ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.75 47,26   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NIEBEZPIECZNE ZACHOWANIA KIEROWCÓW PSYCHOLOGICZNY MODEL REGULACJI


WONTORCZYK A. / ZACHOWAŃ W RUCHU DROGOWYM

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 49.75 Twoja cena  47,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym obszerną, a zarazem syntetyczną pracą na temat zachowań kierowców.

Autor podjął niezwykle ambitną próbę przedstawienia dotychczasowego dorobku badawczego w zakresie przyczynowości wypadkowej, uwzględniając wiedzę psychologiczną dotyczącą regulacji zachowania się człowieka w szczególnej sytuacji, jaką jest uczestnictwo w ruchu drogowym. Monografia stanowi udaną próbę samodzielnego i twórczego wykorzystania istniejącego dorobku badawczego zarówno w obrębie psychologii, jak i nauk pokrewnych, zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Stworzenie wtasnej propozycji wyjaśniającej niebezpieczne zachowania kierowców jest poważnym osiągnięciem Autora.

Z recenzji prof. dr hab. Zofii Ratajczak

Praca bez wątpienia wnosi nowe elementy do wiedzy o niebezpiecznych zachowaniach kierowców. Jej walorem jest nowy i oryginalny autorski model opracowany na podstawie zakrojonych na szeroką skalę badań własnych.

Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Marka


Antoni Wontorczyk - socjolog i psycholog, pracuje w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od dwudziestu lat jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia ICTCT (International Co-operation on Theories and Concepts In Traffic Safety) zrzeszającego psychologów zajmujących się problematyką bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Z zakresu psychologii transportu opublikował kilkadziesiąt artykułów poświęconych głównie zagadnieniom podejmowania ryzyka przez kierowców. Obecna rozprawa jest próbą nowego spojrzenia w psychologii transportu na niebezpieczne zachowania kierowców z perspektywy różnych cech moderujących trzy jakościowo odmienne wymiary zachowania w ruchu drogowym.


Spis treści:

Wstęp

Część I
Niebezpieczne zachowania kierowców w różnych ujęciach w psychologii transportu

Rozdział I
Pojęcie niebezpiecznego zachowania kierowców
1.1.Pojęcie niebezpiecznego zachowania w wybranych koncepcjach psychologii organizacji
1.2.Motoryzacyjny rozwój jako czynnik stymulujący badania nad niebezpiecznymi zachowaniami w ruchu drogowym

Rozdział II
Modele niebezpiecznych zachowań kierowców
2.1.Analiza niebezpiecznych zachowań w kategoriach charakterystyki ruchu drogowego jako systemu
2.2.Zachowanie w ruchu drogowym rozumiane jako wynik automatycznej regulacji
2.3.Zachowanie jako efekt funkcjonowania dynamiczno-strukturalnego systemu
2.3.1.Zachowanie jako efekt warunkowania bodziec - zaprogramowanie reakcji Burkardta
2.3.2.Niebezpieczne zachowanie kierowcy w ujęciu Jamesa Fella
2.4.Modele ujmujące zachowanie w ruchu drogowym jako proces sekwencyjny

Rozdział III
Niebezpieczne zachowania rozumiane jako efekt błędów w systemie ruchu drogowego
3.1.Koncepcja wypadkowości uwarunkowanej podmiotowo
3.2.Agresja i jej związki z niebezpiecznym zachowaniem
3.2.1.Badania nad weryfikacją Kwestionariusza Zachowania Kierowców
3.2.2.Badania nad poszukiwaniem związków między popełnianiem błędów a różnymi cechami jednostki
3.2.2.1.Badania nad stanami afektywnymi w ruchu drogowym
3.2.2.2.Inne cechy powiązane z dysfunkcjami zachowania

Rozdział IV
Niebezpieczne zachowania kierowców z perspektywy wybranych teorii psychologii transportu
4.1.Niebezpieczne zachowania ujęte z perspektywy procesów poznawczych
4.2.Hierarchiczna teoria niebezpiecznych zachowań van der Molena i Bóttichera
4.3.Koncepcja Ranneya oraz jej przełomowe znaczenie w rozumieniu i badaniu niebezpiecznych zachowań użytkowników dróg
4.4.Hierarchiczna i wielopoziomowa teoria zachowania w ruchu drogowym Keskinena i Hatakki
4.5.Zachowanie w ruchu drogowym wyjaśniane na podstawie mechanizmów motywacyjnych
4.6.Zachowanie w ruchu drogowym wyjaśniane z perspektywy teorii uczenia się

Rozdział V
Zachowania w ruchu drogowym w ujęciu psychologu społecznej
5.1.Społeczna tolerancja dla zagrożenia w ruchu drogowym
5.2.Teoria zaplanowanego działania i jej wpływ na badania w psychologii transportu

