Kwestia opodatkowania czynności wykonywanych i usług świadczonych przez
jednostki sektora publicznego na gruncie ustawy o VAT w dalszym ciągu rodzi wiele
kontrowersji i problemów interpretacyjnych.
W książce autor analizuje granice opodatkowania administracji
publicznej.
Przedstawia elementy konieczne do uznania danego podmiotu za organ władzy
publicznej, co w praktyce przekłada się na traktowanie go jako podatnika VAT bądź
wyłączenie z opodatkowania. Wskazuje również na prawa i obowiązki, jakie wiążą
się z faktem uznania organu władzy publicznej za podatnika VAT.
Publikacja wzbogacona została o liczne przykłady praktyczne. Przedstawiono w
niej czynności realizowane przez różne instytucje publiczne w kontekście podatku VAT,
przywołano również aktualne stanowiska sądów administracyjnych oraz interpretacje
ministra finansów.
Książka adresowana jest do pracowników jednostek sfery budżetowej, które w swojej
działalności dokonują transakcji podlegających opodatkowaniu VAT lub zwolnionych z
opodatkowania, oraz tych, które zajmują się weryfikacją realizacji obowiązku
podatkowego w zakresie VAT.
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Zagadnienia wspólne dotyczące instytucji podatnika
1.1. Zagadnienia ogólne
1.2. Konstytucyjne ujęcie podatnika
1.3. Podatnik jako element konstrukcji podatku
1.4. Kategorie podatników w ujęciu ordynacji podatkowej
1.4.1. Osoby fizyczne
1.4.2. Osoby prawne
1.4.3. Jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej
1.5. Specyfika definicji podatnika w ustawie o VAT
Rozdział 2. Rozumienie pojęcia „organy władzy publicznej” w ustawie o VAT
Zakres pojęcia
2.1. Zagadnienia ogólne
2.2. Pojęcia funkcjonujące w aktach prawnych
2.3. Podstawa normatywna i zakres pojęcia organów władzy publicznej
2.4. Umowa cywilnoprawna jako jedna z form działania organów władzy
publicznej
2.5. Jednostki samorządu terytorialnego jako organy władzy publicznej
2.5.1. Zwolnienie przewidziane w rozporządzeniu VAT
2.5.2. Wyrok NSA z 25 maja 2010 r. (I FSK 852/09, CBOSA)
2.6. Rodzaje działalności wykonywanej przez organy władzy publicznej
Rozdział 3. Uregulowania unijne w zakresie podmiotów publicznych jako
podatników podatku od wartości dodanej i ich wpływ na VAT
3.1. Zagadnienia ogólne
3.2. Podatnik podatku od wartości dodanej w ujęciu dyrektywy 112/2006
3.3. Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty
prawa publicznego
3.4. Zakłócenie konkurencji jako przesłanka opodatkowania organów
władzy publicznej
3.5. Wykonywanie czynności określonych w załączniku I dyrektywy
112/2006
3.6. Niektóre rozwiązania fakultatywne przewidziane w dyrektywie
112/2006
Rozdział 4. Podatnik podatku od towarów i usług
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Podstawowe zasady podatku VAT i ich wpływ na podatkowoprawny
status podatnika
4.2.1. Neutralność podatku VAT
4.2.2. Powszechność opodatkowania
4.2.3. Zachowanie warunków konkurencji
4.3. Elementy definicyjne determinujące status podatnika VAT
4.3.1. Pojęcie działalności gospodarczej
4.3.2. Cel i rezultat działalności gospodarczej a status podatnika
4.3.3. Samodzielność prowadzenia działalności gospodarczej
4.3.4. Częstotliwość prowadzenia działalności gospodarczej
Rozdział 5. Ustalenie granicy opodatkowania na przykładzie jednostek samorządu
terytorialnego
5.1. Zagadnienia ogólne
5.2. Skarb Państwa – działania władcze (imperium) i obrót
gospodarczy (dominium)
5.3. Struktura organizacyjno-prawna jednostek samorządu terytorialnego
i jej wpływ na podatkowoprawny status w zakresie VAT
5.3.1. Uregulowania zawarte w Konstytucji RP
5.3.2. Gmina, powiat, województwo
5.4. Cechy konieczne do uznania podmiotu za organ władzy publicznej
5.5. Regulacje aktów wykonawczych dotyczące jednostek samorządu
terytorialnego
