44. Postępowanie antymonopolowe w sprawie koncentracji ........................ 234 157

§ 45. Postępowanie w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów ............................................................................................ 234 158

§ 46. Odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK ................................................... 235 159

Część III. Prawo ochrony równości konkurowania .......................................... 237

Uwagi wstępne do części III .............................................................................. 238 160

Rozdział I. Prawo zamówień publicznych ......................................................... 240 161

§ 47. Uwagi ogólne ............................................................................................ 240 161

§ 48. Zakres stosowania ustawy ........................................................................ 243 162

I. Zakres podmiotowy ......................................................................... 243 162

II. Zakres przedmiotowy ....................................................................... 244 163

III. Wyłączenie stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych .... 246 164

1. Wartość zamówienia a stosowanie ustawy ............................... 246 165

2. Wyłączenie spod obowiązku stosowania ustawy wyłącznie

o charakterze częściowym ......................................................... 247 166

§ 49. Zasady udzielania zamówień publicznych .............................................. 248 167

I. Zasada równego traktowania wykonawców ................................... 249 168

II. Zasada uczciwej konkurencji .......................................................... 250 169

III. Zasada bezstronności i obiektywizmu ............................................ 252 170

IV. Zasada jawności postępowania ........................................................ 253 171

V. Zasada pisemności ........................................................................... 256 172

VI. Zasada prymatu trybów przetargowych .......................................... 257 173

§ 50. Zamawiający ............................................................................................. 258 174

§ 51. Wykonawcy ............................................................................................... 260 175

I. Warunki udziału w postępowaniu ................................................... 260 175

II. Wykluczenie wykonawców ............................................................. 261 176

III. Wykonawcy a dokumentowanie postępowania .............................. 264 177

§ 52. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego ............................. 265 178

I. Opis przedmiotu zamówienia i jego wartość ................................. 266 179

II. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia .............................. 269 180

III. Oferta ................................................................................................ 270 181

1. Oferta wariantowa i częściowa ................................................. 272 182

2. Odrzucenie oferty przetargowej ................................................ 272 183

3. Wybór oferty .............................................................................. 273 184

4. Aukcja elektroniczna ................................................................. 274 185

5. Unieważnienie postępowania ..................................................... 275 186

6. Umowa w sprawie zamówienia publicznego ........................... 276 187

6.1. Termin zawarcia umowy .................................................... 277 188

6.2. Czas trwania umowy .......................................................... 278 189

6.3. Nieważność umowy ............................................................ 279 190

6.4. Odstąpienie od umowy ....................................................... 280 191

§ 53. Tryby udzielania zamówień publicznych ................................................ 281 192

I. Przetarg nieograniczony ................................................................... 281 193

II. Przetarg ograniczony ........................................................................ 283 194

III. Negocjacje z ogłoszeniem ............................................................... 284 195

IV. Dialog konkurencyjny ...................................................................... 286 196

V. Negocjacje bez ogłoszenia .............................................................. 286 197

VI. Zamówienie z wolnej ręki ............................................................... 288 198

VII. Zapytanie o cenę .............................................................................. 290 199

VIII. Licytacja elektroniczna .................................................................... 291 200

§ 54. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych ................................................... 292 201

§ 55. Rada Zamówień Publicznych ................................................................... 294 202

§ 56. Krajowa Izba Odwoławcza ...................................................................... 295 203

§ 57. Środki ochrony prawnej ........................................................................... 297 204

I. Odwołanie ........................................................................................ 299 205

1. Termin wniesienia odwołania .................................................... 300 206

2. Przystąpienie do postępowania odwoławczego ........................ 302 207

3. Postępowanie odwoławcze ........................................................ 303 208

4. Postępowanie skargowe ............................................................. 306 209

§ 58. Kontrola udzielania zamówień publicznych ............................................ 307 210

I. Kontrola uprzednia ........................................................................... 307 211

II. Kontrola uprzednia zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej ............................................................................. 308 212

III. Kontrola doraźna .............................................................................. 308 213

Rozdział II. Pomoc publiczna dla przedsiębiorców .......................................... 311 214

§ 59. Ewolucja regulowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców .......... 311 214

