Prawa pokrewne. Zarys Prawa Własności Intelektualnej.
Tom III
W tomie trzecim serii Zarys Prawa Własności Intelektualnej, zebrano
poglądy i opinie doktryny na temat aktualnego stanu prawnego dotyczącego praw
pokrewnych.
Prawa pokrewne, jako grupa praw wyłącznych wyodrębniona w ustawie o prawie
autorskim i prawach pokrewnych, bardzo rzadko bywa przedmiotem kompleksowego opracowania.
Warto zauważyć, że od czasu wprowadzenia praw pokrewnych w obowiązującej ustawie
nastąpiło wiele zmian, w szczególności jeśli chodzi o zakres ochrony. Na gruncie
stosowania przepisów dotyczących praw pokrewnych, powstaje szereg zagadnień
praktycznych, związanych chociażby z określeniem przedmiotu czy podmiotu ochrony.
Zgodnie z założeniem całej serii Zarys Prawa Własności Intelektualnej, zamiarem
redaktorów nie jest przedstawianie kompleksowo podstawowych zagadnień, w tym wypadku
dotyczących praw pokrewnych, ale wybranie tych najciekawszych i najbardziej aktualnych. W
poszczególnych rozdziałach tomu trzeciego poświęcono wiele uwagi prawom artystów
wykonawców, w prawie międzynarodowym i polskim, wyodrębniono zagadnienie artystycznego
wykonania jako przedmiotu prawa oraz uzupełniono rozważania czysto prawnicze o
problematykę wykonawcy dzieła muzycznego z perspektywy metod badawczych filozoficznej
estetyki i muzykologii historycznej. W związku z aktualnymi zmianami, jeśli chodzi o
krajobraz medialny (w szczególności mediów cyfrowych) omówiono prawa do nadań
programów radiowych i telewizyjnych. W kontekście rozwoju sektora audiowizualnego
przedstawiono również kompleksowo problematykę praw do wideogramów. Rozdziały
poświęcone poszczególnym wybranym prawom pokrewnym uzupełniono w szerszej perspektywie
o analizę wybranych problemów prawnych czynności zbiorowego zarządzania prawami
pokrewnymi, uwagi dotyczące wciąż żywo dyskutowanej kwestii przedłużania okresu
ochrony praw pokrewnych oraz problematykę prawa prywatnego międzynarodowego w
kontekście praw pokrewnych.
Spis treści:
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Rozdział I. Artystyczne wykonanie. Przedmiot prawa
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Istota świadczenia wykonawczego.Geneza i ewolucja poglądów
I.Geneza ochrony prawnej artystycznych wykonań
II.Artystyczne wykonawstwo a twórczość - przegląd poglądów doktryny własności
intelektualnej sprzed wejścia w życie ustawy z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych
III.Artystyczne wykonanie jako dzieło oryginalne
IV.Indywidualny charakter artystycznego wykonania
V.Istota świadczenia wykonawczego
VI.Stanowisko judykatury
§ 3.Ustawowa definicja artystycznego wykonania
§ 4.Summary
Rozdział II. Artyści wykonawcy i przyznane im prawa w świetle przepisów międzynarodowych
i polskich
§ 1.Wstęp
§ 2.Regulacje prawne
§ 3.Konwencja rzymska o ochronie wykonawców, producentów fonogramów oraz organizacji
zbiorowych
§ 4.Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS)
§ 5.Konwencja o wykonaniach artystycznych i fonogramach (WPPT)
§ 6.Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
I.Prawa osobiste artystów wykonawców
II.Prawa majątkowe artystów wykonawców
§7.Wnioski
§ 8.Summary
Rozdział III. Wykonawca dzieła muzycznego - perspektywa estetyczna
§ 1.Wprowadzenie
§ 2.Niedookreślenie jako fundament dla aktywności wykonawcy
§ 3.Konkretyzacje dzieła muzycznego
§ 4.Różnorodność postaci dzieła w wykonaniu
§ 5.Kompozytor jako wykonawca
§ 6.Wolność wykonawcy
§ 7.Wzajemny wpływ wykonawcy i publiczności
§ 8.Tożsamość wykonania muzycznego
§ 9.Wykonawca i pismo nutowe
§ 10.Niedookreślenie i wykonawca w muzyce Johna Cage‘a
§ 11.Autentyczność wykonania. Trafne rozpoznanie i prawidłowe dopełnienie miejsc
niedookreślenia
§ 12.Modernistyczna autentyczność wykonania: wykonawca jako potencjalny
"dewiant"
§ 13.Wykonawca jako kompozytor?
§ 14.Wykonanie w pułapce reifikacji
§ 15.Wykonawca w realiach postautorytarnych
§ 16.Moc ustnych tradycji wykonawczych
§ 17.Co czyni wykonanie wyjątkowym?
§ 18.Wykonanie jako więź międzypokoleniowa
§ 19.Gdzie jest oryginał dzieła muzycznego?
