W książce zaprezentowano kluczowe pojęcia z zakresu współczesnego
rynku pracy oraz zarysowano główne trendy na polskim rynku pracy w ostatnich kilkunastu
latach.
Rozważania poparte zostały analizami danych statystycznych oraz omówieniem
wybranych badań realizowanych przez autorkę.
Publikacja ma charakter dydaktyczny i może być użyteczna dla studentów kierunków:
socjologia, pedagogika, psychologia, administracja, zarządzanie, ekonomia, a także do
przedmiotów związanych z rynkiem pracy, pedagogiką pracy, socjologią pracy,
psychologią pracy, doradztwem zawodowym i zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Spis treści:
Przedmowa
Rozdział 1. Przemiany na rynku pracy w Polsce
1.1. Uwarunkowania zmian na rynku pracy w Polsce
1.2. Uwarunkowania popytu na pracę
1.3. Podstawowe charakterystyki rynku pracy
1.4. Sytuacja na rynku pracy w Polsce w latach 2000–2010
1.5. Podsumowanie
1.6. Zagadnienia kontrolne
Rozdział 2. Nierówności w dostępie do rynku pracy
2.1. Teorie segmentacyjne jako próba wyjaśnienia nierówności na rynku pracy
2.1.1. Dualny rynek pracy
2.2. Kobiety i mężczyźni na rynku pracy – analiza porównawcza
2.3. Młodzi na rynku pracy
2.3.1. Społeczno – ekonomiczne skutki bezrobocia wśród młodzieży
2.4. Koncepcja elastycznego zatrudnienia jako przykład przeciwdziałania bezrobociu (w
tym osób w gorszej pozycji na rynku pracy)
2.5. Podsumowanie
2.6. Zagadnienia kontrolne
Rozdział 3. Polityka państwa na rynku pracy w Polsce
3.1. Polityka zatrudnienia a polityka rynku pracy
3.2. Polityka państwa na rynku pracy w Polsce
3.2.1. Aktywna polityka rynku pracy
3.2.1.1. Usługi rynku pracy
3.2.1.2. Instrumenty rynku pracy
3.2.1.3. Polityka państwa wobec osób w szczególnej sytuacji na rynku pracy
3.2.1.4. Ocena aktywnych programów rynku pracy
3.2.2. Pasywna polityka rynku pracy
3.3. Podsumowanie
3.4. Zagadnienia kontrolne
Rozdział 4. Oczekiwania pracodawców wobec kompetencji pracowników
współczesnych organizacji
4.1. Uwarunkowania dla tworzenia i rozwoju współczesnych organizacji
4.2. Rodzaje współczesnych organizacji
4.3. Pojęcie „kompetencje” i ich ewolucja
4.4. Implikacje zarządzania kompetencjami zawodowymi dla praktyki personalnej
4.5. Wymagania stawiane pracownikom współczesnych organizacji
4.6. Oczekiwania pracodawców wobec kompetencji pracowników w województwie
świętokrzyskim
4.7. Podsumowanie
4.8. Zagadnienia kontrolne
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Załącznik
178 stron, B5, oprawa miękka