§ 60. Wpływ prawa UE na prawo pomocy publicznej .................................... 314 215

§ 61. Ogólna charakterystyka nadzoru nad pomocą publiczną po akcesji Polski do UE ............................................................................................ 317 216

§ 62. Podstawowe pojęcia stosowane w ustawie ............................................. 319 217

§ 63. Rodzaje pomocy publicznej ..................................................................... 321 218

I. Pomoc regionalna ............................................................................. 322 219

II. Pomoc horyzontalna (przedmiotowa) .............................................. 322 220

III. Pomoc sektorowa ............................................................................. 323 221

IV. Wyłączenia grupowe ........................................................................ 323 222

V. Pomoc de minimis ............................................................................ 324 223

§ 64. Procedury w postępowaniu o pomoc publiczną ...................................... 325 224

I. Uwagi wstępne ................................................................................. 325 224

II. Ogólne zasady opiniowania projektów ........................................... 326 225

III. Opinia o niezgodności ze wspólnym rynkiem projektu pomocy i notyfikacja projektu przez Prezesa Urzędu .................................. 328 226

IV. Opinie w przypadku zmian projektów ustawy będącej programem pomocowym ................................................................. 328 227

V. Postępowanie w sprawie wycofania wniosku ................................. 329 228

VI. Postępowanie przed Komisją Europejską ....................................... 329 229

VII. Postępowanie przed sądami Unii Europejskiej ............................... 330 230

VIII. Postępowanie o zwrot pomocy przyznanej niezgodnie z zasadami wspólnego rynku oraz pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem .......................................................... 331 231

§ 65. Podmioty uczestniczące w postępowaniach i ich obowiązki ................. 332 232

I. Uwagi wstępne ................................................................................. 332 232

II. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów .................. 332 233

III. Ważniejsze obowiązki Prezesa Urzędu ........................................... 333 234

1. Monitorowanie procesu ............................................................. 333 234

2. Ograniczanie i udostępnianie informacji .................................. 335 235

3. Badanie skuteczności i efektywności pomocy publicznej ....... 336 236

4. Uwagi o nadzorze Prezesa UOKiK .......................................... 336 237

IV. Beneficjenci pomocy i ich obowiązki ............................................. 336 238

V. Podmioty udzielające pomocy ......................................................... 337 239

VI. Inne podmioty uczestniczące w postępowaniach ........................... 338 240

VII. Stały Przedstawiciel RP przy UE w Brukseli ................................ 338 241

§ 66. Kary za naruszenie przepisów ................................................................. 339 242

§ 67. Kształtująca rola ustawy w zakresie przepisów szczegółowych ............ 339 243

Rozdział III. Pomoc publiczna wynikająca z przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych ................................................ 341 244

§ 68. Istota i geneza specjalnych stref ekonomicznych ................................... 341 244

§ 69. Cele ustanowienia strefy .......................................................................... 350 245

§ 70. Procedura ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej ........................ 350 246

§ 71. Akty prawne związane z funkcjonowaniem stref ekonomicznych ........ 352 247

§ 72. Warunki ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej ........................... 352 248

§ 73. Znoszenie, zmiana obszaru i połączenie stref ekonomicznych .............. 353 249

§ 74. Zarządzanie specjalną strefą ekonomiczną .............................................. 353 250

§ 75. Zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie strefy .................... 354 251

§ 76. Kontrola działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ....... 355 252

§ 77. Przyszłość stref ekonomicznych .............................................................. 355 253

Rozdział IV. Ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne ............................................... 357 254

§ 78. Uwagi ogólne ............................................................................................ 357 254

§ 79. Zakres podmiotowy ustawy ..................................................................... 357 255

§ 80. Zakres przedmiotowy ustawy – zakazy obowiązujące osoby pełniące funkcje publiczne ...................................................................................... 359 256

§ 81. Skutki naruszenia zakazów ...................................................................... 362 257

Część IV. Prawo uczciwej konkurencji .............................................................. 363

Uwagi wstępne do części IV .............................................................................. 364 258

Rozdział I. Czyn nieuczciwej konkurencji ......................................................... 366 259

