Resocjalizacyjna rola kapelana więziennego w polskim systemie penitencjarnym. Analiza
pedagogiczna
W oparciu o badania reprezentatywnej populacji więźniów Autor wnioskuje:
"Wychowawcza funkcja kapelana więziennego odgrywa ważną rolę w autoregulacji
zachowań osób pozbawionych wolności, którą można zdefiniować, jako zdolność do
modyfikowania własnego postępowania". [...]
Praca ma charakter interdyscyplinarny. Tkwi głęboko w pedagogice resocjalizacji
penitencjarnej, wkracza jednak i w takie dziedziny nauki, jak: psychologia, socjologia,
kryminologia, pedagogika rodziny, teologia pastoralna i psychologia pastoralna.
Z recenzji wydawniczej
ks. prof. zw. dr. hab. Jana Śledzianowskiego
WSTĘP
Rozdział I
POLSKI SYSTEM PENITENCJARNY
1.1.Początki więziennictwa w Polsce
1.2.Podstawy i organizacja więziennictwa w odrodzonej Polsce w latach 1918-1939
1.3.Więziennictwo polskie w okresie II wojny światowej
1.4.Zasady polityki penitencjarnej w PRL
1.5.Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawa
Rozdział II
TEORETYCZNE I METODYCZNE PODSTAWY RESOCJALIZACJI .
2.1.Czynniki warunkujące zachowania przestępcze osadzonych
2.2.Resocjalizacja jako przedmiot badań interdyscyplinarnych
2.2.1.Resocjalizacja a wychowanie
2.2.2.Współczesne koncepcje resocjalizacji
2.2.3.Metody resocjalizacji
2.2.4.Oddziaływania resocjalizacyjne w perspektywie pedagogicznej
2.3.Problematyka resocjalizacji w warunkach zakładu karnego
2.3.1.Stan faktyczny
2.3.2.Charakter zakładu karnego jako modelu środowiska społecznego
2.3.3.Stosunek funkcjonariuszy do więźniów
2.3.4.Życie w zakładzie karnym i jego organizacja
Rozdział III
KAPELAN WIĘZIENNY WOBEC PROBLEMATYKI PENITENCJARNEJ
3.1.Charakterystyka duszpasterstwa więziennego i jego wymiar historyczny
3.2.Stan duszpasterstwa więziennego w obecnym systemie penitencjarnym
3.2.1.Aktualny stan duszpasterstwa w systemie penitencjarnym
3.2.2.Duszpasterstwo osób świeckich
3.3.Cele i zadania kapelana więziennego
3.3.1.Posługa religijna wobec osadzonych
3.3.2.Pedagogiczno-resocjalizacyjne aspekty wiary i nadziei
3.3.3.Motywowanie czynnej miłości
Rozdział IV
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH ORAZ CHARAKTERYSTYKA WIĘŹNIÓW OBJĘTYCH BADANIEM
4.1.Cel i problematyka badań
4.2.Uzasadnienie podjęcia badań
4.3.Problemy badawcze
4.4.Taktyka prowadzonych badań własnych
4.4.1.Wykorzystane narzędzia badawcze
4.4.2.Zmienne kontrolowane
4.4.3.Zmienne niekontrolowane
4.4.4.Grupa kontrolna
4.5.Opis metod badań
4.5.1.Kwestionariusz cech osobowości osadzonych
4.5.2.Kwestionariusz osobowy osadzonych
4.5.3.Kwestionariusz relacji interpersonalnych osadzonych
4.5.4.Kwestionariusz preferencji wartości osadzonych
4.5.5.Kwestionariusz osoby pozbawionej wolności
4.5.6.Kwestionariusz osoby uzależnionej
4.5.7.Kwestionariusz oczekiwań osoby pozbawionej wolności wobec kapelana więziennego
4.6.Charakterystyka badanych osób
4.6.1.Dobór grupy
4.6.2.Socjodemograficzna charakterystyka badanych osób
4.6.3.Przejawy życia religijnego osób pozbawionych wolności
Rozdział V
ANALIZA RESOCJALIZACYJNEJ ROLI KAPELANA WIĘZIENNEGO NA TLE UWARUNKOWAŃ
OSOBOWOŚCIOWYCH, RODZINNYCH I SPOŁECZNYCH OSADZONYCH
5.1.Charakterystyka programu badań własnych
5.1.1.Wpływ czynników osobowościowych osadzonych na skuteczność ich resocjalizacji
wobec miejsca pobytu
5.1.2.Rola czynników osobowościowych w procesie resocjalizacji osadzonych w świetle
problemu powrotności do przestępstwa
5.1.3.Zależność możliwości poprawy moralnej osadzonych od wzorców rodzicielskich
5.1.4.Walka z uzależnieniami a potencjał poprawy moralnej osadzonych
5.1.5.Stosunek osadzonych do posługi religijnej kapelana
5.2.Podsumowanie badań własnych
Rozdział VI
ZNACZENIE ROLI KAPELANA WIĘZIENNEGO W RESOCJALIZACJI OSADZONYCH
6.1.Weryfikacja założonych hipotez
6.2.Możliwości kształtowania osobowościowych wskaźników i postaw poprawy moralnej
osadzonych
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
WYKAZ TABEL
WYKAZ DIAGRAMÓW
ABSTRACT
ANEKSY
514 stron, Format: 15,5x22,5 cm, oprawa miękka