5.6. Czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego
zwolnione z VAT
5.6.1. Usługi edukacyjne
5.6.2. Usługi związane ze sportem
5.6.3. Usługi pomocy społecznej
5.7. Zadania wykonywane na podstawie przepisów prawa – wyłączenie z
opodatkowania
5.7.1. Wydanie dowodu osobistego
5.7.2. Dotacje celowe a VAT
5.7.3. Udostępnianie zasobu geodezyjnego i kartograficznego
5.7.4. Wydanie dziennika budowy
5.7.5. Wydanie koncesji na alkohol
5.7.6. Opłaty z tytułu renty planistycznej
5.7.7. Przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością
5.7.8. Opłata adiacencka
5.7.9. Opłata za wpis lub zmianę w ewidencji działalności
gospodarczej
5.7.10. Mandat za samowolę budowlaną
5.8. Czynności realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych
5.8.1. Sprzedaż nieruchomości przez jednostki samorządu
terytorialnego
5.8.2. Użytkowanie wieczyste gruntów przez gminę
5.8.3. Wywłaszczenie nieruchomości gminy na rzecz Skarbu Państwa
5.8.4. Stawka VAT dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego
5.8.5. Usługi komunalne świadczone przez jednostki samorządu
terytorialnego
5.8.6. Zakład budżetowy jako podatnik VAT
5.8.7. Świadczenie usług przez zakład budżetowy na rzecz gminy
5.8.8. Budowa sieci kanalizacyjnej przez gminę
Rozdział 6. Konsekwencje uznania podmiotu administracji publicznej za podatnika
VAT
6.1. Obowiązki ciążące na podatniku
6.1.1. Obowiązek rejestracji
6.1.2. Obowiązek składania deklaracji
6.1.3. Prowadzenie ewidencji podatkowej
6.1.4. Ewidencja za pomocą kasy fiskalnej – uregulowania
obowiązujące od 2011r.
6.2. Uprawnienia wynikające z faktu bycia podatnikiem
6.2.1. Prawo do odliczenia podatku należnego od podatku naliczonego
6.2.2. Zakres odliczeń podatku VAT
6.2.3. Towar lub usługa niesłużące do wykonywania czynności
opodatkowanych
6.2.4. Związek pomiędzy wydatkami a czynnościami opodatkowanymi
6.2.5. Wydatki poniesione przez gminę na stronę internetową
6.2.6. Rejestracja podatnika a prawo do odliczenia
6.2.7. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Ochotniczą
Straż Pożarną
6.2.8. Koszty kwalifikowane
6.3. Fakturowanie – wybrane problemy
6.3.1. Zagadnienia ogólne
6.3.2. Starostwo powiatowe występujące w charakterze organu władzy
publicznej
6.3.3. Czy starostwo powinno wystawiać faktury za czynności wykonywane
przez wydział komunikacji?
6.3.4. Faktura wystawiona przez podmiot fikcyjny
Rozdział 7. Organy władzy publicznej podatnikiem VAT – wybrane przykłady
7.1. Gmina czy urząd podatnikiem VAT
7.2. Czy Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (podmiot
odpowiedzialny ustawowo za pobór opłat za przejazd autostradą) jest podatnikiem VAT
7.3. Wykonywane przez starostwo powiatowe usługi w zakresie odpłatnych
wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów i budynków, opłaty za wydanie dowodu
rejestracyjnego, praw jazdy, tablic rejestracyjnych
7.4. Wojewódzka Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
7.5. Opłaty parkingowe pobierane przez gminę
7.6. Ustanowienie i sprzedaż prawa użytkowania wieczystego
7.7. Okręgowy związek hodowców koni
7.8. Wykonywanie ustawowych zadań Inspekcji Weterynaryjnej przez
lekarza weterynarii
7.9. Wywłaszczenie gruntów
7.10. Uczelnia wyższa jako podatnik VAT przy organizacji szkoleń
7.11. Organ władzy publicznej w orzecznictwie ETS
7.12. Usługi administracji publicznej w zakresie ochrony zdrowia
7.13. Urząd morski organem władzy publicznej
7.14. Usługi świadczone przez zakład budżetowy na rzecz gminy
7.15. Rozliczenie importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia przez organ
władzy publicznej
7.16. Przekazanie przez jednostkę budżetową towarów
7.17. Porozumienie o współpracy między Ministerstwem Obrony Narodowej a
państwowym instytutem jako umowa cywilnoprawna opodatkowana VAT
183 strony, B5, oprawa twarda