Umiejętności efektywnego poszerzania wiedzy stają się kluczowe dla
osiągnięcia sukcesu w życiu i w pracy zawodowej. Świadomość przebiegu tego procesu
oraz towarzyszących mu uwarunkowań pozwala na bardziej refleksyjny dobór odpowiednich
metod uczenia się, dzięki którym będzie ono nie tylko bardziej skuteczne, ale i
przyjemne.
Podręcznik został przygotowany przede wszystkim z myślą o osobach
rozpoczynających naukę na studiach wyższych, ale może okazać się przydatny również
dla tych, którzy już studiują i borykają się z trudnościami w nauce. Autorzy
postarali się możliwie przystępnie przedstawić prawidłowości przebiegu procesu
uczenia się.
Podręcznik, poza charakterystyką pewnych teorii i mechanizmów wyjaśniających proces
uczenia się, opisuje także konkretne techniki uczenia się, daje wskazówki dotyczące
notowania, sporządzania przypisów i bibliografii, prezentacji ustnych czy też radzenia
sobie ze stresem i emocjami podczas zdawania egzaminów. Jednym słowem, Autorzy
postanowili przełożyć teorię na praktykę, by przybliżyć istotne zasady
samodzielnego studiowania.
Spis treści:
Wstęp (Aldona Andrzejczak)
Rozdział 1. Uczelnia jako miejsce zdobywania wiedzy i doświadczeń - kultura
studiowania (Aldona Andrzejczak)
Wprowadzenie
1.1.Różnice pomiędzy dotychczasową edukacją szkolną a studiowaniem
1.2.Uczelnia jako instytucja ukształtowana historycznie
1.3.Ramy prawne funkcjonowania uczelni
1.4.Władze i sposób zarządzania uczelnią
1.5.Organizacja procesu kształcenia
1.6.Inne formy aktywności na uczelni
1.7.Kultura uczelni, kultura studiowania
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 2. Proces uczenia się oraz cechy indywidualne warunkujące jego
przebieg (Anna Wach-Kąkolewicz, Joanna Schmidt)
Wprowadzenie
2.1.Koncepcje psychologiczne i pedagogiczne uczenia się
2.2.Podstawowe założenia współczesnej teorii uczenia się
2.3.Różnice indywidualne w procesie uczenia się - cykl uczenia się Davida Kolba
2.4.Style uczenia się
2.5.Preferencje sensoryczne
2.6.Różnice w zakresie typów inteligencji
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 3. Motywacja do studiowania i sposoby jej podtrzymywania (Anna
Wach-Kąkolewicz, Joanna Schmidt)
Wprowadzenie
3.1.Motywacja w świetle paradygmatów psychologicznych
3.2.Mechanizmy leżące u podstaw motywacji do uczenia się
3.3.Uruchomienie zachowania - podjęcie aktywności uczenia się
3.4.Podtrzymywanie aktywności uczenia się i wytrwałości w dążeniu do celu
3.5.Zaniechanie aktywności uczenia się i jej zakończenie
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 4. Funkcjonowanie pamięci (Bartosz Sławecki)
Wprowadzenie
4.1.Pojęcie pamięci
4.2.Fazy procesu zapamiętywania
4.3.Model magazynowy pamięci: pamięć krótkotrwała i długotrwała
4.4.Mechanizmy przenoszenia informacji do pamięci długotrwałej
4.5.Krzywa uczenia się
4.6.Zapobieganie zapominaniu
4.7.Koncepcja poziomów przetwarzania
4.8.Rola własnej aktywności w konstruowaniu wiedzy i umiejętności
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 5. Sposoby notowania (Anna Wach-Kąkolewicz, Bartosz Sławecki)
Wprowadzenie
5.1.Zalety samodzielnego sporządzania notatek
5.2.Forma notatek
5.3.Notowanie na podstawie lektury tekstu i na podstawie wykładu
5.4.Mapy myśli jako alternatywna metoda tworzenia notatek
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 6. Wystąpienia publiczne (Anna Dąbrowska)
Wprowadzenie
6.1.Komunikacja werbalna i niewerbalna
6.2.Wystąpienia publiczne, ich rodzaje i sposoby wygłoszenia
6.3.Programy multimedialne
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 7. Przygotowywanie prac pisemnych (Piotr Świtalski)
Wprowadzenie
7.1.Prace pisemne
7.2.Metodyka wykonywania pracy pisemnej
7.3.Struktura pracy
7.4.Wybór problematyki pracy dyplomowej i sformułowanie jej tematu
7.5.Technika pisania pracy (kwestie redakcyjne)
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 8. Praca w grupie (Katarzyna Hełpa-Liszkowska)
Wprowadzenie
8.1.Pojęcie grupy w świetle nauk społecznych
8.2.Zespół jako szczególny typ grupy
8.3.Dynamika grupy i zespołu
8.4.Role w zespole
8.5.Umiejętność definiowania celów w pracy zespołowej
8.6.Działania indywidualne a grupowe
8.7.Wady i zalety pracy w grupie
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Rozdział 9. Radzenie sobie ze stresem (Grażyna Bartkowiak)
Wprowadzenie
9.1.Procesy i funkcje radzenia sobie ze stresem
9.2.Strategie radzenia sobie ze stresem
9.3.Rola zasobów osobistych, społecznych i środowiskowych
9.4.Znaczenie zasobów osobistych w przeciwdziałaniu negatywnym skutkom stresu
Podsumowanie
Ćwiczenia
Literatura uzupełniająca
Literatura
179 stron, B5, oprawa miękka