Kiedy
sprzedawca może odrzucić reklamację?
Reklamacje
przy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa albo na odległość
Rozliczenie
reklamacji u sprzedawcy
Powszechnie przyjmuje się, że
reklamacja jest to żądanie klienta skierowane do sprzedawcy bądź wykonawcy usługi,
pozostające w związku z niezadowalającą jakością towaru czy usługi, przede
wszystkim żądanie wymiany, naprawy towaru lub poprawienia usługi, jak też żądanie
zwrotu pieniędzy zapłaconych za towar czy usługę albo obniżenia ceny.
Unormowania dopuszczające możliwość składania różnego rodzaju żądań
przez kupujących rozrzucone są po wielu aktach prawnych.
W niniejszej książce omówione zostały zasady przyjmowania reklamacji m.in.
w oparciu o przepisy:
ustawy
z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
Kodeksu cywilnego - regulującej np. odpowiedzialność sprzedawcy z powodu niezgodności
towaru z umową i gwarancję przy sprzedaży konsumenckiej;
Kodeksu
cywilnego o rękojmi za wady oraz o gwarancji jakości w obrocie pozakonsumenckim;
ustawy
z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności
za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny - przewidującej np. prawo konsumenta
do odstąpienia, bez żadnego powodu, od umowy sprzedaży w przypadku umowy zawartej poza
lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość (m.in. przez Internet).
Oprócz ogólnych zasad
przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, w książce omówione zostały także sposoby
rozliczania przez sprzedawcę uznanych reklamacji. W poradniku zawarto wiele gotowych
wzorów pism, a wszystkie zagadnienia przedstawione zostały na przykładach.
ROZDZIAŁ I
KILKA SŁÓW O REKLAMACJACH
ROZDZIAŁ II
RĘKOJMIA ZA WADY
1.Kiedy sprzedawca odpowiada za wady sprzedanej rzeczy?
2.Jakie uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują kupującemu?
3.Kiedy kupujący traci swe uprawnienia?
4.Rękojmia przy sprzedaży zwierząt
R0ZDZIAŁ III
REKLAMACJE PRZY SPRZEDAŻY KONSUMENCKIEJ
1.Sprzedaż konsumencka
2.Kiedy sprzedawca odpowiada wobec kupującego?
3.Do kiedy konsument może zgłosić reklamację?
4.Kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację konsumenta?
5.Uprawnienia kupującego
6.Roszczenie zwrotne sprzedawcy
ROZDZIAŁ IV
GWARANCJA
1.Gwarancja jakości w obrocie pozakonsumenckim
2.Gwarancja przy sprzedaży konsumenckiej
ROZDZIAŁ V
REKLAMACJE PRZY SPRZEDAŻY NA ODLEGŁOŚĆ LUB POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA
1.Odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady, niezgodności towaru z umową
lub gwarancji
2.Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa
3.Umowy zawierane na odległość
ROZDZIAŁ VI
KTO ROZSTRZYGNIE SPÓR Z KONSUMENTEM?
1.Zbieraj dowody
2.Jak spór rozwiązać polubownie?
ROZDZIAŁ VII
ROZLICZENIE REKLAMACJI U SPRZEDAWCY
1.Podział reklamacji
2.Zwrot towarów albo obniżenie należności za towar
3.Wymiana towaru
4.Naprawa towaru
PRZEPISY PRAWNE
WYKAZ WZORÓW PISM
144 strony, Format: 20.5x14.5cm, oprawa miękka