§ 82. Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji ................................................... 366 259

§ 83. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ....................................................... 366 260

§ 84. Wprowadzenie klientów w błąd co do tożsamości przedsiębiorstwa przez jego oznaczenie ............................................................................... 367 261

§ 85. Oznaczanie towarów i usług fałszywymi lub oszukańczymi oznaczeniami geograficznymi .................................................................. 368 262

§ 86. Inne postacie nieuczciwego oznaczenia .................................................. 369 263

I. Błąd co do pochodzenia towaru lub usługi .................................... 370 264

II. Błąd co do ilości i wagi .................................................................. 370 265

III. Błąd co do jakości towaru ............................................................... 370 266

IV. Błąd co do sposobu wykonania ...................................................... 371 267

V. Błąd co do przydatności i możliwości zastosowania ..................... 371 268

VI. Błąd co do warunków naprawy i konserwacji ............................... 371 269

VII. Wprowadzanie w błąd poprzez zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z oferowanych towarów lub poprzez brak oznaczenia ........................................................................................ 372 270

VIII. Opakowanie wywołujące błędne wyobrażenie ............................... 372 271

IX. Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa .......................................... 372 272

§ 87. Nakłanianie do niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków i rozwiązania umowy .......................................................... 373 273

§ 88. Kopiowanie zewnętrznej postaci produktu .............................................. 374 274

§ 89. Rozpowszechnianie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd ....................................................................................................... 374 275

§ 90. Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku .......................... 376 276

I. Dumping ........................................................................................... 376 277

II. Bojkot ............................................................................................... 376 278

III. Dyskryminacja .................................................................................. 377 279

IV. Opłaty za przejęcie towaru i ograniczenie wyboru ........................ 378 280

V. Sprzedaż bez marży handlowej ....................................................... 378 281

VI. Nieuczciwe znaki legitymacyjne ..................................................... 379 282

VII. Przekupstwo ..................................................................................... 379 283

VIII. Nieuczciwe naruszenie dostępu warunkowego ............................... 379 284

§ 91. Nieuczciwa reklama i reklama sprzeczna z prawem .............................. 380 285

I. Pojęcie reklamy ................................................................................ 380 285

II. Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami i uchybiająca godności człowieka .......................................................................... 380 286

III. Reklama wprowadzająca w błąd ..................................................... 381 287

IV. Reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci ....... 381 288

V. Reklama sprawiająca wrażenie neutralnej informacji .................... 381 289

VI. Reklama naruszająca prywatność .................................................... 381 290

VII. Reklama porównawcza .................................................................... 382 291

VIII. Nieuczciwa reklama i ciężar dowodu ............................................. 383 292

IX. Reklama z prezentami, loterie promocyjne .................................... 383 293

§ 92. Nowe czyny nieuczciwej konkurencji i sprzedaż lawinowa .................. 384 294

I. Sprzedaż pod własną marką ............................................................ 384 295

Rozdział II. Postępowanie w sprawach czynów nieuczciwej konkurencji ..... 385 296

§ 93. Uprawnieni do skargi na czyny nieuczciwej konkurencji ...................... 385 296

Rozdział III. Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym ............. 388 297

§ 94. Uwagi ogólne ............................................................................................ 388 297

§ 95. Analiza nieuczciwych praktyk rynkowych .............................................. 393 298

I. Uwagi ogólne ................................................................................... 393 298

II. Nieuczciwe praktyki w każdych okolicznościach .......................... 393 299

III. Agresywne praktyki rynkowe .......................................................... 394 300

1. Uwagi ogólne i definicja ............................................................. 394 300

IV. Nieuczciwe praktyki rynkowe związane z reklamą ....................... 396 301

V. Nieuczciwe praktyki, których celem jest wyłudzenie pieniędzy ... 396 302

VI. Nieuczciwe praktyki rynkowe przyjmujące postać twierdzeń ....... 397 303

VIII. Inne formy nieuczciwych praktyk ................................................... 397 304

§ 96. Odpowiedzialność cywilna (art. 12–14 NieuczPraktU) .......................... 398 305

§ 97. Inne sankcje .............................................................................................. 399 306

