ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STANOWIENIE I STOSOWANIE LOKALNEGO PRAWA PODATKOWEGO


DOWGIER R. LISZEWSKI G. PAHL B.

wydawnictwo: TEMIDA 2 , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 66.36 Twoja cena  63,04 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Stanowienie i stosowanie lokalnego prawa podatkowego

Część I
STANOWIENIE LOKALNEGO PRAWA PODATKOWEGO
1. Prace parlamentarne w latach 2008–2009 w zakresie podatków i opłat samorządowych .. 17
1.1. Uwagi ogólne .. 17
1.2. Prace przedlegislacyjne .25
1.3. Przygotowanie projektu . 31
1.4. Uzgodnienia, opiniowanie i konsultowanie projektu .39
1.5. Uchwalanie ustawy .. 47
1.6. Promulgacja ustawy .59
1.7. Wnioski ..68
2. Procedura podejmowania uchwał podatkowych przez rady gmin . 71
2.1. Uwagi ogólne .. 71
2.2. Inicjatywa uchwałodawcza .77
2.3. Przygotowanie projektu uchwały . 81
2.4. Przedłożenie projektu radzie .93
2.5. Postępowanie z projektem na sesji .96
2.6. Ogłoszenie uchwały .100
2.7. Wnioski.. 103
3. Kontrola stanowienia lokalnego prawa podatkowego . 105
3.1. Uwagi ogólne .. 105
3.2. Kontrola sprawowana przez Trybunał Konstytucyjny . 106
3.3. Kontrola sprawowana przez sądy administracyjne w następstwie realizacji uprawnienia do wniesienia skargi powszechnej . 110
3.3.1. Zakres skargi powszechnej . 110
3.3.2. Wezwanie organu gminy do usunięcia naruszenia prawa . 114
3.3.3. Kategorie rozstrzygnięć sądu administracyjnego
w związku z wniesieniem skargi .117
3.3.4. Skarga na bezczynność rady gminy .117
3.4. Kontrola sprawowana przez sądy administracyjne w następstwie realizacji uprawnienia do wniesienia skargi przez prokuratora . 118
3.5 Wnioski ..120
Część II
STOSOWANIE LOKALNEGO PRAWA PODATKOWEGO
1. Uwagi ogólne .. 123
2. Współuczestnicy procesu stosowania prawa podatkowego w gminach ..124
2.1. Uwagi ogólne ..124
2.2. Prokurator .. 125
2.2.1. Uwagi ogólne .. 125
2.2.2. Źródło umocowania prokuratora do współuczestnictwa w postępowaniu podatkowym . 126
2.2.3. Cel udziału prokuratora w postępowaniu podatkowym . 127
2.2.4. Czynności „wstępne” . 130
2.2.5. Prawo żądania wszczęcia postępowania . 131
2.2.6. Prawo włączenia się do toczącego się postępowania podatkowego .. 134
2.2.7. Sprzeciw .. 137
2.2.8. Wnioski .. 142
2.3. Organizacje społeczne . 143
2.3.1. Uwagi ogólne .. 143
2.3.2. Organizacja społeczna jako podmiot działający na prawach strony . 143
2.3.3. Zakres pojęcia „organizacja społeczna”. 146
2.3.4. Warunki współuczestnictwa organizacji społecznej w postępowaniu podatkowym . 151
2.3.5. Kompetencje organizacji społecznej w postępowaniu podatkowym . 155
2.3.6. Wnioski .. 158
3. Problemy stosowania regulacji prawnych z zakresu lokalnego prawa podatkowego wynikające z ogólnych i indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego . 159
4. Mankamenty przepisów regulujących podatki i opłaty lokalne . 164
4.1. Problemy związane ze stosowaniem przepisów o podatku od nieruchomości . 164
4.1.1. Kategoryczne odesłanie do ewidencji gruntów jako dokumentu urzędowego decydującego o opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości albo rolnym lub leśnym . 164
4.1.2. Wskazanie Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa jako podatnika . 168
4.1.3. Jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako podatnicy podatków lokalnych . 169
4.1.4. Brak wyraźnego wskazania trwałych zarządców jako podatników podatków lokalnych . 171
4.1.5. Solidarny charakter obowiązku podatkowego . 174
4.1.6. Obowiązek podatkowy ciążący na właścicielu
oraz użytkowniku wieczystym lub posiadaczu zależnym
jako podmiotach władających tą samą nieruchomością . 177
4.1.7. Wątpliwości dotyczące możliwości dokonywania jednej osobie wymiaru podatku w kilku decyzjach obejmujących poszczególne przedmioty opodatkowania 178
4.1.8. Sposób obliczania rat podatku . 180
4.1.9. Możliwość wprowadzania tzw. zwolnień generalnych i zwolnień „mieszanych” (przedmiotowo–podmiotowych) . 181
4.1.10. Sposób rozumienia pojęcia „budynek” . 184
4.1.11. Problem definiowania pojęcia „budowla” na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości . 186
4.1.12. Sposób rozumienia pojęcia „względy techniczne” . 190
4.1.13. Opodatkowanie gruntów lub budynków stanowiących współwłasność przedsiębiorców i osób nieprowadzących działalności gospodarczej . 192
4.1.14. Ustawowe wyłączenie pasów drogowych wraz z drogami w latach 2004–2006 . 193
4.1.15. Trudności w określeniu podstawy opodatkowania części budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej . 194
4.1.16. Rozróżnienie pomiędzy budynkiem mieszkalnym i budynkiem pozostałym (letniskowym) . 195
4.1.17. Opodatkowanie garaży podziemnych (lokali stanowiących odrębne nieruchomości). 196
4.1.18. Nieprawidłowe określenie części ułamkowej podatku przypadającego do zapłaty od części wspólnych nieruchomości zabudowanej budynkiem, w którym wyodrębniono własność lokali . 198
4.1.19. Powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do obiektów nowo wybudowanych . 199
4.1.20. Opodatkowanie budowli infrastruktury kolejowej . 201
4.2. Problemy związane z wymiarem podatków rolnego i leśnego ..204
4.2.1. Identyfikacja użytku gruntowego na podstawie ewidencji gruntów .204
4.2.2. Objęcie podatkiem rolnym użytków rolnych i gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych bez wymogu rolniczego wykorzystania tych gruntów .207
4.2.3. Brak przeliczników dla rowów i gruntów pod stawami niezarybionymi .208
4.2.4. Zwolnienia przedmiotowe związane z powiększaniem powierzchni gospodarstwa rolnego .209
4.2.5. Zwolnienie użytków ekologicznych . 212
4.2.6. Brak możliwości przyznania ulgi inwestycyjnej w przypadku pokrycia całości lub części wydatków ze środków publicznych . 213
4.2.7. Stosowanie ulg w spłacie zobowiązania podatkowego związanych z wystąpieniem klęski żywiołowej . 215
4.3. Materialnoprawne problemy związane ze stosowaniem przepisów o podatku od środków transportowych . 218
4.3.1. Ustawowe wyłączenie przyczep i naczep związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego . 218
4.3.2. Określenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów oraz przyczepy lub naczepy łącznie z pojazdem . 219
4.3.3. Zwrot podatku w tzw. transporcie kombinowanym . 221
4.3.4. Zwolnienie zapasów mobilizacyjnych . 221
4.3.5. Zwolnienie pojazdów specjalnych i pojazdów używanych do celów specjalnych .224
4.3.6. Częściowe zwolnienia podatkowe wprowadzane przez gminę ..225
4.4. Problemy związane z poborem opłaty skarbowej oraz opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) .226
4.4.1. Brak regulacji nakazujących odkupienie niewykorzystanych znaków opłaty skarbowej .226
4.4.2. Ustawowe wyłączenie z opłaty skarbowej związane ze sprawami budownictwa mieszkaniowego .227
4.4.3. Problemy z weryfikacją zapłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa .229
4.4.4. Zakres ustawowego wyłączenia z opłaty targowej sprzedaży dokonywanej w budynkach lub częściach budynków .230
4.4.5. Zwolnienie z opłaty targowej podmiotów, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach . 231
4.4.6. Wątpliwości związane z mocą obowiązującą uchwał w sprawie opłaty miejscowej podjętych przed 2006 r. . 232
4.4.7. Fakultatywność uchwał w sprawach opłat lokalnych . 233
4.4.8. Tryb poboru opłat lokalnych uchwalany przez rady gmin .234
4.5. Wnioski .. 235
Podsumowanie ..242
Bibliografia .. 258
Wykaz orzeczeń ..265

270 stron, format: A5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022