ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA OPODATKOWANIE USŁUG TRANSGRANICZNYCH


TRZECIAK H.M. /ORAZ MIĘDZYNARODOWEGO OBROTU TOWAROWEGO PIT CIT VAT /

wydawnictwo: ODDK , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 199.50 Twoja cena  189,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat,


Praktyczny przewodnik dla instytucji kulturalnych, twórców, impresariów, agencji artystycznych, producentów, organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, organów podatkowych.

Publikacja koncentruje się na omówieniu zasad opodatkowania usług kulturalnych oraz innych usług wykorzystywanych w działalności kulturalnej świadczonych w obrocie międzynarodowym w szczególności:

  • przedstawiono zagadnienia dotyczące opodatkowania należności wypłacanych nierezydentom przez polskie instytucje kulturalne;
  • omówiono znaczenie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Modelowej Konwencji OECD oraz Komentarza do Konwencji (w tym – analiza zasad opodatkowania różnego rodzaju dochodów występujących w działalności kulturalnej na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ustawodawstwa krajowego, metody unikania podwójnego opodatkowania);
  • scharakteryzowano rolę certyfikatu rezydencji oraz obowiązki instytucji kulturalnej, jako płatnika należności na rzecz podmiotów nie będących rezydentami;
  • omówiono opodatkowanie podatkiem VAT usług kulturalnych, usług niematerialnych oraz międzynarodowego obrotu towarowego (w tym – analiza regulacji w zakresie miejsca świadczenia usług kulturalnych, miejsca świadczenia innych usług wykorzystywanych w działalności kulturalnej, importu usług, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także eksportu oraz importu towarów).

dr Hanna Maria Trzeciak – doktor nauk ekonomicznych (tytuł uzyskany na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu na podstawie rozprawy doktorskiej pt: „Mechanizm finansowania a poziom działalności artystycznej teatrów”.) Autorka publikacji w zakresie ekonomiki kultury, m.in: „Skutki zmian przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla płynności finansowej teatru” oraz „Problem oceny efektywności ekonomicznej teatrów dramatycznych”.
Teoretyk i praktyk w zakresie finansów publicznych, w tym w szczególności w zakresie finansów teatru. Były główny księgowy w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, a od 2009 r. główny księgowy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Posiada certyfikat Ministerstwa Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany państwowy egzamin na doradcę podatkowego.


Spis treści:

Wstęp 7

Rozdział 1
Opodatkowanie należności wypłacanych nierezydentom przez polskie instytucje kulturalne – zagadnienia ogólne 9
1. Instytucja kulturalna jako płatnik i podatnik na gruncie polskich przepisów podatkowych 9
1.1. Pojęcie działalności kulturalnej, usługi kulturalnej oraz instytucji kulturalnej 9
1.2. Instytucja kulturalna płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od należności wypłacanych rezydentom innych państw 15
1.3. Instytucja kulturalna podatnikiem podatku od towarów i usług w obrocie międzynarodowym. 16
2. Umowy międzynarodowe a polskie prawo podatkowe 20
2.1. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jako źródło powszechnie obowiązującego prawa na terytorium RP 20
2.2. Pojęcie oraz znaczenie Modelowej Konwencji OECD oraz Komentarza do Konwencji 21
2.2.1. Podstawowy aparat pojęciowy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, czyli jak interpretować zwroty: „jest
opodatkowany wyłącznie” oraz „może być opodatkowany” 22
2.2.2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy standardowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. 23
2.2.3. Pojęcie rezydencji. 24
2.2.4. Pojęcie zakładu 25
2.2.5. Pojęcia, których nie zdefiniowano w Konwencji 28
2.2.6. Regulacje Konwencji dotyczące zasad opodatkowania różnego rodzaju dochodów występujących w działalności kulturalnej 28
2.2.6.1. Zyski przedsiębiorstw (art. 7 Konwencji) 28
2.2.6.2. Należności licencyjne (art. 12 Konwencji) 30
2.2.6.3. Wolne zawody (art. 14 Konwencji) 33
2.2.6.4. Dochody artystów i sportowców (art. 17 Konwencji) 36
2.2.7. Procedura wzajemnego porozumiewania się 41
2.2.8. Metody unikania podwójnego opodatkowania 41
2.2.8.1. Metoda wyłączenia 42
2.2.8.2. Metoda zaliczenia (kredytu podatkowego) 45
2.2.8.3. Metoda zaliczenia pośredniego 48
3. Certyfikat rezydencji 49
4. Ograniczony oraz nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle Konwencji oraz polskich przepisów podatkowych 58
5. Obowiązki instytucji kulturalnej jako płatnika należności na rzecz podmiotów zagranicznych 61