§ 20.Tradycja obcowania z wykonaniami
§ 21.Między warsztatem a muzeum
§ 22.Wykonanie jako interpretacja
§ 23.Spektrum studiów nad praktyką wykonawczą
§ 24.Summary
Rozdział IV. Prawo do nadań programów radiowych i telewizyjnych w świetle
postępu technicznego
§ 1.Wprowadzenie
§ 2.Przedmiot ochrony - nadanie programu
§ 3.Podmiot prawa - organizacja radiowa lub telewizyjna
§ 4.Treść prawa do nadań
§ 5.Podsumowanie
§ 6.Summary
Rozdział V. Założenia konstrukcyjne ochrony praw do wideogramów
§ 1.Początki ochrony wideogramów
§ 2.Podstawy ochrony praw do wideogramów na gruncie międzynarodowym
i europejskim
§ 3.Pojęcie wideogramu
I.Wideogram jako "pierwsze utrwalenie"
II.Utrwalenie "sekwencji ruchomych obrazów"
III.Utwór audiowizualnyjako przedmiot utrwalenia
IV.Wideogram jako przedmiot obrotu
§ 4.Pojęcie producenta wideogramu
I.Pojęcie producenta w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych
II.Producent wideogramu
§ 5.Zakres praw do wideogramów
I.Podstawowe uprawnienia producentów wideogramów
II.Uprawnienia związane z eksploatacją internetową
§ 6.Podsumowanie
§ 7.Summary
Rozdział VI. Spory wokół regulacji czasu trwania praw pokrewnych
§ 1.Wstęp
§ 2.Prawo autorskie przedmiotem regulacji wspólnotowych
§ 3.Działania i propozycje instytucji wspólnotowych w zakresie zmiany regulacji czasu
trwania praw pokrewnych
I.Inicjatywa Komisji Europejskiej w kierunku wydłużenia czasu trwania praw artystów
wykonawców i producentów fonogramów
II.Zakres proponowanych zmian
III.Dalsze działania instytucji wspólnotowych
§ 4.Debata wokół wydłużenia czasu trwania praw artystów wykonawców oraz
producentów fonogramów
I.Argumenty za wydłużeniem czasu trwania praw pokrewnych
II.Argumenty przeciwników wydłużenia czasu trwania praw pokrewnych..
III.Stanowisko środowisk naukowych
IV.Krytyka działań instytucji wspólnotowych odnośnie inicjatywy wprowadzenia zmian do
dyrektywy 2006/116/WE
§ 5.Działania lobbingowe podmiotów
I.Układ reprezentacji interesów zwolenników i przeciwników wydłużania czasu trwania
praw pokrewnych
II.Działania zainteresowanych stron i środowisk naukowych
III.Podsumowanie działań podmiotów
§ 6.Wnioski końcowe
§ 7.Summary
Rozdział VII. Czynności zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi (wybrane
zagadnienia prawne)
§ 1.Uwagi wstępne
§ 2.Zezwolenia na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi
§ 3.Podstawowy katalog czynności zbiorowego zarządzania i ochrony praw pokrewnych
§ 4.Domniemanie uprawnienia do zarządzania prawami pokrewnymi w odniesieniu do pól
eksploatacji objętych zezwoleniem ministra oraz domniemanie legitymacji procesowej w tym
zakresie
§ 5.Regulamin repartycji OZZ
§ 6.Podsumowanie
§ 7.Summary
Rozdział VIII. Prawa pokrewne a prawo prywatne międzynarodowe
§ 1.Wprowadzenie
§ 2.Zasada terytorializmu a reguły kolizyjne dla praw pokrewnych
§ 3.Prawo właściwe dla praw pokrewnych w polskim prawie prywatnym międzynarodowym
§ 4.Prawo właściwe dla powstania, treści, ustania oraz określenia podmiotu
uprawnionego z tytułu praw pokrewnych
I.Powstanie praw pokrewnych
II.Treść praw pokrewnych
III.Ustanie praw pokrewnych
IV.Określenie podmiotu uprawnionego z tytułu praw pokrewnych
V.Określenie podmiotu uprawnionego z tytułu praw pokrewnych w przypadku dóbr powstających
w ramach stosunku pracy
§ 5.Prawo właściwe dla naruszeń praw pokrewnych
I.Wprowadzenie
II.Zakres zastosowania prawa właściwego dla naruszeń praw własności intelektualnej
wskazanego za pośrednictwem art. 8 rozporządzenia Rzym II
III.Wyłączenie możliwości wyboru prawa oraz stosowania prawa wspólnego miejsca pobytu
lub prawa najściślej powiązanego
IV.Prawo właściwe dla naruszeń w Internecie
V.Teoria emisji w odniesieniu do nadań satelitarnych a prawo właściwe dla naruszeń
praw pokrewnych
§ 6.Prawo właściwe dla umów dotyczących praw pokrewnych
I.Wprowadzenie
II.Umowy licencyjne o korzystanie z dóbr chronionych za pośrednictwem praw pokrewnych
III.Umowy o przeniesienie praw pokrewnych
§ 7.Podsumowanie
§ 8.Summary
Indeks rzeczowy
224 strony, B5, oprawa miękka