Opcja czy osoba
Upartyjnienie versus personalizacja w wyborach samorządowych
Co jest kryterium decydującym o rezultacie wyborów samorządowych: opcja czy
osoba? Dylemat zawarty w tytule książki pojawia się przy okazji wielu zjawisk
towarzyszących wyborom lokalnym.
Wybory to przecież nie tylko sam akt wrzucenia głosu do urny - to
wielomiesięczny proces będący wypadkową zachowania licznych podmiotów. Autorzy
strukturyzują ten proces zgodnie z modelem swoistej matrycy samorządowej, na którą
składają się trzy zasadnicze obszary analizy: po pierwsze, rozwiązania
instytucjonalne, w ramach których wybory są realizowane; po drugie, publiczność,
występująca w roli wyborców; i wreszcie, po trzecie, media, odgrywające ważną rolę
w komunikowaniu towarzyszącym wyborom.
Wspólna prezentacja wyników badań w jednym tomie pozwoliła autorom na wieloaspektową
analizę zjawisk towarzyszących wyborom samorządowym, umożliwiła podjęcie próby
odpowiedzi na pytania dotyczące czynników wpływu na preferencje wyborcze oraz
odwołanie się, w wielu miejscach publikacji, do wyników badań z roku 2006.
Książka wpisuje się w nurt badań polskich politologów, socjologów i medioznawców
dotyczących funkcjonowania lokalnych scen politycznych w Polsce, ze szczególnym
uwzględnieniem problemu zróżnicowania zachowań aktorów politycznych w skali mikro i
makro oraz wpływu mediów, w tym również Internetu, na funkcjonowanie lokalnych aren.
Podjęty przez autorów problem badawczy dotyczący odpowiedzi na pytanie, na ile na
zachowania wyborców wpływa ich ocena kandydującej osoby, a na ile stosunek do
ugrupowania, które ona reprezentuje, pozostaje cały czas aktualny. Publikacja stanowi
istotny wkład do badań nad lokalnym życiem politycznym w Polsce i wyborami
samorządowymi.
Z recenzji dr. hab. Dariusza Skrzypińskiego
Spis treści:
Wstęp 7
1. Matryca samorządowa
9
1.1. Rozwiązania instytucjonalne 10
1.2. Publiczność 15
1.3. Media 19
2. Zachowania wyborcze
29
2.1. Wybory sejmiku 31
2.2. Wybory prezydentów i burmistrzów 46
2.3. Wnioski z badań 54
3. Perswazja zamiast informacji? Ewolucja roli mediów
drukowanych w małopolskich wyborach samorządowych
57
3.1. Założenia badawcze 59
3.2. Dobór próby 62
3.3. Ramy czasowe badań 65
3.4. Przebieg badań 66
3.5. Wnioski z badań 82
4. Rola witryn www w małopolskich wyborach samorządowych
87
4.1. Rola Internetu w wyborach – stan badań
88
4.2. Potencjał Internetu na szczeblu samorządowym
89
4.3. Uwagi metodologiczne 90
4.4. Prowadzenie kampanii on-line przez kandydatów
92
4.5. Witryny WWW kandydatów a wynik wyborów 98
4.6. Charakterystyka internetowych witryn kandydatów
104
4.7. Wnioski z badań 115
Podsumowanie 119
Literatura 133
142 strony, B5, oprawa miękka