Rozdział 2
Praktyczne ujęcie problematyki opodatkowania należności wypłacanych nierezydentom świadczącym usługi kulturalne 71
1. Opodatkowanie usług świadczonych przez twórców-nierezydentów (osoby fizyczne) 71
1.1. Aktor/śpiewak/tancerz/muzyk. 71
1.2. Dyrygent 81
1.3. Reżyser 89
1.4. Choreograf 91
1.5. Asystent reżysera/asystent scenografa 92
1.6. Scenograf 93
1.7. Kostiumograf 93
1.8. Autor projekcji
2. Opodatkowanie usług świadczonych przez instytucje kulturalne niebędące rezydentami na terytorium RP (osoby prawne) 94
2.1. Wykonanie przedstawienia teatralnego/operowego/koncertu/imprezy artystycznej lub akcji performatywnej (w celu prezentacji na festiwalu/przeglądzie) 94
2.2. Sprzedaż usług wstępu (w formie biletów) na koncerty/imprezy artystyczne/ imprezy kulturalno-rozrywkowe/sportowe 100
2.3. Przeniesienie praw autorskich do nagrania i kopiowania występów artystycznych. 104
2.4. Reklama polskich usług kulturalnych za granicą 110
2.5. Wynajem scenografii/eksponatów muzealnych. 116
2.6. Licencja na wystawienie przedstawienia teatralnego/ /operowego/koncertu 118
2.7. Licencja na korzystanie z utworu literackiego/utworu muzycznego (nut) 121

Rozdział 3
Opodatkowanie podatkiem VAT transgranicznych usług kulturalnych oraz międzynarodowego obrotu towarowego związanego z działalnością kulturalną – zagadnienia ogólne
1. Dyrektywy i Rozporządzenia Wspólnoty Europejskiej jako źródło prawa podatkowego (przedmiot regulacji, moc wiążąca) 123
2. Miejsce świadczenia usług kulturalnych 125
3. Miejsce świadczenia innych usług wykorzystywanych w działalności kulturalnej 129
4. Import usług kulturalnych oraz usług niematerialnych 132
4.1. Definicja 132
4.2. Obowiązek podatkowy 134
4.3. Podstawa opodatkowania 136
4.4. Stawka podatku w imporcie usług 138
4.5. Dokumentowanie importu usług – zasady wystawiania faktur wewnętrznych 139
4.6. Rejestracja na potrzeby VAT UE. 140
4.7. Informacja podsumowująca
5. Usługi świadczone przez instytucje kulturalne niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce 143
6. Ewidencja i dokumentacja obrotu towarowego unijnego i pozaunijnego . 144
6.1. Definicja WNT i WDT 144
6.2. Obowiązek podatkowy dla WNT i WDT 147
6.3. Podstawa opodatkowania WNT i WDT 148
6.4. Dokumentacja WDT – warunki zastosowania stawki 0% 151
6.5. Stawka podatku dla WNT oraz dokumentacja WNT 154
6.6. Obowiązki rejestracyjne i sprawozdawcze podmiotów dokonujących
WNT i WDT 157
6.7. Definicja importu i eksportu towarów 159
6.8. Obowiązek podatkowy w eksporcie oraz imporcie towarów. 160
6.9. Podstawa opodatkowania w eksporcie oraz imporcie towarów . 163
6.10. Dokumentacja importu towarów . 165
6.11. Dokumentowanie eksportu towarów – warunki zastosowania stawki 0%. 166
6.12. Przedstawiciel podatkowy 173

Rozdział 4
Praktyczne zastosowanie ustawy o VAT w działalności kulturalnej . 175
1. Omówienie zmian w zakresie stosowania klasyfikacji statystycznych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz ich znaczenia dla opodatkowania usług transgranicznych oraz międzynarodowego obrotu towarowego w działalności kulturalnej 175
2. Opodatkowanie importu usług kulturalnych oraz niematerialnych. 178
2.1. Sprzedaż wstępu na zagraniczne przedstawienie teatralne/operowe/koncert/imprezę artystyczną lub jubileuszową/
/wystawę muzealną. 178
2.2. Licencja na przedstawienie teatralne/operowe/koncert/imprezę artystyczną lub jubileuszową/wystawę udzielona przez zagraniczną instytucję kulturalną 187
2.3. Wynajem kostiumów i dekoracji za granicą 196
2.4. Zlecenie wykonania scenografii kontrahentowi zagranicznemu 204
2.5. Zakup usługi reklamy przez polską instytucję kulturalną od zagranicznego kontrahenta 213
3. Wewnątrzwspólnotowe nabycie elementów scenografii (materiałów, kostiumów, rekwizytów) 221
4. Import dzieł sztuki 229
5. Sprzedaż wstępu na przedstawienie/koncert/wystawę przez polską instytucję kulturalną za granicą 235
Załączniki 241
Wykaz skrótów użytych w publikacji 265
Bibliografia 266
Akty prawne 267


268 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022