Celem podręcznika jest przybliżenie Czytelnikowi współczesnych
problemów w zarządzaniu zasobami ludzkimi, występujących zarówno w
przedsiębiorstwach, jak i instytucjach sektora publicznego.
W poszczególnych sześciu rozdziałach przedstawiono strategiczne podejście
do zarządzania zasobami ludzkimi, które staje się koniecznością współczesnych
organizacji, tak biznesowych, jak i sektora publicznego, gwarantującą ich efektywne
funkcjonowanie i dynamiczny rozwój.
Podręcznik został napisany z myślą o studentach uczelni ekonomicznych, szczególnie
może być polecany na kierunku zarządzanie. Stanowi także kompendium wiedzy
skierowane do praktyków zarządzających przedsiębiorstwami oraz instytucjami
administracji publicznej.
Spis treści:
Rozdział 1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
1.1. Pojęcie, cele i ewolucja zarządzania zasobami ludzkimi
1.2. Modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi
1.3. Charakterystyka najważniejszych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi
1.4. Diagnoza zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
1.5. Współczesne kierunki rozwoju zarządzania zasobami ludzkimi
Rozdział 2. Zarządzanie kompetencjami menedżerskimi w przedsiębiorstwie
2.1. Pojęcie i cechy kompetencji menedżerskich
2.2. Charakterystyka składników struktury kompetencji menedżerskich
2.3. Modele kompetencji menedżerskich
2.4. Przegląd metod oceny kompetencji menedżerskich
2.5. Przegląd metod doskonalenia kompetencji menedżerskich
Rozdział 3. Kapitał ludzki jako podstawowy zasób kształtujący wartość
przedsiębiorstwa
3.1. Znaczenie kapitału ludzkiego jako czynnika budującego wartość niematerialną
przedsiębiorstwa
3.2. Pojęcie i struktura kapitału ludzkiego
3.3. Modele zarządzania kapitałem ludzkim
3.4. Wybrane metody oceny poziomu kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie
3.5. Pomiar i poziomy oceny wpływu kapitału ludzkiego na cele przedsiębiorstwa
Rozdział 4. Wpływ pracy zespołowej na efektywność przedsiębiorstwa
4.1. Pojęcie i przyczyny tworzenia zespołów w przedsiębiorstwie
4.2. Rodzaje zespołów i ich funkcje
4.3. Determinanty i proces tworzenia zespołu w przedsiębiorstwie
4.4. Czynniki kształtujące poziom efektywności pracy zespołowej
4.5. Miejsce oceny efektywności zespołu w systemowej ocenie efektywności
przedsiębiorstwa
Rozdział 5. Kreowanie kultury organizacyjnej
5.1. Pojęcie i rodzaje kultury organizacyjnej
5.2. Wpływ kultury organizacyjnej na jakość kapitału ludzkiego
5.3. Metody diagnozowania kultury organizacyjnej
5.4. Model Doskonalenia Zarządzania Polskiej Nagrody Jakości jako przykład narzędzia
wykorzystywanego w procesie kształtowania kultury organizacyjnej i jakości
funkcjonowania organizacji
5.5. Kultura organizacyjna, a proces zmian i doskonalenia funkcjonowania organizacji
Rozdział 6. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej
6.1. Administracja publiczna jako obszar zarządzania
6.2. Cele i uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w sektorze publicznym
6.3. Jakość pracy w administracji publicznej
6.4. Organizacja zarządzania zasobami ludzkimi w administracji państwowej
6.5. Zarządzanie zasobami ludzkimi w samorządzie terytorialnym
Spis rysunków i tabel
Bibliografia
240 stron, B5, oprawa miękka