Spostrzeganie niepowodzeń szkolnych przez nauczycieli, uczniów i ich
rodziców
"Pięknym odwiecznym marzeniem uczniów, a także nauczycieli i rodziców,
jest szkoła, w której panuje radosna atmosfera poznawania świata, która jest miejscem
wspólnej przygody, zdobywania wiedzy, nawiązywania kontaktów społecznych, dociekania
sensu życia i dochodzenia do własnych wizji godnych czerpania wartości, nabywania wielu
potrzebnych umiejętności. Bywa, że marzenie to spełnia się - przynajmniej w jakiejś
mierze. Często jednak nauka szkolna przynosi nadmierne trudności, niesie rozmaite
niepowodzenia i przykrości. Niepowodzenia w nauce szkolnej były i wciąż są
dokuczliwym problemem - dotykającym poszczególne jednostki i społeczeństwo."
(z Wprowadzenia)
Spis treści:
Wprowadzenie
Wstęp
Rozdział I
Tradycyjne i współczesne ujęcia niepowodzeń szkolnych - próba przeglądu
1.1.Ideologie oświatowe dotyczące niepowodzeń szkolnych
1.2.Współczesne ujęcia niepowodzeń szkolnych
1.3.Konkluzje
Rozdział II
Pedagogiczne, biopsychiczne i społeczno-ekonomiczne uwarunkowania niepowodzeń
szkolnych - wybrane teorie
2.1.Oczekiwania nauczycieli jako samospełniające się proroctwo (efekt Galatei,
efekt Golenia)
2.1.1.Ukryty program edukacji szkolnej
2.1.1.1.Edukacja równoległa (nieszkolna) a ukryty program edukacji
2.1.1.1.1.Środki masowego przekazu jako element edukacji równoległej Uwarunkowania
biopsychiczne
2.2.Atrybucyjny model wyjaśnienia osiągnięć według B. Weinera Uwarunkowania
społeczno-ekonomiczne
2.3.Zróżnicowanie strukturalne społeczeństwa a szansę edukacyjne dzieci
2.3.1.Nierówności społeczne w oświacie
2.3.2.Bariery szans oświatowych
2.3.Konkluzje
Rozdział III
Sposoby zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym
3.1.Konkluzje
Rozdział IV
Społeczne spostrzeganie niepowodzeń szkolnych
4.1.Konkluzje
Rozdział V
Założenia metodologiczne badań własnych
5.1.Cele i problematyka badań
5.2.Organizacja i przebieg procesu badawczego
Rozdział V
Spostrzeganie niepowodzeń szkolnych przez nauczycieli
6.1.Rozumienie niepowodzeń szkolnych przez nauczycieli
6.2.Funkcjonujące stereotypy w spostrzeganiu niepowodzeń szkolnych przez nauczycieli
6.3.Uwarunkowania społeczne, pedagogiczne i biopsychiczne niepowodzeń szkolnych -
według badanych nauczycieli
6.3.1.Opinie nauczycieli o stratyfikacji społecznej i występowaniu niepowodzeń
szkolnych
6.3.2.Zastosowanie modelu atrybucji B. Weinera w uczniowskich interpretacjach sukcesu
i/lub porażki - w opinii nauczycieli
6.4.Nowe uwarunkowania niepowodzeń szkolnych - w opinii nauczycieli
6.4.1.Utrudniony dostęp do edukacji równoległej a doznawanie niepowodzeń szkolnych
6.4.2.Dostęp do środków masowego przekazu a doznawanie niepowodzeń szkolnych
6.5.Sposoby zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym - w opinii
nauczycieli
6.5.1.Sposoby zapobiegania i przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym deklarowane przez
nauczycieli
6.6.Konkluzje
Rozdział VII
Spostrzeganie niepowodzeń szkolnych przez uczniów
7.1.Rozumienie niepowodzeń szkolnych przez uczniów
7.2.Uwarunkowania niepowodzeń szkolnych - według badanych uczniów
7.2.1.Wiek uczniów a ich opinie na temat uwzględniania/pogłębiania stratyfikacji
społecznej przez nauczycieli
7.2.2.Doznawanie powodzeń/niepowodzeń szkolnych a pozycja ucznia w klasie
7.2.3.Model atrybucji B. Weinera a uczniowskie interpretacje sukcesu i/lub porażki
7.3.Stosowane przez nauczycieli sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym - w opinii
uczniów
7.4.Konkluzje
Rozdział VIII
Spostrzeganie niepowodzeń szkolnych przez rodziców
8.1.Uwarunkowania niepowodzeń szkolnych - według badanych rodziców
8.1.1.Opinie rodziców na temat przejawiania przez nauczycieli zachowań
uwzględniających/pogłębiających stratyfikację społeczną
8.1.2.Wykształcenie rodziców a ich opinie dotyczące spostrzegania i traktowania przez
nauczycieli i rówieśników uczniów z powodzeniami/niepowodzeniami szkolnymi
8.2.Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym według rodziców
8.2.1.Stosowane przez nauczycieli sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym - w opinii
rodziców
8.3.Konkluzje
Zakończenie - próba ogólnego podsumowania
Bibliografia
Spis wykresów i tabel
386 stron, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka