ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

METODOLOGICZNE PODSTAWY NAUKOWEGO ROZWOJU STUDENTÓW


CZARNECKI K.M.

wydawnictwo: HUMANITAS , rok wydania 2009, wydanie II

cena netto: 54.87 Twoja cena  52,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów


(...) Praca: Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów przeznaczona jest głównie dla tych dyplomantów (myślę, że doktorantów również), którzy pragną rozwijać się "w nauce", "przez naukę" i "dla nauki". Obejmuje ona wybrane zagadnienia z ogólnej metodologii pracy naukowej, tj. takie, które sprawdziłem na seminariach dyplomowych, że są ważne, potrzebne i pomocne w rozwoju naukowym młodych czcicieli nauki.


Spis treści:

Wprowadzenie

1. CHARAKTERYSTYCZNE CECHY NAUKI
1.1. Pojęcie nauki
1.2. Zasady poznawania naukowego
1.3. Cele nauki
1.4. Funkcje nauki
1.5. Zadania nauki
1.6. Twierdzenia nauki
1.7. Czynności poznawania naukowego
1.8. Terminologia nauki
1.9. Dziedziny poznawania naukowego
1.10. Społeczny charakter poznawania naukowego
1.11. Dynamika rozwoju nauki
1.12. Kryteria wyodrębniania nowych dyscyplin naukowych
1.13. Osobowość twórcza uczonego

2. TEORIE W NAUCE
2.1. Definicje pojęcia "teoria"
2.1.1. Teoria jako wiedza
2.1.2. Teoria jako system twierdzeń
2.1.3. Teoria jako spójny zbiór sformalizowanych wyrażeń
2.1.4. Teoria jako system praw
2.1.5. Teoria jako system sądów
2.1.6. Teoria jako uporządkowany zbiór zasad
2.1.7. Teoria jako zintegrowany zbiór prawidłowości
2.1.8. Teoria jako pomysł badaczy
2.1.9. Teoria jako rezultat badawczy
2.1.10. Teoria jako system zdań
2.1.11. Teoria jako nieudowodniona hipoteza lub spekulacja
2.1.12. Teoria jako zbiór założeń
2.2. Zalety i funkcje teorii w nauce
2.2.1. Zalety teorii
2.2.2. Funkcje teorii
2.3. Formalna i treściowa struktura teorii
2.4. Przykłady myślenia teoretycznego
2.4.1. Proces kształtowania się potocznej wiedzy pojęciowej
2.4.2. Proces kształtowania się naukowej wiedzy pojęciowej
2.4.3. Zarys teorii kształtowania się naukowej wiedzy pojęciowej
2.5. Teorie w pracach awansowych
2.6. Etapy tworzenia teorii
2.7. Teorie o teoriach
2.7.1. Twierdzenia o teoriach
2.7.2. Pytania o teorie
2.8. Problemy teoretyczne w psychologii (przykłady)
2.9. Model teorii w nauce

3. OGÓLNOMETODOLOGICZNE SKŁADNIKI PRACY NAUKOWEJ
3.0. Wprowadzenie
3.1. Warunki pracy naukowej
3.1.1. Podmiotowe warunki pracy naukowej
3.1.2. Przedmiotowe warunki pracy naukowej
3.1.3. Relacyjne warunki pracy naukowej
3.2. Proces pracy naukowej
3.3. Wyniki pracy naukowej
3.4. Ogólnometodologiczne refleksje dotyczące pracy naukowej

4. POSTĘPOWANIE BADAWCZE
4.1. Istota badania naukowego
4.2. Terminologia metodologiczna
4.3. Strategia naukowego działania według prof. dr. hab. Józefa Werle
4.4. Postępowanie badawcze według prof. dr. hab. Heliodora Muszyńskiego
4.5.Myślenie i działanie techniczne według prof. zw. dr. Tadeusza Nowackiego
4.6.Etapy realizacji badań naukowych według prof. dr. hab. Kazimierza M. Czarneckiego
4.7.Graficzno-opisowe etapy postępowania badawczego według dr. Erwina Gondzika
4.8. Proces badawczy według Ch. Frankfort-Nachmias i D. Nachmiasa
4.9.Temat jako podstawa metodologiczna badań według prof. dr. hab. Stefana Kunowskiego

