Docenić należy przede wszystkim autora za podjęcie tak ważnej, ale
subtelnej kwestii, jaką jest etos. W świadomości potocznej pojęcie to funkcjonuje, ale
głównie w wymiarze czasu przeszłego. Często też odnoszony jest do pewnych konkretnych
zawodów, takich jak lekarz czy prawnik. Próba zmierzenia się z tą kategorią na
przykładzie nauczycieli akademickich – i to pracowników uniwersytetów polskich –
jest ze wszech miar słuszna.
Wstęp
Rozdział I.
Między ciągłością a zmianą
1.1. Etos - wybrane definicje, aspekty, konteksty
1.2. Nauczyciel akademicki - dylematy nierozpoznanej oczywistości
1.3. Uniwersytet - w kręgu zadań i możliwości
Rozdział II.
Założenia metodologiczne badań własnych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Ilościowa a jakościowa perspektywa badawcza - cel, przedmiot i problemy badań
2.3. Metody badawcze
2.4. Próba badawcza oraz teren badań
2.5. Organizacja i przebieg badań
2.6. Uwikłanie badacza - problemy i atuty
2.7. Przyjęte strategie analityczne
Rozdział III.
Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a kariera zawodowa/praca zawodowa
3.1. Wprowadzenie
3.2. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a kariera zawodowa/praca zawodowa w świetle
kwestionariusza ankiety
3.3. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a kariera zawodowa/praca zawodowa w świetle
pogłębionych wywiadów indywidualnych z uwzględnieniem "biografii
tematycznej"
3.4. Podsumowanie
Rozdział IV.
Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a inni pracownicy naukowi
4.1. Wprowadzenie
4.2. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a inni pracownicy naukowi w świetle kwestionariusza
ankiety
4.3. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a inni pracownicy naukowi w świetle pogłębionych
wywiadów indywidualnych z uwzględnieniem "biografii tematycznej"
4.4. Podsumowanie
Rozdział IV.
Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a studenci
5.1. Wprowadzenie
5.2. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a studenci w świetle kwestionariusza ankiety
5.3. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a studenci w świetle pogłębionych wywiadów
indywidualnych z uwzględnieniem "biografii tematycznej"
5.4. Podsumowanie
Rozdział VI.
Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a uniwersytecka codzienność
6.1. Wprowadzenie
6.2. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a uniwersytecka codzienność w świetle
kwestionariusza ankiety
6.3. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a uniwersytecka codzienność w świetle
pogłębionych wywiadów indywidualnych z uwzględnieniem "biografii
tematycznej"
6.4. Podsumowanie
Rozdział VII.
Pedagodzy/nauczyciele akademiccy - specyfika zawodu a rodzina
7 1. Wprowadzenie
7 2. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy - specyfika zawodu a rodzina w świetle
kwestionariusza ankiety
7 3. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy - specyfika zawodu a rodzina w świetle
pogłębionych wywiadów indywidualnych z uwzględnieniem "biografii
tematycznej"
7.4. Podsumowanie
Rozdział VIII.
Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a patologie w środowisku uniwersyteckim
8.1. Wprowadzenie
8.2. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a patologie w środowisku uniwersyteckim w świetle
kwestionariusza ankiety
8.3. Pedagodzy/nauczyciele akademiccy a patologie w środowisku uniwersyteckim w świetle
pogłębionych wywiadów indywidualnych z uwzględnieniem "biografii
tematycznej"
8.4. Podsumowanie
Rozdział IX.
"Pierwsze skojarzenie" - między zadowoleniem, samorealizacją a
"pruskim konceptem" (suplement)
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Abstract
354 strony, B5, oprawa miękka