§ 98. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym a ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ..................................... 400 307

§ 99. Uwagi końcowe ........................................................................................ 401 308

Część V. Realizacja planowania poprzez politykę rozwoju i zagospodarowanie przestrzenne ......................................................... 405

Uwagi wstępne do części V ................................................................................ 406 309

Rozdział I. Ewolucja planowania i programowania rozwoju w latach

1990–2009 ................................................................................................. 407 310

Rozdział II. Wybrane problemy polityki rozwoku ........................................... 413 311

§ 100. Podstawowe zakresy, cele i pojęcia polityki rozwoju ............................ 413 311

§ 101. Najważniejsze podmioty realizujące przepisy ustawy ............................ 415 312

I. Podział podmiotów .......................................................................... 415 312

II. Minister właściwy do spraw Rozwoju Regionalnego .................... 415 313

III. Komitet Koordynacyjny do spraw Polityki Rozwoju .................... 417 314

IV. Komitet Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności .......................................................................................... 418 315

V. Komitet Monitorujący ...................................................................... 419 316

VI. Eksperci – wymagania i ogólne zasady świadczenia usług ........... 419 317

VII. Podmioty wykonawcze i realizujące ............................................... 421 318

§ 102. Generalne zasady i procedury tworzenia Projektu Strategii Rozwojowych ............................................................................................ 421 319

I. Procedury ogólne Strategii Rozwoju .............................................. 421 319

II. Etapy opracowywania projektów Strategii Rozwoju ..................... 422 320

III. Ogólna i szczególna charakterystyka Strategii Rozwoju Kraju ................................................................................................. 423 321

IV. Ważniejsze etapy procedury przygotowującej długookresową Strategię Rozwoju Kraju ................................................................. 423 322

V. Podmioty uczestniczące w tworzeniu i cele średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju (na podstawie art. 12a ust. 2–7

PolitRozwU) ..................................................................................... 424 323

VI. Uwagi ogólne i procedury Strategii Regionalnych ........................ 427 324

§ 103. Charakterystyka programów operacyjnych i programów rozwoju (art. 15 ust. 1–5 PolitRozwU) .................................................................. 427 325

I. Wyjaśnienie pojęć i celów ............................................................... 427 325

II. Główne zadania, które powinien określić program operacyjny ..... 428 326

III. Podmioty opracowujące i przyjmujące programy (art. 18 PolitRozwU) ..................................................................................... 429 327

IV. Ważniejsze etapy w zakresie przygotowania projektów regionalnych programów operacyjnych .......................................... 430 328

V. Kontrakt Wojewódzki – podstawowe cele i treści ......................... 431 329

VI. Rozwój konkurencyjności ................................................................ 431 330

§ 104. Realizacja Programów Operacyjnych ...................................................... 432 331

I. Odpowiedzialność i zadania instytucji zarządzających .................. 432 331

II. Dofinansowanie projektów w ramach programów operacyjnych .................................................................................... 433 332

III. Projekty Partnerskie ......................................................................... 434 333

IV. Ogłoszenie o konkursie na dofinansowanie projektu i procedury odwoławcze ...................................................................................... 435 334

Rozdział III. Wybrane problemy planowania przestrzennego......................... 438 335

§ 105. Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne – podstawowe pojęcia, zadania, organy ......................................................................................... 438 335

I. Uwagi wstępne ................................................................................. 438 335

II. Podział zadań w zakresie planowania ............................................. 439 336

III. Kompetencje organów ..................................................................... 439 337

IV. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ....................... 440 338

V. Lokalizacja inwestycji celu publicznego i ustalanie warunków zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji .............................. 447 339

VI. Wydawanie decyzji o warunkach zabudowy .................................. 450 340

VII. Plan zagospodarowania przestrzennego a budownictwo jednorodzinne ................................................................................... 451 341

§ 106. Ograniczenia i prawa wynikające z ustawy............................................. 451 342

I. Zakres ograniczeń wynikających z ustawy i decyzji wydawanych na jej podstawie ......................................................... 451 342

II. Prawa związane z planem miejscowym ......................................... 452 343

Indeks rzeczowy .................................................................................................... 455

400 stron, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022