Podstawą współczesnej nauki jest tzw. peer reviewing, czyli system
wzajemnego recenzowania swoich prac przez środowisko naukowe. Dotyczy to publikacji,
wniosków o granty badawcze, a także okresowych ocen całych jednostek naukowych. Od
jakości recenzji, ich bezstronności, merytoryczności, kompetencji zależy poziom
czasopism, „produktów naukowych” i instytucji badawczych.
O tym jednak, że recenzować nie każdy potrafi i że przygotowanie dobrej
recenzji jest często sztuką nie mniejszą niż napisanie artykułu, przekonujemy się
nie raz. Doskonale wiedzą o tym redaktorzy czasopism, często mający do czynienia z
recenzjami nie tylko wzajemnie sprzecznymi, trudnymi do zintegrowania w jedną decyzję
redakcyjną, ale też takimi, które ze względu na swoją formę nigdy nie powinny być
udostępnione autorom.
Książka ta jest pod wieloma względami publikacją ważną i potrzebną. Po pierwsze,
autorzy poszczególnych rozdziałów wyjaśniają, na czym polega kultura recenzowania. Po
drugie, uczą krok po kroku właściwego przygotowania recenzji: na co trzeba zwracać
uwagę, jak konstruować jej tekst. Wskazują, jak unikać ocen opartych na jednym tylko
kryterium, na przykład wyśrubowanych standardach metodologicznych. Jako doświadczeni
badacze dostrzegają pułapki wszelkich form jednostronności. Po trzecie – pośrednio
uczą pisania prac naukowych. Kierując uwagę recenzenta na elementy tekstu, które
powinien poddać ocenie, zarazem instruują, jak należy przygotować taki tekst.
Zamieszczone w książce wskazówki mogą zatem służyć zarówno recenzentom, jak i
potencjalnym autorom.
dr hab. Maria Lewicka, prof. UW
redaktor naczelny czasopisma Psychologia Społeczna
122 stron, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka