Niniejsza książka zawiera wyczerpującą analizę ustawy o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym ze szczególnym uwzględnieniem sposobu,
w jaki została implementowana do niej treść dyrektywy 2005/29/WE dotyczącej
nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów.
Została w niej również szeroko zaprezentowana problematyka spójności z
obowiązującymi przepisami prawa konsumenckiego oraz prawa nieuczciwej konkurencji.
Publikacja zawiera także szczegółowe opisy i analizę poszczególnych nieuczciwych
praktyk handlowych wskazanych w ustawie.
Książka jest przeznaczona dla prawników specjalizujących się w problematyce ochrony
konsumentów. Może się również okazać pomocna dla przedsiębiorców i innych osób
zajmujących się tą dziedziną.
Wszyscy autorzy są pracownikami naukowymi Instytutu Prawa Własności Intelektualnej
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wykaz skrótów
Michał du Vall, Dyrektywa 2005/29/WE - geneza, cele, zasada pełnej harmonizacji
1.Ochrona przedsiębiorców przed nieuczciwymi praktykami handlowymi
2.Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi
3.Cele, podstawowe zasady i metoda regulacji dyrektywy nr 2005/29/WE
3.1.Uwagi wstępne
3.2.Cele dyrektywy
3.3.Zasada de minimis
3.4.Zasada pełnej implementacji
3.4.1.Problem dopuszczalności wydawania dyrektyw pełnej harmonizacji w sprawach ochrony
konsumentów
3.4.2.Zasady pełnej implementacji przyjęte w dyrektywie
Tomasz Targosz, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - model
ochrony, zasady, zakres ochrony, implikacje dla systemu prawa konkurencji i konsumentów
Anna Tischner, Miejsce implementacji dyrektywy 2005/29/WE do prawa polskiego
Anna Tischner, Model niemiecki implementacji dyrektywy 2005/29/WE
Tomasz Targosz, Model implementacji dyrektywy w prawie angielskim i francuskim
Karolina Włodarska-Dziurzyńska, Definicja konsumenta
Anna Tischner, Pojęcie "przeciętny konsument" w ustawie o
przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym na tle prawa i orzecznictwa Unii
Europejskiej
1.Wprowadzenie
2.Pojęcie "przeciętny konsument" w dyrektywie 2005/29/WE
3."Przeciętny konsument" w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości
4.Definicja pojęcia "przeciętny konsument" w ustawie o przeciwdziałaniu
nieuczciwym praktykom rynkowym
5.Stosowanie modelu przeciętnego konsumenta w praktyce - zagadnienia szczegółowe
5.1.Wskazówki wynikające z Przewodnika dotyczącego implementacji i stosowania dyrektywy
5.2.Przeciętny konsument w orzecznictwie wydanym na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu
nieuczciwym praktykom rynkowym
6.Przeciętny konsument europejski i konsument polski - zbieżność czy rozbieżność
modeli
Michał Wyrwiński, Pojęcie przedsiębiorcy
1.Pojęcie przedsiębiorcy w systemie prawa
1.1.Zagadnienia ogólne
1.2.Działalność gospodarcza i zawodowa
1.3.Działalność na rzecz przedsiębiorcy
Karolina Włodarska-Dziurzyńska, Pojęcie praktyki rynkowej
Karolina Włodarska-Dziurzyńska, Pojęcie produktu
Ewa Nowińska, Zakaz nieuczciwych praktyk rynkowych (art. 3 u.p.n.p.r.) i klauzula
generalna nieuczciwych praktyk rynkowych (art. 4 u.p.n.p.r.)
1.Uwagi wprowadzające
2.Ochrona konsumenta w prawie Unii Europejskiej
3.Zakazane praktyki rynkowe; klauzula generalna polskiej ustawy
o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
3.1.Niedozwolone praktyki rynkowe
3.2.Klauzula generalna ustawy
3.3.Zniekształcenie zachowań rynkowych konsumentów
Ewa Nowińska, Wprowadzające w błąd praktyki rynkowe
1.Uwagi wprowadzające
2.Wprowadzające w błąd praktyki rynkowe
3.Wprowadzające w błąd zaniechania
4.Praktyki niedozwolone w każdych okolicznościach
Tomasz Targosz, Reklama jako praktyka wprowadzająca w błąd
1.Stan sprzed implementacji
2.Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
3.Wprowadzająca w błąd reklama porównawcza
4.Inne czyny nieuczciwej konkurencji
5.Postacie reklamy wprowadzającej w błąd na "czarnej liście"
Anna Tischner, Naśladownictwo wyglądu produktów jako nieuczciwa praktyka
rynkowa
1.Wprowadzenie
2.Nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd dotyczące wyglądu produktów (art.
