Monografia dotyczy relacji między pracobiorcami a pracodawcami, z
założeniem, że przyczyni się do poszerzenia spektrum myślenia o człowieku w procesie
pracy o kategorię interesów pracowników.
Badania prowadzone przez jej autorów służyły wypracowaniu rozwiązań
satysfakcjonujących obie strony, ze szczególnym naciskiem na możliwości ich
zastosowania w polskich realiach gospodarczych.
Adresatami pracy są obecni i przyszli menedżerowie, w tym studenci, a także
badacze zachowania ludzi we współczesnych organizacjach
Spis treści:
Wprowadzenie
1.Interesy pracowników - przesłanki oraz podstawy ich rozpatrywania
1.1.Pracownicy jako wewnętrzni interesariusze
1.2.Interesy pracowników a kształtowanie celów przedsiębiorstwa
1.3.Odpowiedzialność społeczna w obszarze zatrudnienia - warunki jej operacjonalizacji
1.3.1.Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa z perspektywy interesariuszy
wewnętrznych
1.3.2.Okoliczności kształtowania odpowiedzialności społecznej w obszarze zatrudnienia
1.4.Warunki realizacji interesów pracowników w kontekście ich zaangażowania
1.5.Harmonizacja interesów pracowniczych z zamierzeniami przedsiębiorstwa - schemat
postępowania
2.Interesy pracobiorców chronione prawem
2.1.Interesy pracowników w świetle prawa europejskiego
2.2.Interesy pracownicze w prawie krajowym
2.3.Ochrona interesów pracowniczych w warunkach uelastyczniania zatrudnienia
2.3.1.Przejawy oraz konsekwencje elastyczności w sferze zatrudnienia
2.3.2.Imperatyw elastyczności zatrudnienia a interesy osób świadczących pracę
3.Identyfikacja i diagnoza oczekiwań wyodrębnionych grup interesariuszy
wewnętrznych
3.1.Metodyka badań empirycznych zmierzających do rozpoznania rodzaju interesów
pracowniczych oraz zakresu i przesłanek ich respektowania
3.1.1.Narzędzia badawcze oraz okoliczności realizacji badań
3.1.2.Charakterystyka zbiorowości badanych jednostek gospodarczych i respondentów
3.2.Rozpoznanie interesów pracobiorców
3.2.1.Interesy artykułowane przez kierowników, w tym kierownictwo naczelne
3.2.2.Interesy pracowników wykonawczych
3.2.3.Zbieżność interesów rozpatrywanych grup pracobiorców
3.3.Prezentacja interesów pracowniczych według kryteriów podziału ba danych
przedsiębiorstw
3.4.Oczekiwania pracobiorców a ich respektowanie
3.5.Specyfika rozpatrywania i respektowania interesów pracowniczych w spółdzielniach
3.6.Przesłanki i skłonność pracodawców do analizy i respektowania badanych interesów
3.7.Podsumowanie wyników badań empirycznych
4.Formuła respektowania interesów pracowników jako podstawa praktyk
zarządczych w obszarze zatrudnienia
4.1.Procedura rozpoznawania interesów pracobiorców
4.2.Mapy interesów pracowniczych - ich wykorzystanie w procesach decyzyjnych
4.3.Benchmarking w procesie respektowania interesów pracowniczych ...
4.3.1.Benchmarking jako narzędzie rozpoznawania interesów pracowniczych
4.3.2.Partner benchmarkingowy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (studium
przypadku)
4.4.Zarządzanie zasobami ludzkimi z perspektywy interesów pracowników - formuła ich
respektowania
Zakończenie
Załączniki
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
148 stron, B5, oprawa miękka