Edukacja techniczna w kontekście współczesnych koncepcji uczenia się i
technologii informatycznych.
Studia. Badania. Syntezy
Autorka sięga zarówno do najważniejszych nurtów współczesnej pedagogiki i
dydaktyki ogólnej, jak i przedmiotów przyrodniczo-technicznych. [...] Praca jest
napisana w sposób zajmujący, zrozumiały nie tylko dla specjalisty. Porównuje
stosowalność najnowszych tendencji pedagogicznych, w szczególności wytycznych UE, do
warunków kształcenia na polskich uczelniach technicznych. Stanowi cenny wkład w
tworzenie nowych koncepcji nauczania w XXI wieku i będzie niezwykle użyteczna zarówno
jako monografia tematu, jak i zbiór praktycznych wskazówek dla indywidualnych treści i
metod nauczania oraz dla możliwych reform systemowych.
Z recenzji wydawniczej prof. zw. dr. hab. inż. Grzegorza Karwasza
Spis treści:
Wstęp
Część I Uczenie się i technologie informacyjne - przegląd analiz, badań
i stanowisk
ROZDZIAŁ 1. TEORETYCZNE PODSTAWY PROCESU UCZENIA SIĘ
1.1.Uczenie się jako proces zmieniania się człowieka w różnych ujęciach
teoretycznych
1.2.Społeczne uczenie się w aspekcie wzmacniania przez technologie informacyjne
1.3.Konstruktywizm jako teoria wiedzy i dochodzenia do wiedzy
1.4.Uczenie się przez aktywne przetwarzanie informacji
1.5.Preferencje sensoryczne studentów w procesie uczenia się
1.6.Style poznawcze w teoretycznych ujęciach i poglądach
1.7.Style poznawcze w projektowaniu i realizacji procesów edukacyjnych
1.8.Koncepcja wielostronnego kształcenia jako najbardziej prawdopodobna synteza
współczesnego kształcenia technicznego
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. TECHNOLOGIE INFORMACYJNE W EDUKACJI
2.1.Posługiwanie się informacją jako podstawowa kategoria kształcenia akademickiego
2.2.Wizualizacja jako kulturowa właściwość współczesności
2.3.Empiryczne dowody skuteczności dydaktycznej technologii informacyjnych w kształceniu
technicznym
2.4.Technologie informacyjne, ich kategorie i zastosowania w kształceniu technicznym
opartym na założeniach wielostronnego kształcenia
Podsumowanie
Część II W poszukiwaniu zmian w procesie studiowania kierunków
technicznych - badania, analizy, syntezy i refleksje
ROZDZIAŁ 3. WYBRANE PROBLEMY PROCESU STUDIOWANIA TECHNICZNEGO I WARUNKI JEGO
INFORMACYJNEGO WSPOMAGANIA
3.1.Cele, efekty i treści kształcenia technicznego - analiza teoretyczna i praktyczna
3.2.Wielostronne uczenie się w aspekcie rozwijania aktywności poznawczej studentów
3.3.Eksperyment przyrodniczy i techniczny jako synteza założeń wielostronnego
kształcenia wspieranego technologiami informacyjnymi
3.4.Rola narzędzi informacyjnych w technicznym kształceniu studentów
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4. PREFERENCJE SENSORYCZNE I STYLE STUDIOWANIA STUDENTÓW KIERUNKÓW
TECHNICZNYCH W WARUNKACH WSPOMAGANIA INFORMACYJNEGO
4.1.Preferencje sensoryczne studentów kierunków technicznych
4.2.Style uczenia się studentów kierunków technicznych
4.3.Związek stylów studiowania i preferencji sensorycznych studentów kierunków
technicznych
4.4.Zmiany preferencji sensorycznych i stylów studiowania jako wynik nabywania
doświadczeń poznawczych
4.5.Osiągnięcia dydaktyczne studentów w kontekście stylów studiowania
4.6.Technologie informacyjne - optymalna możliwość respektowania stylów uczenia się
studentów kierunków technicznych
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5. OPTYMALIZOWANIE ŚRODOWISKA PROCESU STUDIOWANIA TECHNICZNEGO -
PREFERENCJE SENSORYCZNE I STYLE STUDIOWANIA ORAZ TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
5.1.Motywy wyboru studiów technicznych w aspekcie stylów studiowania
5.2.Środowisko edukacyjnego dialogu studenta wykorzystujące technologie informacyjne
5.3.Warunki rozwijania wyobraźni technicznej studentów przy wykorzystaniu technik
informacyjnych
5.4.E-edukacja w roli wspomagania tradycyjnego studiowania technicznego
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6. PROPOZYCJE ZMIAN W PROCESIE STUDIOWANIA KIERUNKÓW TECHNICZNYCH
6.1.Cele i efekty oraz treści i wielostronne metody studiowaniatechnicznego - metodyczny
obszar poznawczych działań studenta
6.2.Preferencje sensoryczne i style studiowania - indywidualny obszar poznawczych
działań studenta
6.3.Technologie informacyjne - interpersonalny, interaktywny, komunikacyjny i
technologiczny obszar działania studentów
6.4.Propozycje zmian w procesie studiowania technicznego
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
336 stron, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka