Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku
Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej
W serii Akademickie Warsztaty Dziennikarskie ukazują się podręczniki akademickie,
książki o charakterze monograficznym i warsztatowym, a także
tłumaczenia ważnych zagranicznych publikacji z dziedziny mediów.
Książka ta jest podręcznikiem akademickim dla studentów dziennikarstwa
i komunikacji społecznej I i II stopnia, a konkretnie do wykładanego
w ramach tych studiów przedmiotu Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku.
Autor uporządkował i w sposób bardzo sensowny
przedstawił panoramiczny obraz zagadnień kultury XX i XXI wieku. Omówił kulturę
wysoką i wskazał na znaczenie kultury masowej, tak typowej dla drugiej połowy XX
wieku. W sposób imponujący zapanował nad ogromem materiału: wskazał na nurty
kultury w filozofii, literaturze, sztukach plastycznych, architekturze, muzyce,
teatrze, kinie. Nie zapomniał o kulturze internetu, jak i popkultury (m.in.
muzyce popularnej, komiksach, sporcie i turystyce). Omówił zjawisko kontrkultury,
wyszczególnił jej nurty, wreszcie w bardzo przystępny sposób zaprezentował
kulturę postmodernizmu. Mimo że jest to podręcznik akademicki, książka jest napisana
piękną polszczyzną.
prof. UJ dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, kierownik Zakładu Genologii
Dziennikarskiej i Komunikacji Wizualnej Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji
Społecznej UJ
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
W kręgu teorii. Kultura - istota, rodzaje, funkcje
Rozdział 2
Ważne prognozy i oceny dotyczące rozwoju (oraz kryzysu) kultury w XX i XXI wieku
Rozdział 3
Przegląd modernistycznych nurtów kultury XX wieku
3.1.Główne nurty w filozofii
3.2.Główne nurty w literaturze
3.3.Główne nurty w sztukach plastycznych
3.4.Główne nurty w architekturze
3.5.Główne nurty w muzyce
3.6.Główne nurty w teatrze
3.7.Powstanie kina i główne nurty w sztuce filmowej
Rozdział 4
Kultura przedmiotem i narzędziem polityki. Kultura totalitarna
Rozdział 5
Telewizja - jaka kultura?
Rozdział 6
Kultura informatyczna i kultura Internetu
Rozdział 7
Popkultura, jej działy i nurty
7.1.Muzyka popularna (rock‘n‘roll, rock, pop)
7.2.Komiks
7.3.Moda
7.4.Fast food - makdonaldyzacja i "cocacolizacja" świata
7.5.Sport
7.6.Turystyka
7.7.Ikony popkultury
Rozdział 8
Kultura kiczu i gadżetu
Rozdział 9
Kultura konsumpcji - konsumeryzm
Rozdział 10
Kontrkultura i jej nurty
10.1.Kontestacja a kontrkultura
10.2."Ojcowie" i założycielskie mity kontrkultury
10.3.Słynne akcje i typowe formy kontestacji
10.4.Przegląd nurtów kontestacji i kontrkultury
10.5.Przeciw kulturze zastanej
10.6.Nowe wartości kontrkultury
10.7.Kontrkultura jako nowy styl życia
10.8.Ciemna strona kontrkultury
10.9.Kontrkultura w obozie socjalistycznym
Rozdział 11
Kultura postmodernizmu (ponowoczesności)
11.1.Czym jest postmodernizm?
11.2.Filozofia postmodernizmu
11.3.Postmodernistyczna "religia" - New Age
11.4.Architektura postmodernizmu
11.5.Postmodernizm w sztuce
11.5.1.Literatura postmodernizmu
11.5.2.Sztuki plastyczne w postmodernizmie
11.5.3.Film postmodernistyczny
Rozdział 12
Alterglobalizm (antyglobalizm) a kultura
Rozdział 13
Między europocentryzmem a wielokulturowością
Rozdział 14
Zamiast zakończenia. Powrót do "kultury wartości"?
14.1.Kultura neoklasyczna i próby neohellenizacji świata w XX wieku
14.2.Kultura chrześcijańska
14.3.Kultura akademicka
Bibliografia
Indeks
238 stron format 165/235 oprawa miękka ze skrzydełkami