5. TYPY I METODY BADAŃ NAUKOWYCH
5.1. Typy badań naukowych
5.1.1. Badania opisowe
5.1.2. Badania korelacyjne
5.1.3. Badania eksperymentalne
5.1.4. Badania modelowe
5.1.5. Badania monograficzne
5.1.6. Badania diagnostyczne
5.1.7. Badania międzykulturowe
5.1.8. Badania porównawcze
5.1.9. Badania podłużne
5.1.10. Badania biegu życia
5.1.11. Badania poprzeczne
5.1.12. Badania podłużno-poprzeczne
5.2. Metody badań naukowych
5.2.1. Główne czynności badawcze
5.2.2. Metoda obserwacji
5.2.3. Metoda eksperymentu
5.2.4. Metoda analizy, oceny i interpretacji wytworów działania
5.2.5. Metoda testowa
5.2.6. Metoda autobiograficzna
5.2.7. Metoda wywiadu i rozmowy
5.2.8. Metoda ankietowa
5.2.9. Metoda kwestionariuszy i inwentarzy osobowości
5.2.10. Metoda socjometryczna
5.2.11. Metoda introspekcyjna
5.2.12. Metoda statystyczna
5.2.13. Kompleksowe stosowanie metod badań naukowych
5.2.14. Wartość poznawcza metod badań naukowych

6. PISARSTWO NAUKOWE
6.1. Podstawowe pojęcia
6.2. "Stare zasady" pisarstwa naukowego
6.2.1. Pojęcia w badaniach i pisarstwie naukowym
6.2.2. Rodzaje pisarstwa naukowego
6.2.3. "Języki" pisarstwa naukowego
6.2.4. Zasady pisarstwa naukowego
6.2.5. Proces pisarstwa naukowego
6.2.6. Hipotetyczny model pisarstwa naukowego
6.3. "Nowe zasady" pisarstwa naukowego
6.3.1. Pisarstwo naukowe bez skrótowych form językowych
6.3.2. Pisarstwo naukowe bez zbędnych zwrotów językowych
6.3.3. Pisarstwo naukowe bez wieloznacznych terminów językowych
6.3.4. Pisarstwo naukowe bez "modnych" terminów językowych
6.3.5. Pisarstwo naukowe bez mało zrozumiałego języka
6.3.6. Pisarstwo naukowe bez banalnych stwierdzeń językowych
6.3.7. Pisarstwo naukowe a ciągłość rozwoju wiedzy narodowej
6.3.8. Inne zasady pisarstwa naukowego
6.4. Ogólne refleksje o pisarstwie naukowym
6.4.1. Wybrane twierdzenia i ich charakterystyka

7. SKADNIKI PRAC EMPIRYCZNYCH
7.1. Składniki prac badawczych
7.2. Charakterystyka składników prac badawczych
7.2.1. Postawienie problemu badań
7.2.2. Ujęcie problemu w formie tematu pracy
7.2.3. Postawienie i uzasadnienie hipotezy lub pytania badawczego
7.2.4. Ustalenie zmiennych i ich wskaźników
7.2.5. Dobór i uzasadnienie metod badań
7.2.6. Konstrukcja i uzasadnienie własnych narzędzi badań
7.2.7. Dobór i analiza literatury przedmiotu badań
7.2.8. Organizacja, teren i sposób przeprowadzenia badań
7.2.9. Ilość materiału badawczego
7.2.10. Jakość materiału badawczego
7.2.11. Opracowanie statystyczne materiałów badawczych
7.2.12. Analiza jakościowa materiału badawczego
7.2.13. Przedstawienie wyników badań
7.2.14. Wartość poznawcza wyników badań
7.2.15. Wartość społeczna wyników badań
7.2.16. Struktura treściowa pracy
7.2.17. Bibliografia
7.2.18. Styl pisarski pracy
7.2.19. Korekta treści pracy
7.2.20. Ilość i jakość załączników w pracy
7.2.21. Szata graficzna pracy

8. TWÓRCZY ROZWÓJ CZŁOWIEKA (STUDENTA)
8.0. Wprowadzenie
8.1. Warunki rozwoju twórczego
8.2. Dziedziny rozwoju twórczego
8.3. Proces rozwoju twórczego
8.4. Wyniki rozwoju twórczego
8.5. Etapy powstawania dzieł twórczych
8.6. Poziomy rozwoju twórczego
8.7. Powodzenie i niepowodzenie twórców
8.8. Metody stymulacji rozwoju twórczego
8.9. Metody poznawania wyników rozwoju twórczego
8.10. Refleksje ogólne i wnioski praktyczne
8.11. Zakończenie

9. PROBLEMY I TEMATY PRAC AWANSOWYCH (PRZYKŁADY)
9.0. Wprowadzenie
9.1. Problemy badawcze
9.2. Problematyka badawcza
9.3. Tematy prac licencjackich
9.4. Tematy prac magisterskich
9.5. Tematy prac doktorskich

10. KONCEPCJE METODOLOGICZNE PRAC AWANSOWYCH (PRZYKŁADY)
10.0. Wprowadzenie
10.1. Koncepcje metodologiczne prac licencjackich
10.2. Koncepcje metodologiczne prac magisterskich
10.3. Koncepcje metodologiczne prac doktorskich
10.3.1. Koncepcja mgr Wiesławy Tomaszewskiej
10.3.2. Koncepcja mgr Ewy Kraus

BIBLIOGRAFIA

NOTA O AUTORZE


192 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022