6 ust. 1 lit. a, art. 6 ust. 2 lit. a dyrektywy i art. 5 ust. 1 i 2 pkt 3, art. 5 ust. 3
pkt 1 u.p.n.p.r.)
3.Czarna praktyka rynkowa - reklama produktu podobnego w sposób wprowadzający w błąd
(art. 7 pkt 13 u.p.n.p.r. i pkt 13 załącznika nr 1 do dyrektywy)
4.Stosunek do regulacji zawartej w art. 13 u.z.n.k
5.Stosunek do ochrony wyglądu produktów w prawie własności intelektualnej
6.Odpowiedzialność cywilnoprawna za nieuczciwe praktyki rynkowe związane z
naśladownictwem produktów
Dariusz Kasprzycki, Agresywne praktyki rynkowe
1.Uwagi ogólne
2.Pojecie agresywnej praktyki handlowej
3.Czarna lista agresywnych praktyk rynkowych
Karolina Włodarska-Dziurzyńska, Problematyka systemów konsorcyjnych (tzw.
systemów argentyńskich)
1.Wprowadzenie
2.System konsorcyjny - uwagi ogólne
3.Zagrożenia interesów konsumentów wynikające z udziału w systemie konsorcyjnym
4.Systemy konsorcyjne w systemie prawnym - rys historyczny
5.Analiza unormowania zawartego w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom
rynkowym
6.Zgodność zakazu organizowania działalności systemów konsorcyjnych lub zarządzania
tego rodzaju systemem z przepisami dyrektywy 2005/28/WE.
7.Wnioski
Michał Wyrwiński, Kodeksy dobrych praktyk
1.Potrzeba regulacji
2.Definicja i znaczenie
3.Kodeksy dobrych praktyk a obligatoryjne kodeksy zawodowe
4.Kodeks dobrych praktyk sprzeczny z prawem
5.Sprzeczność z prawem
6.Stworzenie kodeksu sprzecznego z prawem
Michał Wyrwiński, Odpowiedzialność cywilna - roszczenia o: zaniechanie,
osunięcie skutków, złożenie oświadczenia, zasądzenie sumy pieniężnej na cel
społeczny
1.Zagadnienia ogólne
2.Majątkowy czy niemajątkowy charakter roszczeń
3.Inne roszczenia. Ustalenie stanu naruszenia
4.Zaniechanie praktyki rynkowej
5.Usunięcie skutków praktyki
6.Złożenie oświadczenia
7.Zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze
wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów
Tomasz Targosz, Odpowiedzialność cywilna - roszczenie o wydanie korzyści,
odszkodowanie, ciężar dowodu
1.Podmioty legitymowane do wystąpienia z roszczeniami z art. 12 u.p.n.p.r.
2.Katalog sankcji z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym a katalog
sankcji z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- porównanie
3.Analiza poszczególnych sankcji
3.1.Dopuszczalność wystąpienia z roszczeniem o ustalenie
3.2.Roszczenie odszkodowawcze
4.Ciężar dowodu
5.Przedawnienie roszczeń
Tomasz Targosz, Odpowiedzialność karna
1.Wprowadzenie - obowiązująca regulacja i jej charakterystyka
2.Podstawowe zasady odpowiedzialności karnej i za wykroczenia
3.Agresywna praktyka rynkowa jako wykroczenie
3.1.Znamiona
3.2.Sankcja
3.3.Tryb ścigania
3.4.Kwestie proceduralne
4.Zarządzanie systemem konsorcyjnym jako przestępstwo
4.1.Znamiona i typy
4.2.Sankcja
4.3.Tryb ścigania
4.4.Kwestie proceduralne
5.Ocena przepisów karnych ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z
punktu widzenia wymogów konstytucyjnych demokratycznego państwa prawnego
6.Ocena przepisów karnych ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z
punktu widzenia ich zgodności z prawem wspólnotowym
7.Ocena przepisów karnych ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z
punktu widzenia ich celowości i skuteczności
Karolina Włodarska-Dziurzyńska, Wyniki badań ankietowych dotyczących poziomu
wiedzy na temat ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz jej
stosowania w praktyce
1.Badania ankietowe - cel badania, jego zakres podmiotowy i przedmiotowy
2.Wiedza na temat ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wśród
podmiotów stosujących tę ustawę w ramach swojej działalności zawodowej (grupa I i
II)
3.Poziom wiedzy konsumentów na temat ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom
rynkowym
4.Stosowanie ustawy w praktyce
5.Opinie na temat ustawy
6.Wnioski
Bibliografia
338 stron, B5, oprawa miękka