Rozdział VI
Zachowania ryzykowne w ruchu drogowym
6.1.Pojęcie ryzyka w psychologii transportu
6.1.1.Postrzeganie ryzyka w ruchu drogowym
6.1.2.Podejmowanie ryzyka w ruchu drogowym
6.1.3.Ryzyko w ruchu drogowym jako interakcja złożonych procesów
6.2.Koncepcja Carla G. Hoyosa
6.3.Kompensacyjne teorie podejmowania ryzyka
6.3.1.Model subiektywnego i obiektywnego ryzyka Klebelsberga
6.3.2.Homeostatyczna teoria ryzyka J.G. Wilde‘a

Część II
Metodologia oraz wyniki badań własnych nad czynnikami niebezpiecznych zachowań kierowców w ruchu drogowym

Rozdział VII
Metodologia badań
7.1.Cele, założenia i hipotezy badawcze
7.2.Charakterystyka próby badawczej

Rozdział VIII
Narzędzia badawcze
8.1.Kwestionariusz Niebezpiecznych Zachowań Kierowców (KNZK-2006)
8.1.1.Operacjonalizacja niebezpiecznych zachowań kierowców
8.1.2.Kwestionariusze do badania niebezpiecznych zachowań
8.1.3.Wskaźniki pomiarowe niebezpiecznych zachowań
8.1.4.Charakterystyka psychometryczna KNZK-2006
8.2.Poszukiwanie doznań jako cecha a niebezpieczne zachowania kierowców
8.2.1.Skala Poszukiwania Doznań
8.2.2.Charakterystyka psychometryczna Skali Poszukiwania Doznań (SSS-V)
8.3.Cechy osobowości a niebezpieczne zachowanie
8.4.Cechy temperamentu a niebezpieczne zachowanie
8.4.1.Metody pomiaru temperamentu ujmowanego jako konstrukt psychologiczny i właściwości ośrodkowego układu nerwowego (OUN)
8.4.2.Narzędzia pomiaru temperamentu w ujęciu biologicznym
8.4.2.1.Kwestionariusz Osobowości Eysencka (EPQ-R)
8.4.2.2.Zrewidowany Kwestionariusz Temperament Charakter (TCI-R)
8.5.Deklarowane wartości a niebezpieczne zachowanie
8.5.1.Podstawy teoretyczne kwestionariusza badania wartości
8.5.2.Własności psychometryczne kwestionariusza do badania wartości (PVQ)
8.6.Wybrane metody badania kierowców wykorzystane w badaniach własnych
8.6.1.Kwestionariusz Zachowań Kierowców M. Parry‘ego
8.6.2.Kwestionariusz do badania Orientacji na Dominację Społeczną (SDO)
8.6.2.1.Założenia teoretyczne Kwestionariusza Orientacji na Dominację Społeczną
8.6.2.2.Własności psychometryczne SDO
8.7.Zastosowane metody analizy statystycznej

Rozdział IX
Cechy społeczno-demograficzne, wypadkowość oraz wykonywanie czynności drugoplanowych a niebezpieczne zachowania
9.1.Cechy społeczno-demograficzne a niebezpieczne zachowania
9.2.Wypadkowość uwarunkowana podmiotowo a niebezpieczne zachowania
9.3.Dystraktory a niebezpieczne zachowanie
9.4.Wnioski

Rozdział X
Dyspozycje, wartości oraz wybrane czynniki społeczne jako korelaty i predyktory poszczególnych wymiarów zachowania
10.1.Korelaty niebezpiecznych zachowań
10.1.1.Korelaty niebezpiecznych zachowań powiązane z tendencją do podejmowania ryzyka
10.1.2.Korelaty niebezpiecznych zachowań powiązane z orientacją na wykonanie zadania
10.1.3.Korelaty niebezpiecznych zachowań powiązane z orientacją na dominację drogową
10.1.4.Korelaty niebezpiecznych zachowań szacowane za pomocą skali syntetycznej KNZK-2006
10.2.Predyktory niebezpiecznych zachowań
10.2.1.Modele regresji wyjaśniające niebezpieczne zachowania predyktorami dyspozycyjnymi
10.2.1.1.Wpływ cech dyspozycyjnych na tendencję do podejmowania ryzyka
10.2.1.2.Wpływ cech dyspozycyjnych na orientację na wykonanie zadania
10.2.1.3.Wpływ cech dyspozycyjnych na dominację drogową
10.2.1.4.Dyspozycyjne uwarunkowania zmiennej syntetycznej niebezpiecznych zachowań
10.2.2.Modele regresji wyjaśniające niebezpieczne zachowania predyktorami odnoszącymi się do wartości
10.3.Korelaty i determinanty wybranych społecznych czynników niebezpiecznych zachowań

Rozdział XI
Dyspozycje i wartości w modelach wyjaśniających niebezpieczne zachowania kierowców
11.1.Modele ścieżek wymiarów niebezpiecznych zachowań
11.2.Ku modelowi poznawczych czynników zachowania

Zakończenie
Bibliografia


444 strony, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PSYCHOLOGIA TRANSPORTU I BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
BĄK J. BAK-GAJDA D.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022