Ponowoczesna tożsamość poddana jest stałej negocjacji, modyfikacji i
aktualizacji. Stwierdzenie tego faktu pozwala na ukazanie jednostki jako aktywnego i
refleksyjnego podmiotu. Tożsamość powstaje na styku procesów odtwarzania i
redefinicji, fragmentaryzacji i konsolidacji, destabilizacji i przejmowania kontroli,
wątpienia i zaufania, standaryzacji i indywidualizacji, przedstawiając sobą oparty na
rozmaitych wyborach, otwarty projekt. Wiedza na temat tego, kim jesteśmy, rozpatrywana
jest nie tylko w kategoriach podobieństwa, ale również, a może przede wszystkim, w
kontekście różnicy i zmiany. Tożsamość obecnie staje się więc bardziej dowolna,
ambiwalentna, okazjonalna i pluralistyczna. Co za tym idzie, "tożsamości
główne", np. te związane z klasą społeczną czy miejscem pochodzenia, usuwają
się na bok, ustępując miejsca tożsamości opartej na szerokiej bazie środków
dostarczanych przez konsumpcję, media oraz zmieniające się konteksty działania.
Konstanty Strzyczkowski
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1. Problemy z tożsamością
1.1.Nowoczesność- źródła destabilizacji tożsamości
1.2.Ponowoczesność - nasilenie przemian
ROZDZIAŁ 2. Tożsamość jako przedmiot badań nauk społecznych
2.1.Podmiot czy przedmiot działania?
2.2.Rozumienie tożsamości
ROZDZIAŁ 3. Destabilizacja systemu dystynkcji kulturowych
3.1.Moda jako pole transformacji systemowej
3.2.Teorie gustu
3.3.Dynamika i dyfuzja mody
3.4.Kultura horyzontalna
ROZDZIAŁ 4. Nowe formy uspołecznienia
4.1.Kapitalizm bez klas
4.2.Style życia jako nowe źródło tożsamości
ROZDZIAŁ 5. Konsumpcja jako środek społecznej kontroli zachowań
5.1.Kontrola "środków konsumpcji"
5.2.Produkcja konsumpcji
5.3.Zapomnieć klasyków?
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
256 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka